اردوغان با قبول کناره‌گیری «لطفی الوان»، وزیر سابق اقتصاد، معاون وی، «نورالدین نباتی» را به عنوان وزیر جدید اقتصاد منصوب کرد.

وزیر اقتصاد جدید ترکیه منصوب شد

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه وزیر اقتصاد جدید این کشور را معرفی کرد.

اردوغان با قبول کناره گیری «لطفی الوان»، وزیر سابق اقتصاد، معاون وی، «نورالدین نباتی» را به عنوان وزیر جدید اقتصاد منصوب کرد.

وزیراقتصاد جدید ترکیه از حامیان سرسخت کاهش نرخ بهره بانکی است.

طی یک سال گذشته حداقل در سه نوبت وزیراقتصاد ترکیه تغییر پیدا کرده است و روز گذشته، بانک مرکزی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در مقابل شکل‌گیری قیمت‌های ناسالم در بازارهای ارز مداخله خواهد کرد.

با کاهش و سقوط شدید ارزش پول ملی ترکیه، سرمایه‌گذاران ترک برای حفظ ارزش دارایی‌های خود تنها در هفته منتهی به ۸ اکتبر ۱.۷ میلیارد دلار ارز خارجی خریداری کرده‌اند. طبق آخرین تخمین‌ها در حال حاضر شهروندان ترکیه ۲۳۴ میلیارد دلار ارز خارجی در اختیار دارند که این معادل نیمی از تمام سپرده‌های آنها می‌باشد.

فراز و نشیب‌های اقتصاد ترکیه در دوره حاکمیت اردوغان کش و قوس‌های فراوانی داشته است. زمانی که اردوغان و حزب متبوع او بر سر کار آمدند، اقتصاد ترکیه حال و روز خوبی نداشت.

هم اکنون سال ۲۰۰۱ به عنوان سال بحران اقتصادی کشور یاد می‌شود. در آن دوران اقتصاد ترکیه با رویدادهایی که در نشست شورای امنیت ملی در ۱۹ فوریه ۲۰۰۱ رخ داد متلاشی شد، مباحثه سیاسی بین «احمد نجدت سزر» رئیس جمهور و «بولنت اجویت» نخست وزیر وقف ترکیه کافی بود تا کشور در یک شب به هم بریزد؛ پس از این بحران بود که اردوغان و حزبش با وعده‌های اقتصادی توانستند بر مسند قدرت بنشینند. ایجاد شرایط خصوصی سازی در نهادهای اقتصادی، باز کردن درهای کشور برای سرمایه گذاران خارجی که موجب ورود نقدینگی به کشور شد، پایان دادن به بدهی کشور مقابل صندوق بین المللی پول تا سال ۲۰۱۳، توسعه در بخش‌های ساختمان سازی و تک رقمی کردن نرخ تورم موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور شد. البته پس از ثبت تورم تک رقمی ۸.۱۹ درصدی در سال ۲۰۰۴ بانک مرکزی فضا را برای حذف صفر مناسب دید و در سال ۲۰۰۵ معادل ۶ صفر از لیر ترکیه حذف شد.

در آن زمان اردوغان گفته بود «از شر صفرهای اسکناسمان خلاص شدیم! خوشحالیم که اعتبار را به لیر بازگرداندیم».

حتی صندوق بین المللی پول در گزارشی که بعدها در خصوص اقدام ترکیه منتشر کرد، تجربه ترکیه در حذف صفر از پول را تجربه‌ای موفق خواند.

اگرچه اصلاحات اقتصادی دولت ترکیه موجب افزایش محبوبیت اردوغان در جامعه شد، اما این موفقیت‌های اقتصادی دیری نپایید که ترکیه را دوباره با بحران‌های اقتصادی دیگر مواجه کرد. بحران مالی ۲۰۰۸ بدترین فاجعه اقتصادی بود که پس از رکود سال ۱۹۲۹ گریبان گیر جهان شد و ترکیه نیز از این بحران بی نصیب نماند به طوری که اقتصاد این کشور تورم ۲ رقمی معادل ۱۱.۷ را تجربه کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید