بهارستان‌نشینان که با حمایت حداکثری از رئیسی، اعتبار خود را به عملکرد دولت گره زده‌اند، این روزها احساس خطر کرده و در حال پاپس‌کشیدن از ادعاهای خود هستند.

مجلس حامی تمام قد رئیسی هم منتقد عملکرد دولت سیزدهم شد!

به گزارش سلام نو، شرق نوشت: نمایندگان مجلس یازدهم که تمام‌قد حامی دولت سیزدهم بودند، این روزها به‌شدت منتقد عملکرد دولت شده و کار به هشدار رسیده که می‌گویند «عقد اخوتی با کسی نبستیم».

بهارستان‌نشینان که با حمایت حداکثری از رئیسی، اعتبار خود را به عملکرد دولت گره زده‌اند، این روزها احساس خطر کرده و با توجه به رشد شدید تورم در سایه حل‌نشدن مشکلات عدیده اقتصادی که وعده حل‌شدن آنها را برای چند روز بعد از پیروزی در انتخابات داده بودند، در حال پاپس‌کشیدن از ادعاهای خود هستند. ناکارآمدی دولت در کنترل تورم، شرایط را چنان سخت کرده که نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت مکلف به کنترل تورم است، به دولت هشدار داده: «‌ما تعارفی با این دولت نداریم؛ رأی دادیم، اما عقد اخوتی با کسی نبستیم. بنابراین اگر بعد از چند ماه ببینیم که از این دولت تحرکی در حوزه اقتصاد دیده نمی‌شود، حتما ابزارهای نظارتی را به کار خواهیم گرفت».

سیدغنی نظری، درخصوص لزوم کنترل تورم در کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم در اوایل آغاز به کار مجلس، اهمیت بحث اقتصاد و فرهنگ را مطرح کردند. بنابراین رفاه نسبی مردم، لازمه رسیدن کشورها به امنیت و آرامش است؛ اما برنامه‌ریزی غلط دولت قبل، گره‌زدن همه امور به برجام، تولید پول بدون پشتوانه، نقدینگی گسترده و کسری بودجه، باعث افزایش قیمت‌ها شد. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی نیز بستر رانت ۱۸ هزار میلیارد تومانی برای عده خاصی را فراهم کرد؛ لذا در اولین اقدام باید ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی برسد، نه تأمین نهاده‌های دامی؛ چراکه ارز دولتی را می‌گیرند، نهاده را به قیمت گزاف می‌فروشند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

نظری با بیان اینکه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، اظهار کرد: اقدام مهم دیگر بحث بودجه شرکت‌های دولتی است که بدون تعارف باید شفاف شود. یا برای اداره صداوسیما با آن گستردگی، از جیب ملت هزینه می‌کنند، درحالی که شرکت‌های دولتی باید متناسب با کارکرد خود بودجه بگیرند و نیاز است که شرکت‌های زیان‌ده مشخص شده و جدول برنامه به آنها داده شود که خودشان را به سودرسی برسانند. نظری با بیان اینکه دولت باید تورم را کنترل کند، گفت: دولت باید راهکار دهد و ابزارهای لازم را هم در دست داریم. ما تعارفی با این دولت نداریم؛ رأی دادیم، اما عقد اخوتی با کسی نبستیم. بنابراین اگر بعد از چند ماه ببینیم از این دولت تحرکی در حوزه اقتصاد دیده نمی‌شود، حتما ابزارهای نظارتی را به کار خواهیم گرفت.

مجلس سه‌شنبه‌ها را روزهای گزارش‌های نظارتی مشخص کرده و در این روز، قانون‌گذاری را کنار گذاشتیم و اگر اوضاع بهتر نشد، مکلف هستیم به دنبال راهکار باشیم. مشکل ناتوانی کنترل تورم، تنها نقد بهارستان به دولت نیست و دیروز زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه بعضا مشاهده می‌‎شود که در انتصاب مدیران، اشخاصی در رأس کار گذاشته می‌شوند که رویکرد جهادی و انقلابی نداشته و سابقه آنها نشان می‌دهد درکی از مشکلات مردمی از نزدیک ندارند و بعضا غیرمتخصص در آن حوزه هستند. بنابراین خواهشم این است که وزرای محترم تحت فشار و تحمیل انتصابات قرار نگیرند.

وی افزود: گذاشتن افرادی که سابقه آنها نشان می‌دهد رویکرد مردمی، انقلابی و تخصصی نداشتند، به معنای استمرار وضعی است که تابه‌حال وجود داشته و نتیجه آن چیزی جز فقر، تبعیض و ناکارآمدی نیست. صدیف بدری، دیگر نماینده مجلس نیز در جلسه علنی دیروز در تذکری شفاهی خطاب به هیئت دولت گفت: در شرایطی که کماکان شاهد پرداخت‌های نامتعارف به برخی نورچشمی‌ها در شرکت‌های خاص هستیم و هرازگاهی حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی، افکار مردم را آزار می‌دهد، گویا دیواری کوتاه‌تر از کارمندان وجود ندارد. متأسفانه زمزمه‌هایی از افزایش ۱۰‌درصدی حقوق کارمندان در سال آتی به گوش می‌رسد.

هرچند دولت همچنان معتقد است انتصابات شایسته و به دور از فامیلی داشته و پرداخت‌های نجومی کنترل شده است، اما حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز گفته است: نقد دولت از سوی جریان اصولگرایی برای انتصابات فامیلی و مسائلی که مطرح می‌شود، باید به‌صورت جدی پیگیری شود و دولت هم باید پاسخ‌گو باشد. دولتی که پاسخ‌گوی اقدامات خودش نباشد، اعتماد عمومی را از دست می‌دهد که مهم‌ترین سرمایه‌ اجتماعی است. او در رابطه با ارزیابی از عملکرد دولت در سه‌ماهه ابتدایی فعالیت گفت: دوره کوتاهی است که دولت مستقر شده و قضاوت‌کردن درخصوص عملکرد دولت کار سختی است؛ چون باید ببینیم چه زمانی تلاش‌های دولت در حوزه اقداماتی که در رابطه با مسائل اصلی کشور که حوزه معیشت و اقتصاد انجام شده یا می‌شود، نتیجه خواهد داد. ‌این کنشگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سؤال که «گاه و بی‌گاه شنیده‌هایی درباره انتصابات فرزند، دامان و بستگان نسبی و سببی برخی مقامات در فضای خبری و مجازی شنیده می‌شود و درعین‌حال برخی چهره‌های ارشد کشور در حوزه تقنینی یا اجرائی موضع‌گیری سخت و صریحی نسبت به مسئله رانت و انتصابات فامیلی بدون شایستگی دارند، به این فاصله گفته‌ها و عملکرد به نظر شما در جامعه چطور نگاه خواهد شد؟»، بیان کرد: ما به‌عنوان حزبی که اصولگرا هستیم، توقع‌مان از دولت این است که شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهد و از رانت‌های سیاسی، اقتصادی، فامیلی و ارتباطات بین جریان‌های سیاسی که عمدتا می‌خواهند در انتصابات سهم‌خواهی کنند، بپرهیزد. اگر این دولت نتواند خود را از این مسائلی که مطرح‌ می‌شود و رنج‌آور هم هست، منزه کند، به نظر می‌رسد مصداق این شعر حافظ خواهد بود که می‌گوید: «واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند/ چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند». اینکه دولت در صد روز نخست خود موفق عمل نکرده، امری بدیهی است اما اینکه با همین دست‌فرمان چگونه می‌خواهد به حل چالش‌های فعلی کشور بپردازد، مشخص نیست و همین امر سبب جدی‌شدن انتقادهای نمایندگان مجلس و حتی اصولگرایان به دولتی که حامی آن بودند شده و نزدیک است زمانی که شاهد آغاز طرح پرسش و حتی استیضاح وزرا باشیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید