فمنیست‌ها صورتی نمی‌پوشند و چند دروغ دیگر مجموعه‌ای از نوشته‌هایی از بازیگران زن هالیوود گرفته تا فعالان نوجوان است که هر کدام داستان رابطه شخصی خود با فمینیسم را روایت می‌کنند.

فمنیست‌ها صورتی نمی‌پوشند و چند دروغ دیگر!

سلام نو – سرویس اجتماعی: «زن‌های برابری‌خواه و فمنیست صورتی نمی‌پوشند، رژ لب نمی‌زنند و لباس‌های جذاب زنانه نمی‌پوشند.»« مردان زنان برابری‌خواه و فمنیست را دوست ندارند و این زن‌ها هم از مردها خوششان نمی‌آید.» این تنها بخشی از تصاویر و تعاریفی است که مدت‌ها است به صورت یک کلیشه پذیرفته درباره زنان فمنیست و برابرخواه رایج شده است، تصویری که نه تنها هوشمندانه فمنیست را در برابر هویت زنانه قرار می‌دهد، بلکه مردان را نیز در راه برابری خواهی و فمنیست بودن دچار تردید جدی می‌کند.

اسکارلت کورتیس روزنامه‌نگار و پژوهشگر جوان با حمایت بنیاد گرل آپِ سازمان ملل کتابی با عنوان فمنیست‌های صورتی نمی‌پوشند و چند  دروغ دیگر نوشته و منتشر کرده است که مستقیم به جنگ این کلیشه‌ها می‌رود.

کتابِ کورتیس مجموعه‌ای از نوشته‌هایی از بازیگران زن هالیوود گرفته تا فعالان نوجوان است که هر کدام داستان رابطه شخصی خود با فمینیسم را روایت می‌کنند. این کتاب به بررسی معنای زن بودن از هر دریچه‌ای می‌پردازد. این کتاب اغلب خنده‌دار، گاهی غافلگیرکننده و البته تماما الهام بخش است. هدف این کتاب پل زدن شکاف بین هشتگ فمینیستی و متن علمی با دادن فضایی به زنان است تا توضیح دهند واقعاً چه احساسی نسبت به فمینیسم دارند.

به تعبیری می‌توان گفت این کتاب می‌خواهد به دل تمام دروغ‌هایی بزند که به عنوان فمنیسم به ما گفته شده و ما را از جنبشی که برای همه – و نه تنها زنان- است باز داشته‌اند. امری که در آن موفق بوده.

فمنیست‌ها صورتی نمی‌پوشند و چند دروغ دیگر در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و در گودریدز ۴.۱ از  ۵ ستاره، در واتراستونز ۵ از ۵ ستاره و در بوک نود ۹ امتیاز از ده امتیاز را گرفته است. همچنین ۸۷ درصد کاربران گوگل کتاب را پسندیده‌اند. این کتاب ۳۸۴ صفحه‌ای جایزه ملی کتاب سال ۲۰۱۸ را نیز از آن خود کرد تا امتیازی دیگر برای خود ثبت کند.

نظرات فمنیست‌ها صورتی نمی‌پوشند و چند دروغ دیگر

"این کتاب را بردارید و یک داستان از ستون نویس یا بازیگر مورد علاقه خود بخوانید، اما من تضمین می‌کنم که در نهایت مجموعه کامل و روشنگر را می خوانید و احتمالاً آن را در حالی به اتمام می‌رسانید که چیزهایی بسیار بیشتری درباره تصورات و مواضع شخصی خود می‌دانید." – مجله گِلَمر

"این مجموعه مقالات که توسط نویسنده اسکارلت کورتیس گردآوری شده است، فراخوانی است که به ما امکان می دهد معنای فمینیست بودن در یک فضای امن را انتخاب کنیم." – مجله استایلیست

"ما توصیه می کنیم که یک کپی را به هر دختر (و پسری) که می شناسید بدهید." - مجله رِد

چرا خواندن فمنیست‌ها صورتی نمی‌پوشند و چند دروغ دیگر ضروری و مهم است؟

پاسخ ساده است: این روزها فمنیست واقعی بودن و حفظ ارزش‌های برابری‌خواهانه واقعی سخت است. این سختی نیز از دو سو است یکی اینکه سویه‌های بسیار رادیکال و افراطی گاهی به مرد ستیزی متمایل می‌شوند و دیگر آن که برخلاف تصور به علت جو جامعه و رسانه فمنیست بودن سخت است.

بر اساس نظرسنجی‎های انجام شده در آمریکا و اروپا، از هر ۵ زن جوان، کمتر از یک نفر خود را فمینیست می‎نامد. آماری غافلگیرکننده آن هم در حالی ‎که این جنبش به عنوان مدافع حقوق زنان مورد توجه قرار دارد.

با وجود جنبش‌هایی مثل می‌تو (metoo) که فمنیسم و دفاع از حقوق زنان را مورد توجه قرار داد، آمار و ارقام نشان می‎دهد در بریتانیا تعداد زنانی که خود را فمینیست می‎نامند، افرایش ناچیزی داشته است. بنابر یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸، ۳۴ درصد زنان بریتانیایی به این سوال که آیا فمینیست هستند پاسخ "بله" داده‌اند. این در حالیست که آمار این زنان در سال ۲۰۱۳، ۲۷ درصد بوده. در نظرسنجی که میان مردان و زنان ۵ کشور اروپایی صورت گرفته، کمتر از نیمی از آن‎ها خود را فمینیست دانسته‌‎اند. طبق این نظرسنجی در آلمان ۸ درصد و در سوئد ۴۰ درصد شرکت‎ کنندگان گفته‎‌اند فمینیست هستند.

*کیوان پیشرویان

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید