علیرضا شیخ‌عطار، دیپلمات سابق گفت: طرف‌های غربی، هیچ‌گاه به‌دنبال این نبودند که با جمهوری اسلامی ایران که مبنای وجودی غرب را به چالش کشیده بود کنار بیایند. در هیچ دولت جمهوریخواه یا دمکرات یا کشورهای دنباله‌روی آنها بحث زندگی مسالمت‌آمیز مطرح نبوده است. همواره این بحث مطرح بود که چگونه می‌توانند از پدیده‌ای به‌نام جمهوری اسلامی ایران خود را نجات دهند. 

ایران می‌تواند با آمریکا به توافق برسد؟ / فیلم

به گزارش سلام نو، علیرضا شیخ‌عطار، دیپلمات و قائم‌مقام سابق وزارت امورخارجه در گفتگو با همشهری: متأسفانه برخی سیاستمداران و مؤثرین در حوزه سیاست خارجی بر این باورند که می‌شود آمریکا را به مرحله همزیستی مسالمت‌آمیز با ایران کشاند. معتقدند غربی‌ها منافعی می‌خواهند و اگر ما بتوانیم این منافع را تأمین کنیم به ما کاری ندارند.

این تحلیل اشتباه است. دشمنی غربی‌ها با ما مبنایی و فکری است و با دادن سهم نفت و عقب‌نشینی از توانایی‌های استراتژیک مانند سیستم‌های موشکی و هسته‌ای نمی‌توانیم مسئله غرب را با خودمان فیصله بدهیم چون مسئله آنها با ایران به این شکل برطرف نمی‌شود. دشمنی آمریکا با ایران، هسته‌ای و موشکی نیست یا حتی نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مسئله اساسی آنها نیست بلکه دشمنی‌ آنها با ایران اندیشه‌ای است که ذیل بخش الهام‌بخشی در حال صدور به ملل دیگر است

گفتگو: حمیدرضا بوجاریان

تصویر: حسین اینانلو

تدوین: عاطفه سادات حسین‌زاده

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید