وزیر خارجه ترکیه مدعی شد که دعوت از سوریه به نشست‌های کشورهای عربی بدون راهکار سیاسی در این کشور، منجر به تداوم درگیری‌ها می‌شود.

ترکیه برای دعوت سوریه به نشست‌های عربی شرط تعیین کرد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه که به دوحه سفر کرده بعد از دیدار با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود، در نشست خبری مشترک حاضر شد.

چاووش‌اوغلو در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تصمیم آنکارا برای بهبود روابط با کشورهای غرب آسیا، گفت: «ما با هیچ کشوری در منطقه هیچ سوء نیت و دشمنی نداریم، هرچند برخی پرونده‌ها بحث برانگیز است اما نباید بر روابط ما تأثیر بگذارد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در واکنش به برخی گزارش‌ها درباره سفرش به قطر گفت: «ما به قطر نیامده‌ایم تا از آنها بخواهیم (مقدار) خاصی پول بفرستند، ما اینجا فقط برای گفت‌وگو در مورد بهبود روابطمان هستیم. قطر به بهبود روابط ترکیه با همه کشورهای منطقه کمک می‌کند».

وزیر خارجه ترکیه درباره بحران اقتصادی و سقوط ارزش پول این کشور اظهار داشت: «مشکل ارز موقتی است و ما به دنبال حل آن هستیم. آنچه در مورد اقتصاد ترکیه می‌شنوید صحت ندارد. نرخ رشد ترکیه در ماه‌های اخیر بسیار بالا بوده و همچنین تعداد سرمایه‌گذاری‌ها و حجم تولید در حال افزایش است».

بر اساس این گزارش، چاووش‌اوغلو درباره تصمیم کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به جایگاه خود در مجامع عربی ادعا کرد: «دعوت از رژیم سوریه به نشست سران کشورهای عربی یا هر نشست بین‌المللی دیگر بدون یک راهکار رادیکال برای بحران در آنجا، این رژیم را به ادامه خشونت و تجاوزات خود سوق خواهد داد».

وزیر خارجه قطر نیز به تبعیت از این ادعاهای همتای ترکیه‌ای خود، اظهار داشت: «دلایل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تغییر نکرده است.اگر رفتار رژیم سوریه تغییر نکند و آوارگان به خانه‌های خود بازگردانده نشوند، هیچ منطقی برای عادی سازی روابط با رژیم [دمشق] وجود ندارد».

پیش از این، «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر هم‌زمان با افزایش گزارش‌ها درباره عادی‌ شدن روابط کشورهای عربی با دمشق، خبر داد که کنفرانس آتی اتحادیه عرب شاهد بازگشت سوریه به این اتحادیه خواهد بود.

اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱ همزمان با شعله‌رو شدن بحران سوریه تصمیم گرفت که عضویت دمشق در این اتحادیه را تعلیق کند. با این حال، از ماه جولای گذشته کشورهای عربی به‌ویژه اردن، امارات عربی متحده و مصر یکی پس از دیگری در تلاش برای عادی‌سازی روابط خود با سوریه هستند.

در همین ارتباط، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات پس از گذشت حدود ده سال در صدر هیأتی بلندپایه اخیرا وارد دمشق شد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز چندی پیش گزارش داد که هیأتی امنیتی به نمایندگی از جانب وزارت کشور سوریه در سلسله نشست‌های اینترپل که به مدت سه روز به طول انجامیده، در استانبول ترکیه حضور پیدا کرده است. هیأت سوری در حالی وارد ترکیه شد که روابط دو کشور از اواسط سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران سوریه قطع شده است.

رسانه‌های ترکیه خبر دادند که «حسین جمعه» مدیر اداره امنیت جنایی سوریه، «یاسر سلیمان» رئیس شعبه امور عربی و خارجی بخش امنیت سیاسی سوریه و «حسن طالوستان» رئیس شعبه اینترپل در نشست مذکور مشارکت کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید