رجایی درباره احتمال شکست مذاکرات و عواقب احتمالی آن گفت: من به نتیجه نرسیدن مذاکرات را منتفی می‌دانم چون هم حاکمیت دنبال حل مسئله و پیدا کردن راهی برای برون رفت از آن است و هم دمکرات‌ها مایل هستند که به تنش با ایران نرسند.

راز سکوت امروز مخالفان برجام چیست؟ / آیا مذاکرات وین شکست می‌خورد؟

سلام نو سرویس سیاسی: مذاکرات وین از ۸ آذر ماه با تیم جدید ایران شروع شده است. فارغ از آن چه در وین می‌گذرد و مسائلی که درباره مدل و محتوای مذاکرات مطرح است نکته جالب توجه این است که برخلاف سال‌های گذشته هیچ اعتراضی متوجه دیپلمات‌های ایران نیست.

کسی از خیانت سخن نمی‌گوید، مذاکره کنندگان را با استخر فرح تهدید نمی‌کند و البته کسی به خاطر مذاکره بعد از شهادت حاج قاسم قصد ندارد دندان‌های آن‌ها را خرد کند.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سکوت امروز مخالفان قسم خورده برجام به سلام نو می‌گوید: بهتر از این نمی‌شد مشخص شود که مخالفت با برجام مخالفتی اساسی نیست وگرنه خاطر همه هست که این گروه‌ها پس از شهادت حاج قاسم گفتند هر کس از مذاکره حرف بزند دهانش را خرد می‌کنیم و تصاویرش هم موجود است.

وی ادامه داد: در نتیجه می‌بینیم کسانی که می‌گفتند برجام از ترکمانچای بدتر یا تماما خسارت است حالا می‌روند با ۴۰ نفر در وین حاضر می‌شوند تا آب رفته را به جوب باز گردانند. واقعیت این است که حالا مشخص می‌شود دلواپسی این‌ها چیز خیلی جدی و عمیقی نیست. در چنین شرایطی بهتر است چنین کسانی دوباره سرکلاس درس اصولگرایی بنشینند و برخی درس‌ها را دوباره دوره کنند.

این فعال سیاسی اما ادامه مذاکرات وین را نشان مسئله دیگری نیز دانست و آن اراده نظام است. رجایی با اشاره به این مسئله گفت: مذاکرات اخیر نشان می‌دهد که تصمیم برجام و برداشته شدن تحریم‌ها و به سرانجام رسیدن مذاکرات فراسوی دولت است و از دست ظریف و عراقچی یا امیرعبداللهیان و باقری کنی خارج است. بالاخره باید تکلیف ما با دنیا روشن شود و ظرفیت‌ها و محدودیت‌های ما تشخیص داده شود.

به گفته رجایی در چنین شرایطی بهترین کار برای مخالفان برجام استراتژی سکوت است. وی با طرح این پرسش که این گروه اساسا در شرایط فعلی چه می‌توانند بگویند، ادامه داد: آیا می‌خواهند بگویند آمریکا و اروپا تغییر کرده‌اند؟ تغییر نکرده و چه بسا بدتر شده‌اند. از طرف دیگر تحریم ارزش ریال را کاهش داده و استخوان مردم زیر فشار اقتصادی خرد شده است. در نتیجه مخالفان چاره‌ای جز سکوت و پذیرش واقعیت ندارند.

رجایی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به آینده مذاکرات وین گفت: به نظر من اراده دو طرف بر این است که مذاکرات به جایی برسد. البته این مسئله که بگوییم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم را منتج به نتیجه نمی‌دانم. در نتیجه بهتر این است که آمریکا برگردد سر میز و حرف‌های ما را از خودمان بشنود و ما هم حرف‌های آمریکا را از خودشان بشنویم. به نظر من دو طرف با دادن امتیازاتی به نتایجی خواهند رسید، هرچند شاید این پروسه دو تا سه ماه زمان ببرد.

وی درباره احتمال شکست مذاکرات و عواقب احتمالی آن گفت: من به نتیجه نرسیدن مذاکرات را منتفی می‌دانم چون هم حاکمیت دنبال حل مسئله و پیدا کردن راهی برای برون رفت از آن است و هم دمکرات‌ها مایل هستند که به تنش با ایران نرسند. 

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید