چرم گیاهی را می‌توان با بازیافت محصولات جانبی کم‌هزینه کشاورزی و جنگلداری تولید کرد.

تولید پوشاک با استفاده از قارچ!

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان با استفاده از قارچ، جایگزینی گیاهی برای چرم ساخته‌اند که جنس و ظاهر آن مشابه چرم واقعی است.

این چرم با استفاده از میسیلیوم(mycelium) قارچ در شرکت مواد زیستی "MycoWorks" واقع در سان‌فرانسیسکو تولید شده است. میسیلیوم به توده‌ای از نَخینه‌های یک قارچ  گفته می‌شود.

این ماده جدید، اثرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به چرم واقعی دارد و تولید آن اخلاقی‌تر است.

این شرکت با صنعتگران حوزه چرم که متخصص در حوزه تولید چرم بودند همکاری کرده تا چرم گیاهی را به گونه‌ای تولید کند که نتوان آن را از چرم واقعی تمیز داد.

البسه‌ای که در آنها میسلیوم به کار رفته است، زیست‌ تخریب‌پذیر هستند و می‌توانند به طور بالقوه جلوی آثار مخرب "مد سریع"(fast fashion) را بگیرند. "مد سریع" نوعی از فشن است که هدف آن تولید انبوه پوشاک در کمترین زمان و با کمترین هزینه بدون در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی و اجتماعی است.

دکتر "مت اسکالین"(Matt Scullin) مدیرعامل شرکت "MycoWorks" در گفتگویی با گاردین گفت:‌ این چرم جنسی مشابه چرم حیوانی دارد.

چرم گیاهی را می‌توان با بازیافت محصولات جانبی کم‌هزینه کشاورزی و جنگلداری تولید کرد.

فناوری "Fine Mycelium" که توسط شرکت "MycoWorks" به ثبت رسیده برای رشد قارچ‌ها طی چند هفته استفاده می‌شود. به گفته‌ی این شرکت، این چرم‌ گیاهی جنس و ظاهری مشابه چرم واقعی دارد اما از نظر دوام و استحکام از آن بهتر است.

فناوری به کار رفته در تولید این چرم، میسلیوم‌ها را در طول رشد بهبود می‌بخشد تا به استحکام و دوام بی‌نظیری دست یابند.

 محصول نهایی "ریشی"(Reishi) نام دارد که توسط شرکت "Curtidos Badia" در اسپانیا دباغی و تکمیل می‌شود.

شرکت سازنده این چرم آن را جایگزین چرم واقعی نمی‌داند بلکه محصول خود را یک ماده‌ی کاملا جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد می‌داند.

به طور معمول چرم از حیواناتی مثل گاو، گوسفند، بره، بز، اسب، بوفالو، خوک و حتی آبزیانی مثل فوک، نهنگ و تمساح تهیه می‌شود. چرم تهیه شده از موجودات زنده علاوه بر غیراخلاقی بودن، مشکلاتی مانند جنگل‌زدایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای در پی دامداری را به همراه دارد.

محصولات چرمی سازگار با محیط زیست برای افراد وگان نیز مناسب خواهد بود.

این افراد از گوشت حیوانات و  هیچ یک از فرآورده‌های مرتبط با حیوانات مانند عسل، لبنیات و چرم استفاده نمی‌کنند.

اولین کیف پول ساخته شده از چرم گیاهی در سال ۲۰۱۹ توسط "استلا مک‌کارتنی"(Stella McCartney) رونمایی شد و این چرم راه خود را به دنیای مد باز کرده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید