براساس پیش‌بینی انجام شده برای سه ماهه ابتدای آذر تا انتهای بهمن ماه، وضعیت بارش‌ها درحوضه‌های آبریز شمال غرب، جنوب شرق و شمال شرق (حوضه سرخس) بیشتر از متوسط بلندمدت خواهد بود .

پیش بینی مهم درباره وضعیت بارش‌های کشور / افزایش میزان بارش تا آخر بهمن ۱۴۰۰

وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای آذرماه تا آخر بهمن ماه امسال طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب بیانگر آن است که تنها در حوضه‌های آبریز شمال غرب، جنوب شرق و شمال شرق (حوضه سرخس) بیشتر از متوسط بلندمدت خواهد بود.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر خواهد بود، گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود.

وضعیت بارشی کشور تاکنون نشان می‌دهد بارش‌های انجام شده نسبت به ۲ سال پیش چندان وضعیت مطلوبی ندارد، چنان که گزارش قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن بود که از مجموع ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، بالاترین بارش متعلق به حوضه آبریز اصلی دریای خزر بود و از مجموع حدود ۳۰ حوضه آبریز درجه دو و ۱۳ حوضه یک قطره بارندگی نداشته‌اند.

گرچه وضعیت بارشی کشور در فصل پاییز آنچنان که باید و شاید مطلوب نبود این امیدواری وجود داشت که در فصل زمستان بارش‌ها جبران عقب ماندگی فصل پاییز را داشته باشد، اما براساس گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، وضعیت بارش پیش‌بینی شده برای سه ماهه ابتدای آذر تا انتهای بهمن ماه، نشان می‌دهد که در این دوره وضعیت بارش‌ها درحوضه‌های آبریز شمال غرب، جنوب شرق و شمال شرق (حوضه سرخس) بیشتر از متوسط بلندمدت خواهد بود و برای سایر حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور، کمتر از متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده است.

وضعیت بارش ماه آذر ۱۴۰۰ در بیشتر حوضه‌های آبریز واقع در مرکز، جنوب و شرق کشور کمتر از متوسط بلندمدت و در سایرحوضه‌های آبریز بیشتر از متوسط بلندمدت پیش بینی می‌شود.

پیش‌بینی انجام شده برای حوضه آبریز اصلی مرزی شرق بیانگر آن است که این حوضه تنها حوضه‌ای است که کاهش بارش ۵۳ درصدی را دارد و میزان بارش آن به ۴ میلیمتر خواهد رسید درحالی که متوسط دوره بلندمدت آن ۹ میلیمتر بوده است.

همچنین در آذرماه امسال ۸ حوضه آبریز درجه دو کشور شامل رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز، قره سو و گرگان، هامون و جازموریان، پترگان و خواف، هامون، هیرمند، بندرعباس، سدیج، کل، مهران و مسیل‌های جنوبی، مند، کاریان و خنج هم با کاهش بارش روبرو هستند.

میزان بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر در آذرماه ۴۴ میلیمتر است درحالی که در دوره بلندمدت این حوضه ۴۵ میلیمتر بارش داشته که کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

گرچه حوضه آبریز اصلی دریای خزر در آذرماه کاهش بارش کمی نسبت به دوره بلندمدت دارد درعین حال حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه بارشی ۴۴ میلیمتری را تجربه می‌کند که نسبت به دوره متوسط بلندمدت که ۳۹ میلیمتر بارش را خواهد داشت با رشد ۱۲ درصدی همراه خواهد بود.

بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی در آذرماه ۱۵ میلیمتر است که نسبت به متوسط بلندمدت با بارش ۲۱ میلیمتری کاهش ۲۶ درصدی را خواهد داشت.

حوضه آبریز اصلی قره قوم تنها حوضه آبریزی که رشد بارش ۶۰ درصدی در آذرماه دارد

وضعیت بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز اصلی قره قوم در آذرماه ۳۳ میلیمتر است درحالی که این حوضه در دوره بلندمدت متوسط بارش ۲۰ میلیمتری داشته که رشد ۶۰درصدی بارش برای این حوضه آبریز را نوید داده است.

میزان بارش پیش‌بینی شده در آذرماه برای حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان ۵۴ میلیمتر است که نسبت به متوسط بلندمدت با بارش ۶۳ میلیمتری کاهش ۱۴ درصدی خواهد داشت.

کشور ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی، ۳۰ حوضه آبریز درجه دو و ۹ محدوده مدیریت حوضه آبریز است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید