معمولا همه آب را خاموش‌کننده آتش می‌شناسند ولی نزدیکی مرکز استان چشمه‌ای وجود دارد که به محض روشن کردن کبریت بالای چشمه، شروع به شعله‌ور شدن می‌کند.

فیلمی شوک کننده از لحظه آتش گرفتن آب چشمه در شمال ایران

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا،  اگر گذرتان به روستای اردشیر محله ساری بیفتد، حتماً سراغ چاه آبی که از آن آتش خارج می‌شود را از اهالی روستا بگیرید.

البته در کنار خبرهایی مبنی بر چشمه آب و آتش ، خبرهایی مبنی بر مشتعل شدن چشمه عجیب در ساری دست به دست می‌چرخد و صحبت از در معرض نابودی بدون بهره‌برداری از انرژی آن است.

این خبر را پیگیری کردیم، ماجرا از این قرار بوده که ساکنان روستای اردشیرمحله ساری برای تأمین آب کشاورزی در سال ۱۳۴۵ چاه نیمه‌عمیقی را حفر کردند و در یک نقطه متوجه شدند آتش از ته چاه بیرون می‌آید و به همین علت از این چاه بهره‌برداری نکردند.

روستای اردشیر محله در بخش مرکزی شهرستان ساری واقع شده است. این روستا در طول جغرافیایی ۵۳ درجه و هفت دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۸ دقیقه قرار گرفته است.

روستای اردشیر محله ساری از سمت شمال به روستای ولشکلا٬ از جنوب به معلم‌کلا سفلی٬ از شرق به زمین‌های کشاورزی روستای ولشکلا و از غرب به رودخانه تجن محدود می‌شود.

این روستا در شمال شـرق به شهرستان ساری واقع شده است و فاصله روستا با شهر ساری هشت کیلومتر است.

در این روستا آبی از چاه استحصال می‌شود که به محض روشن کردن کبریت بر روی آب بلافاصله آتش از آب جاری شعله‌ور می‌شود.

با پیگیری کارشناسان مشخص شد که وجود گاز در این چاه باعث ایجاد اشتعال می‌شود ولی با گذشت بیش از ۵۰ سال از کشف این میدان گازی کوچک اما تدبیری برای استفاده از این منبع اندیشیده نشده است.

منبع گاز این چشمه؛ گاز مردابی است

ابتدا با توجه به اهمیت بحث انرژی و آیا اینکه امکان استحصال از آن وجود دارد به سراغ رضا باقری رئیس اداره بهره‌برداری شرکت گاز مازندران رفتیم که در این‌باره می‌گوید: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از این چشمه، خاصیت آتش این چشمه از گاز متان یا همان گاز مردابی است.

وی با بیان اینکه شرکت گاز با گاز طبیعی سر وکار دارد، افزود: خاصیت این چشمه براثر فعل و انفعالات در گذر زمان به وجود آمده و حجم گاز آن نیز در حد مختصر بوده است.

رئیس اداره بهره‌برداری شرکت گاز مازندران خاطرنشان کرد: معمولا استحصال گازهای مردابی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

چشمه آب و آتش

 تجزیه موادآلی در مرداب؛ منشا گازهای مردابی

صحبت از گاز مردابی شد به همین دلیل برای ما این سوال را در ذهن به وجود آورد که دقیقا منشا این گاز کجاست به همین دلیل همایون خوشروان  می‌گوید:  این نوع چشمه‌ها که عموما چشمه‌های کم‌عمق هستند آغشته به گازهای متان هستند که معمولا در مناطقی که مخروط افکنه مرداب وجود داشته باشد، وقتی که رسوبات روی این مرداب‌های قدیمی را می‌پوشانند تجزیه مواد آلی در این مرداب‌ها وجود دارد که منجر به تولید گاز متان می‌شود.

وی اضافه می‌کند: این گاز متان وقتی که چاهی در منطقه احداث شده و یا آبی از بستر منطقه خارج می‌شود همراه با این گازها متصاعد شده و  با روشن شدن کبریت شعله‌ور می‌شود.

این پژوهشگر با اعلام اینکه در حال حاضر در خلیج گرگان نیز همین وضعیت را داریم، بیان می‌کند:  در کانال چپقلی آشوراده درحال حاضر گاز متان دراثر تجزیه مواد آلی که از بستر خلیج گرگان متصاعد می‌شود.

خوشروان اظهار می‌کند: در مناطق سردخیز و قطبی اصطلاحا وقتی گیاهان زیر تله یخ قرار می‌گیرند تجزیه آنها باعث تولید گاز متان تولید و گاز متان در زیر لایه‌های یخ انباشت می‌شود وقتی که یخ شکسته شده، گاز متان متصاعد می‌شود و با کوچک‌ترین حرارتی این گاز شروع به اشتعال می‌کند.

چشمه آب و آتش

 اجرای طرح گردشگری در چشمه آب و آتش در مرحله بررسی

اینکه چشمه‌ای با توجه به خاصیت آب با کبریتی شعله‌ور شود موضوعی عجیب است و برای هر فردی جالب است، چنین چشمه‌ای را از نزدیک مشاهده کند ولی شرایط منطقه به‌گونه‌ای است هیچ تمهیداتی از لحاظ گردشگری در منطقه اندیشیده نشده به همین دلیل برای پیگیری برای اجرای طرح‌های گردشگری در منطقه به سراغ سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران رفتیم که وی  می‌گوید: با توجه به ظرفیت گردشگری چشمه  به اداره گردشگری ساری و معاون گردشگری اداره کل ماموریت دادیم که بحث استفاده از ظرفیت چشمه آب و آتش را در دستور کار قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در مناطق مختلف مازندران مورد تاکید است، خاطرنشان می‌کند: برای اجرای طرح‌های گردشگری ابتدا باید متولی مشخص شود تا بحث ورود سرمایه‌گذار در دستور کار قرار گیرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید