امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه امروز (شنبه) به منظور دیدار با بن سلمان، ولیعهد عربستان وارد ریاض شد.

امانوئل ماکرون به عربستان سفر کرد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس‌جمهوری فرانسه امروز (شنبه) برای دیداری رو در رو با ولیعهد عربستان وارد ریاض شد و نخستین مقام بلندپایه غربی است که از زمان قتل خاشقجی در ۲۰۱۸ وارد کاخ پادشاهی عربستان می‌شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، عربستان را عنصری کلیدی در مبارزه با شبه نظامی‌گری در خاورمیانه، غرب آفریقا و نیرویی علیه اخوان المسلمین می‌داند.

فرانسه یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح برای عربستان نیز هست اما در پی درگیری‌ها در یمن که اکنون به یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان بدل شده در تامین تسلیحاتی برای ریاض تحت فشار قرار دارد.

درحالیکه روابط بین پاریس و ریاض در دوران فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه گرمتر شده بود، این کشور دستاورد اقتصادی زیادی از این رابطه دست نیاورد. با وجود تاکید ماکرون به مخالفان برای دادن فرصت به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیش از قتل جمال خاشقجی، روابط دو کشور در سال‌های اخیر به سردی گرویده است.

همچنین هیاتی از ۱۰۰ شرکت شامل "توتال انرژیز"، EDF، "Thales" و "ویوندی" قرار است در جریان سفر ماکرون به عربستان در یک اجلاس مربوط به امور سرمایه گذاری شرکت داشته باشند.

ماکرون در جمع خبرنگاران در دوبی و پیش از عزیمت به عربستان اتهامات مبنی بر مشروع دانستن ولیعهد عربستان را رد کرده و گفت: بحران‌های چند وجهی در منطقه را نمی‌توان با بی اعتنایی به عربستان حل و فصل کرد.

وی افزود: ما می‌توانستیم پس از ماجرای خاشقجی تصمیم بگیریم که دیگر هیچ نقشی در منطقه نداشته باشیم، برخی می‌توانند از این سیاست دفاع کنند، اما من فکر می‌کنم فرانسه نقش مهمی در منطقه دارد. این بدان معنا نیست که ما شریک جرم هستیم یا قتل این روزنامه نگار را فراموش می‌کنیم.

سفر ماکرون به عربستان در زمانی صورت گرفته که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به تمرکز ایالات متحده بر منطقه ابراز تردید کرده‌اند و این در حالیست که آنها به دنبال کسب تسلیحات بیشتر از واشنگتن هستند.

عربستان از رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که ریاض را به خاطر سابقه حقوق بشر و جنگ یمن تحت فشار قرار داده و اطلاعاتی را منتشر کرده که بن سلمان را به قتل خاشقجی مرتبط می‌کند، ناامید شده است.

ولیعهد عربستان هر گونه دست داشتن در قتل این روزنامه نگار در کنسولگری ریاض در استانبول را رد کرده، حادثه‌ای که خشم جهانی را برانگیخت و وجهه محمد بن سلمان را خدشه دار کرد.

انی‌یس کالامار، دبیر کل گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل گفت: این سفر فارغ از اهدافش، به سیاست توانمندسازی مجدد ولیعهد سعودی کمک می‌کند. این برای من دردآور است که فرانسه به عنوان کشوری که حقوق بشر در آن رعایت می‌شود، ابزار این سیاست شود.

ماکرون به عنوان نخستین مقام بلندپایه غربی است که از زمان قتل خاشقجی و پاندمی کرونا به عربستان سفر می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود ماکرون و ولیعهد عربستان در مورد مسائل منطقه‌ای، از جمله موضوع هسته‌ای ایران و لبنان گفتگو کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید