خانم اینا افشید اولین زن ایرانی است که در سال ۱۹۴۶ توسط شرکت ایرویز استخدام شد و اولین پرواز خود را به عنوان دستیار خلبان در یک هواپیمای DC۳ انجام داد. اندکی پس از آن، وی به دلایل نامعلومی این حرفه را ترک کرد.

با اولین خلبانان زن ایرانی آشنا شوید / عکس

به گزارش سلام نو، مطالعه تاریخ ایران نشان می‌دهد که زنان توانستند موانع مختلفی را پشت سر بگذارند و رو به جلو پیشرفت کنند.
 

با اولین خلبانان زن ایرانی آشنا شوید


خلبان بودن برای مردان بود و هیچ کس فکر نمی‌کرد که زنان بتوانند خلبان شوند. با این حال، این عرصه توسط زنان شجاع و دلیر ایرانی که از وضع موجود خود راضی نبودند و می‌خواستند آینده خود را بنویسند، فتح شد.
اولین فراخوان تجاری ثبت نام متقاضیان در دوره‌های آموزش خلبانی در روزنامه‌های روزانه در ۷ نوامبر ۱۹۳۹ به اطلاع عموم رسید.
۶۳۰  مرد و زن جوان (بیشتر مردان) در این دوره شرکت کردند و این باشگاه با اشتیاق فراوان کار خود را آغاز کرد.
بیست و دو زن برای دوره اول باشگاه پرواز ثبت نام کردند. پس از گذراندن مراحل مختلف، سه زن مجوز حضور در دوره را دریافت کردند.
سه زن و داوطلبان دیگر که همه مرد بودند پذیرفته شده و در دوره دوشان تپه منتقل شدند.
در مراسمی باشکوه، به هر دانشجو مجموعه‌ای از لباس پرواز، ژاکت، کلاه ایمنی و عینک و همچنین چتر نجات و رادیو بی‌سیم داده شد تا با مربی‌شان ارتباط داشته باشند.
عفت تجارت‌چی، اینا افشید و صدیقه دولتشاهی اولین زنانی بودند که جرات قدم گذاشتن در این راه را پیدا کردند و ثابت کردند که خواستن توانستن است.

با اولین خلبانان زن ایرانی آشنا شوید

البته اکرم منفرد آریا یک خلبان زن ایرانی سوئدی است که پس از فاطمه پهلوی، جواز خلبانی برای پرواز هواپیما در ایران را بدست آورد. او یک نویسنده، هنرمند و سیاستمدار مستقر در استکهلم، سوئد است. با این حال، اولین خلبانان زن در ایران در دهه ۱۹۴۰ پرواز می‌کردند.

با اولین خلبانان زن ایرانی آشنا شوید


عفت تجارت‌چی
عفت تجارت‌چی کار خود را در ۲۸ سپتامبر ۱۹۳۹ آغاز کرد و اولین پرواز مستقل خود را در ۱۸ نوامبر ۱۹۴۰ و به مدت ۱۵ دقیقه انجام داد.
او دور فرودگاه پرواز کرد و با موفقیت به نقطه پرواز بازگشت.
او هنوز در حال یادگیری فرود و انجام سایر مانورهای آکروباتیک بود که باشگاه در ماه سپتامبر تعطیل شد. عفت تجارت‌چی در دوران میانسالی اشعاری نوشت و این اشعار را در سال ۱۹۵۸ در قالب کتابی منتشر کرد.
وی در سال ۱۹۹۹ در سن ۸۲ سالگی درگذشت و در بهشت ​​زهرا در تهران به خاک سپرده شد.

اینا افشید
او پس از گذشت شش ماه از مطالعه تئوریکی، اولین پرواز آموزشی خود را در فرودگاه دوشان تپه انجام داد.
با شروع جنگ جهانی دوم، باشگاه پرواز تعطیل شد و تمرینات اینا ناقص ماند.
در آوریل۱۹۴۲، این باشگاه دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و خانم افشید نیز آموزش خود را از سر گرفت.
در ۱۹ سپتامبر ۱۹۴۳، پس از اتمام پروازهای آموزشی و دوره‌های علمی، وی و ۲۱ دانشجوی دیگر مجوز خلبانی خود را دریافت کردند.
خانم اینا افشید اولین زن ایرانی است که در سال ۱۹۴۶ توسط شرکت ایرویز استخدام شد و اولین پرواز خود را به عنوان دستیار خلبان در یک هواپیمای DC۳ انجام داد.
اندکی پس از آن، وی به دلایل نامعلومی این حرفه را ترک کرد.

صدیقه دولتشاهی
خانم دولتشاهی نیز زن شجاعی بود که به قول معروف خلاف جریان رودخانه مردسالار آن زمان شنا کرده بود. صدیقه دولتشاهی نیز توانست مجوز خلبانی را دریافت کرده و هواپیماهای مسافربری را هدایت کند.
 

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید