دیرینه‌شناسان نوع جدیدی از دایناسورها را با دمی عجیب کشف کرده‌اند. کاشفان آن را به تبر جنگی آزتک‌ها تشبیه می‌کنند.

کشف نوع جدیدی از دایناسورها با دم‌هایی عجیب / عکس

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، تی‌رکس دندان‌های بزرگی داشت. رپتورها دارای پنجه‌های تیز و داس‌مانند بودند. تریسراتوپ‌ها با شاخ‌هایی که روی سرشان نصب شده بود می‌جنگیدند. لوازم جنگی دایناسورها متنوع بود و اکنون یک سلاح کاملاً جدید به این مجموعه اضافه شده است.

آنکیلوسورها دایناسورهای زرهی هستند که شبیه تانک هستند با بدنی استخوانی که با میخ‌هایی پوشانده شده‌اند و اغلب یک دم سنگین گرزمانند داشتند که وقتی آن را به صدا در می‌آوردند، هیچ گوشتخواری نمی‌خواست نزدیکش باشد. اما گونه جدید روش متفاوتی اتخاذ می کند و با دمی مسلح به هفت جفت میخ بزرگ و مسطح حمله می‌کند که کاشفان آن را به تبر جنگی آزتک‌ها تشبیه می‌کنند.

کشف گونه‌ جدیدی از دایناسورها با دم‌هایی عجیب

به این ترتیب، این گونه به نام Stegouros elengassen نامگذاری شده است؛ قسمت اول به معنای «دم‌سقفی» است، در حالی که قسمت دوم نام یک هیولای زره‌پوش افسانه‌ای است که در فرهنگ عامه مردم بومی منطقه پاتاگونیا بوده است. استگوروس حدود ۲ متر (۶.۶ فوت) طول داشت و اگر در کنار یکی می‌ایستاد احتمالاً به اندازه کمرش می‌شد. این گونه حدود ۷۴ میلیون سال پیش در محیط دلتای رودخانه زندگی می‌کرد.

در حالی که دم تبرمانند بارزترین چیز عجیب و غریب در اسکلت این دایناسور بود، دانشمندان متوجه ویژگی‌های عجیب دیگری نیز شدند. استگوروس به‌وضوح یک آنکیلوسور بود، اما فاقد برخی از ویژگی‌های مشترک اعضای بعدی خانواده بود. در همان زمان، شباهت‌های غیرمنتظره‌ای را با استگوسورها نشان داد، گروهی از دایناسورهای زره‌دار مرتبط که به‌خاطر استخوان‌های پهن عمودی بزرگ در امتداد پشت‌شان و یک دم میخ‌دار معروف هستند.

کشف گونه‌ جدیدی از دایناسورها با دم‌هایی عجیب

محققان به این نتیجه رسیدند که استگوروس یک گونه انتقالی از آنکیلوسورها است و حتی تا آنجا پیش رفتند که به طور رسمی گونه جدیدی به نام پارانکیلوسوریا را پیشنهاد کردند. این گروه شامل سایر آنکیلوسورهای کشف‌شده در قطب جنوب و استرالیا می‌شود؛ اساساً آنکیلوسورهایی که در ابرقاره جنوبی باستانی گندوانا زندگی می‌کردند. گونه‌های موجود در سراسر نیمکره شمالی اکنون نام یوانکیلوسوریا دارند.

این تیم می‌گوید که حفاری‌های بیشتر ممکن است گونه‌های دیگری از پارانکیلوسوریا با دم‌های تبر مانند مشابه را پیدا کنند.

این تحقیق در مجله Nature منتشر شد.
 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید