یک متخصص پوست و مو گفت:ریزش مو بعد از بیماری کرونا بسیار شایع شده که شرایط استرس زا بیماری علت اصلی آن است.

بلایی که ویروس کرونا بر سر موها می آورد!

به گزارش سلام نو به نقل از پارس نیوز؛ محمد درایش متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به بیماری ریزش مو و علت آن گفت: دو نوع ریزش مو وجود دارد اسکار گذار یا همراه با جای زخم و غیر اسکاری. علت ریزش موی اسکارگذار بیماری های پوستی مانند لوپوس و لیکن پلان پوستی است که ناحیه اسکالپ یا پوست سر را درگیر می کند و باعث ریزش مو می شود. درمان این نوع از ریزش مو با تجویز داروهای خاص توسط پزشک متخصص کنترل می شود.

او در ارتباط با ریزش مو غیر اسکاری گفت:  از شایع ترین ریزش مو غیر اسکاری، آندروژنیک یا ریزش مو ارثی است. در طول زمان مو نازک تر و چرب تر شده و قسمت جلوی سر خالی می شود که به آن ریزش موی الگوی زنانه و مردانه نیز می گویند. در هر دو جنس خانم و آقا دیده می شود اما معمولا در آقایان بیشتر است. .این نوع ریزش موها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند قابل کنترل هستند و برای کنترل این نوع از ریزش مو در خانم ها حتما باید وضعیت هورمون ها مانند تستسترون و دی هیدرو تستسترون و تخمدان ها مورد بررسی قرار گیرد.

این متخصص مو و پوست در ادامه بیان کرد: نوع دیگر ریزش مو غیر اسکاری، ریزش مو آلو پسی آره آتا است که ناشی از استرس های ناگهانی یا کسانی که سابقه بیماری های کم کاری تیروئید و یا سایر بیماری های خود ایمنی  Autoimmune پوست دارند دچار می شود. این ریزش مو به حالت سکه ای در پوست سر و یا حتی در ابروها و مژه ها ایجاد می شود. درمان این نوع از ریزش مو متفاوت و از طریق استروئید موضعی درمان می شود.

او با اشاره به ریزش مو "تلوژن افلوویوم" که این روز ها بسیار شایع شده است گفت:  این نوع از ریزش مو بعد از بیماری کرونا بسیار دیده می شود اما خاص تنها بیماری کرونا نیست. هر شرایط استرس زا می تواند این ریزش مو را ایجاد کند. استرس های ناگهانی، عمل جراحی، بیماری های تب دار و ویروسی همه می تواند شرایط استرس زا را برای فرد بوجود آورد و منجر به این نوع از ریزش مو  شود. این نوع از ریزش مو یک بیماری خود محدودی است که با یک سری درمان های خوراکی کنترل می شود.

به گفته او بسیاری از داروها هستند که مصرفشان باعث ریزش مو می شود مانند داروهای متی مازول و پی تی یو برای درمان تیروئید، داروهای والپروئیک اسید، هپارین، میزوپروستول و بتابلاکرها. همچنین کمبود یک سری ویتامین ها مانند زینک یا روی، ویتامین D و B۱۲  و کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو شدید می شود. این کمبود ها در بدن بیمار با دادن آزمایش خون مشخص و با تجویز دارو و مکمل، ریزش مو درمان می شود.

درایش با اشاره به ریزش مو ناگهانی "آناژن افلوویوم" گفت: زمانی که فرد در معرض مواد شیمیایی قرار می گیرد بصورت ناگهانی دچار ریزش مو می شود.  این اختلال نتیجه‌ی آسیب به ساقه‌ی مو است که بر اثر سموم، داروها و یا اختلالات غدد درون‌ریز است و اغلب به دنبال شیمی درمانی، رادیوتراپی و قرار گرفتن در معرض سموم مشاهده می‌شود. افرادی که از آب های آلوده دارای سرب و آرسنیک و آب چاه استفاده می کنند دچار این نوع از ریزش مو می شوند.

به گفته این متخصص پوست و مو، چرخه رشد مو به سه مرحله آناژن، تلوژن و کاتاژن طبقه بندی می شود. آناژن مرحله رشد فعال موها، تلوژن فاز مرگ مو و ریخته شدن آن ها و کاتاژن مرحله ای بین آناژن و تلوژن است. به طور طبیعی روزانه ۱۰۰ تار مو وارد مرحله تلوژن می شود و ریزش مو روزانه ۱۰۰ عدد کاملا طبیعی است. موهای ریخته شده جایگزین می شود و جای نگرانی ندارد.

او با بیان اینکه افزایش سن، نقش در ریزش مو دارد گفت: افزایش سن در نوع ریزش مو آندروژنیک یا ریزش مو ارثی نقش زیادی دارد. افراد بعد از دوره بلوغشان از سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی دچار ریزش مو می شوند. با افزایش سن به تدریج این نوع ریزش مو بیشتر هم می شود.

او با بیان اینکه آیا رنگ کردن و کراتینه کردن (صافی مو) باعث ریزش مو می شود؟ گفت: رنگ کردن مو به خودی خود باعث ریزش مو نمی شود. اما بی رنگ کردن مو به دلیل آسیب شدیدی که به ساقه مو و کوتیکول مو (خارجی ترین بخش ساقه مو) ایجاد می شود، ریزش مو را به دنبال خواهد داشت.  انجام این عمل در طولانی مدت و در دفعات متعدد در سال باعث تشدید ریزش مو خواهد شد.

او در ادامه افزود: کراتینه کردن ( صافی مو) یکی از آسیب زننده ترین کارها برای ساقه مو است. زیرا این کار کوتیکول مو یا لایه خارجی و محافظ مو را تخریب می کند و همین باعث صاف شدن ظاهری مو می شود. وقتی لایه محافظ مو از بین برود مو در برابر مواد خارجی و تحریکات خارجی آسیب پذیر می شود و این آسیب پذیر تر شدن به ریزش مو کمک می کند. به همین دلیل پزشکان متخصص کراتینه کردن مو برای صافی را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.

درایش با بیان اینکه آیا داروهای جلوگیری از بارداری باعث ریزش مو در خانم ها می شود؟ گفت: این داروها نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه تقویت کننده و کمک کننده در جلوگیری از ریزش مو هستند. بنابراین استفاده از این دارو ها در مواقع لزوم خطری برای فرد ایجاد نمی کند. توصیه می شود خانم ها از داروهای ترکیبی که هم حاوی  استروژن و پروژسترون است، استفاده نمایند. مصرف داروهایی که حاوی تنها پروژسترون هستند توصیه نمی شود.

به گفته او ریزش مو پس از بارداری از نوع ریزش مو "تلوژن افلوویوم"  است که به خاطر عمل سزارین و ایجاد استرس برای مادر بوجود می آید.  افزایش هورمون پرولاکتین که هورمون شیردهی است باعث ریزش مو می شود. این نوع از ریزش مو جای نگرانی ندارد و بعد از مدتی ریزش مو قطع و به حالت اول باز می گردد.

این متخصص پوست و مو با بیان این مطلب که شامپو تاثیر اندک در کنترل ریزش مو دارد گفت: هدف از استفاده از شامپو این است که اگر موهای فرد چرب است از شامپویی استفاده کند که چربی سر را کاهش دهد و اگر فرد موهای خشک دارد از شامپویی استفاده کند که باعث رطوبت رسانی بهتر برای مو ها شود.  کنترل چربی کف سر بسیار مهم است و باعث می شود که خون رسانی بهتری برای موها و فولیکول های مو ایجاد گردد و این باعث طراوت و شادابی مو ها خواهد شد. همچنین رطوب رسانی به مو های خشک باعث می شود مو آسیب کم تری ببیند.

به گفته او استفاده از شامپوهای بدون سولفات و یا با سولفات کم تر برای مو بهتر و باعث رطوب رسانی به مو ها می شود و احتمال ریزش مو را کاهش می دهد.

او با اشاره به روش های مزو تراپی و پی آر پی برای تقویت ریشه مو گفت:  در مواردی که بیمار از لحاظ هورمون چک شده باشد و مشکل تغذیه و وکمبود ویتامین نداشته باشد انجام مزوتراپی و پی آر پی برای تقویت ریشه مو بسیار کمک کننده است و از ریزش مو جلوگیری می کند.

درایش با اشا ره به اینکه تغذیه مناسب نقش بسیار مهم برای پیشگیری از ریزش مو دارد گفت: داشتن رژیم غذایی حبوبات، غلات، گوشت قرمز و سبزیجات نقش مهمی در تامین سطح ویتامین ها و آهن بدن دارد. افرادی که گیاه خوار هستند دچار ریزش مو می شوند. استفاده از گوشت قرمز و پروتئین در پیشگیری از ریزش مو بسیار موثر است.

او با اشاره به مصرف ویتامین دی گفت: مصرف ویتامین دی و تامین آن در بدن تاثیر بسزایی در پیشگیری از ریزش مو دارد. اگر فرد کمبود ویتامین دی دارد هفتگی باید آن را مصرف کند. اما باید توجه داشت که ویتامین دی محلول در چربی است و اضافه آن در بدن حل نمی شود. بنابراین باید با آزمایش دادن از کبود آن مطلع شد و در صورت کمبود مصرف کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید