یکی از کشورهایی که در دوران تحریم با ما دادوستد گازی داشت، عراق بود اما آیاممکن است عراق هم خرید برق و گاز خود از ایران را متوقف کند؟

بدهی ۷ میلیارد دلاری عراق به ایران / آیا ایران از بازار عراق هم حذف شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، ما در تابستان به عراق برق و در زمستان به این کشور گاز صادر می‌کنیم. حالا ایران در موقعیتی قرار دارد که بنا بر آماری که اتاق بازرگانی منتشر کرده، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، چین، خریدش از ایران را ۹۹ درصد کاهش داده است. اما آیا ممکن است عراق هم دست به چنین عملی بزند و خرید برق و گاز خود از ایران را متوقف کند؟

مهدی کرمی پور مقدم، دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و کارشناس اقتصاد انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: عراق هم مانند بقیه کشورها، ترجیح می‌دهد خود را درگیر مشکلات سیاسی ایران نکند و اگر امکانش باشد، ترجیح می‌دهد از بقیه فروشندگان، سوخت بخرد.

حذف ایران از بازار گاز عراق؟

دبیر کل سابق اتاق ایران و عراق می‌گوید: ما به عراق گاز صادر می‌کنیم و عراق برای سوخت نیروگاه به گاز ما نیاز دارد. عراق نیروگاه‌های جدیدی تاسیس کرده که برای تامین خوراک‌شان نیاز به گاز دارد. بنابراین اگر گاز به عراق صادر کنیم، سهم‌مان از بازار برق این کشور را کاهش می‌دهیم.

اما اگر به عراق گاز نفروشیم، چه می‌شود؟ کرمی‌پور ادامه می‌دهد: در صورتی که به عراق گاز ندهیم، عراق گاز خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کند و این یک بازی دو سر باخت، برای ایران است.

البته، ایران تحریم است و خرید گاز از ایران برای عراقی‌ها، گران هم تمام می‌شود. کرمی‌ پور توضیح می‌دهد: حذف ایران از بازار گاز عراق بدیهی است. عراق به دلیل مسائل سیاسی، ترجیح می‌دهد کالاها و سوخت خود را از کشورهایی که مشکل سیاسی ندارند، تامین کند.

او می‌افزاید: ما محصولات صنعتی و پوشاک به عراق می‌فرستادیم اما بعد از آن ترکیه وارد بازرا عراق شد و عراق هم ترجیح داد که این کالاها را از ترکیه وارد کند.

این در حالی است که ایران به دلیل همین تحریم‌ها سوخت خود را با تخفیف به خریداران می‌فروشد تا مشتریانش را حفظ کند. این فعال اقتصادی بیان می‌کند: این که عراق تا همین لحظه از ما سوخت می‌خریده هم به همین دلیل بوده است. چون ایران به این کشورها تخفیف می‌دهد.

او اظهار تاسف می‌کند: ما به هند، چین و بقیه مشتریان هم کالا را با تخفیف می‌فروشیم و مجبوریم برای استیفای حقوق‌مان، موضع پایین داشته باشیم.

بدهی ۷ میلیارد دلاری عراق به ایران

عراق در حالی مبادلات تجاری خود با ایران را کاهش داده که بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق است. یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق به تجارت‌نیوز می‌گوید: عراق حدود ۵ تا ۷ میلیارد بدهی به ایران دارد.

این یعنی پیش از این ایران برق و گاز خود را هم با تخفیف به عراق فروخته و هم به دلیل مشکلات بانکی، نتوانسته بخش زیادی از دلارهای خود را به کشور بازگرداند.   عراق، مدتی است ترکیه را جایگزین ایران کرده و کالاهای صنعتی و پوشاک را از این کشور وارد می‌کند. اما حالا ممکن است این کشور برق و گاز مورد نیاز خود را هم از کشور دیگری تامین کند و روابط تجاری خود با ایران را به حداقل برساند.

البته مهدی کرمی پور مقدم می‌گوید معامله با ایران برای عراق هم مطلوب است. اما به دلیل دیدگاه استراتژیک خود و مناسباتش با کشورهای غربی و عربی ترجیح می‌دهد از ایران خرید نکند. در حقیقت، این تخفیف‌ها نمی‌تواند جایگزین مشکلات تجارت با ایران باشد و اولویت‌شان، تعامل با دنیاست.

او در آخر، خاطرنشان می‌کند: عراق تا امروز توانسته برای تجارت با ایران، از تحریم‌ها معاف باشد اما این مساله بلندمدت نیست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید