جرم درون کتری و سماور همیشه یکی از معضلات تمام خانم‌های خانه‌دار است. اما برای از بین بردن این جرم‌ها و جلوگیری از تشکیل آنها راه و روش‌های خانگی وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

چگونه جرم کتری را به سادگی از بین ببریم؟

به گزارش سلام نو به نقل از «بهداشت نیوز» در ادامه نوشت: سماور و کتری جزو آن دسته از وسایل پر استفاده در آشپزخانه هستند، پس باید هم در تمیز کردن آنها و هم نگهداریشان همت کنیم. روش‌هایی برای از بین بردن جرم آهکی سماور و کتری وجود دارد:

روش اول

برای از بین بردن جرم آهکی داخل سماور و کتری مخلوطی از سرکه و آب را به نسبت مساوی در آن بریزید و به مدت نیم ساعت بجوشانید. خواهید دید که جرم‌ها از دیواره کنده خواهد شد.

روش دوم

راهی دیگر برای از بین بردن جرم آهکی این است که چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر کنید. آب و جرم‌های جدا شده را خالی کرده و داخل آن را بشویید.

روش سوم

کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید (برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که موجب ریختن لحیم آن می‌شود.)

روش چهارم

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از رسوب گرفتن کتری و سماور است به این صورت است که گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری انداخته تا آهک موجود در آب را جذب کند. (قلوه سنگ نیز مفید است.)

روش پنجم

راه دیگری که برای رسوب‌زدایی مفید است این است که در ظرف مورد نظر مقداری (بستگی دارد به نوع ظرف) ۲ یا ۳ سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن بجوشانید و بعد یک تکه زاج سفید کوبیده، به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید مشکل رفع خواهد شد.

روش ششم

می‌توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین (آب همراه جوش شیرین) را درون ظرف بگذارید و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور کامل پاک نشده همین کار را تکرار کنید ثمربخش خواهد بود.

روش هفتم

برای این منظور مقداری آب درون کتری بریزید آن را در مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورده پس از خارج شدن یخ از آن کتری رسوب‌زدایی می‌شود به شرطی که مقدار رسوبات زیاد حجیم نباشد).

کد خبرنگار: ۱۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملت IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 0
    داداش اینایی که گفتی همه تکراری بود هیچ کدوم کارایی واقعی نداره،قدیمیه!
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    مگه کتری یاسماورتوجایخی یخچال جامیشه که میگید😂😂🤭🤭

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید