سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس پیگیری و کارشناسی علاقمندی عموم خانوارهای ایرانی به داشتن حداقل ۳ فرزند است

خضریان: خانوارهای ایرانی خواستار ۳ فرزندی هستند!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، علی خضریان در نشستی با اعضای تشکل‌های دانشجویی و ادوار تشکل‌ها از دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، خوارزمی، صنعتی امیرکبیر، شاهد، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد مجلس به ویژه کمیسیون اصل ۹۰ طی یکسال و نیم گذشته پرداخت.

وی توضیح داد: طرح تأمین کالاهای اساسی، طرح جهش تولید و تأمین مسکن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، طرح مالیات بر خانه‌های خالی، طرح تسهیل کسب و کار بخشی از اتفاقاتی بود که در این مدت، مجلس شورای اسلامی آنها را پیگیری کرد و به تصویب رساند که بر اساس اولویت‌ها و مسائل روز کشور و همچنین اهداف ترسیمی در اسناد بالادستی و برنامه‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به آنها پرداخته شد.

خضریان افزود: البته می‌پذیریم که در مسیر اجرا موانعی وجود دارد و مجلس برای اجرای این قوانین از ابزارهای خود استفاده خواهد کرد اما بدون تردید این مصوبات پایان کار نیست و مسیر مجلس برای تحقق آنها مسیری طولانی خواهد بود.

نماینده تهران یادآور شد: ما در کمیسیون اصل ۹۰ بسیاری از مطالبات را پیگیری کردیم از جمله آن اجرایی شدن قانون جدید چک، مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه که منجر به خلع ید مالکین و ابطال واگذاری شد، اجرایی شدن سامانه ملی املاک و اسکان، مشکلات تأمین ارز و توزیع نهاده‌های دامی، اجرایی شدن قانون حدنگار (کاداستر)، طرز کار دولت در ارائه لایحه بودجه سالانه، پرداخت حقوق قانونی سربازان وظیفه، عملکرد وزارت نفت و افزایش ظرفیت پزشکی با تمرکز بر اجرای قانون عدالت آموزشی جهت تامین سهمیه ۳۰ درصدی پزشکان است. 

وی اضافه کرد: دولت قبل اعتقادی به اجرای قوانین در موضوع مسکن نداشت، اما کمیسیون اصل نود با جدیت و نظارت موضوعات را دنبال کرد و تا به امروز نیز از ابزارهای نظارتی خود برای تحقق آن استفاده کرد. همچنین در حوزه اجرای قانون جدید چک نیز کمیسیون اصل ۹۰ ضمن شناسایی دقیق نواقص و ایرادات قانونی و همچنین دلایل تأخیر در اجرا طی جلساتی با روسای گذشته و فعلی بانک مرکزی پیگیر حسن انجام قانون بوده است.

وی ادامه داد: در مسائل اساسی کشور نیز کمیسیون اصل ۹۰ ورود خوبی داشته، البته این میزان کافی نیست ؛ معیشت به نحوی است که باید همه به طور شبانه روز تلاش کنیم تا بتوان شرایط را تغییر داد. در موضوع تأمین نهاده‌های دامی متأسفانه شرایط به طوری بود که ارز پیش‌بینی شده به شکل عجیبی از بازار سیاه سر در می آورد و کمیسیون به طور جدی به این موضوع ورود کرد. گزارش مربوط به قانون حدنگار نیز آماده قرائت در صحن مجلس است.

خضریان با تاکید بر اینکه در دوره یازدهم کارهای فراوانی انجام شد، افزود: حجم فراوانی از زمین‌خواری، کوه خواری و جنگل‌خواری با ورود به موقع مجلس متوقف شد و در گزارش مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ متخلفین آن به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد. 

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: پیگیری مطالبه رهبری در خصوص اصلاح وضعیت بودجه نویسی نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که کمیسیون اصل ۹۰ آن را قرائت کرد آن هم در حالی که برخی‌ها اعتقاد داشتند اجازه داده شود تا سال آخر دولت گذشته عبور کند اما با جدیت این موضوع را دنبال کردیم و بنایی را نهادیم که دغدغه اصلاح ساختار بودجه برای همیشه در مجلس نهادینه شود. شاید بین اجرا و تحقق واقعیت‌ها با پیگیری آن فاصله باشد، اما آغاز این کار اتفاق بزرگی است که در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری شد. 

خضریان اضافه کرد: در سایر موضوعات نیز به طور مستمر با وزرا و مسئولان ارشد کشور در جلسات کمیسیون و همچنین بازدیدهای میدانی از نهادهای حساس حاکمیتی، دولتی و عمومی کمیسیون وظایف نظارتی خود را پیگیری کرده که بازدید از زندان اوین یکی از این موارد بود. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در مجلس یک آیین‌نامه داخلی وجود دارد و این آیین‌نامه قابل عدول نیست، گفت: آیین‌نامه مجلس از این جهت که مبنای قانونگذاری در کشور است آیین‌نامه مهم و قوی است و شاید یکی از متعالی‌ترین و مهمترین قوانین داخلی و اداره یک سازمان است و ما بر اساس این آیین‌نامه موضوع شفافیت آراء را تدوین کردیم. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: بحث شفافیت آراء اثرات و رویکردهای خوبی خواهد داشت و به معنی شفافیت دیدگاه‌ها و عملکردها است اما در متن آن استثنائاتی وجود دارد که می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را پوشش دهد. 

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت در مجلس دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد و به اندازه همه نمایندگان شاهد تکثر آراء و نظرات هستیم و نظرات مختلفی بر مجلس حاکم است و ما باید برای پیشبرد اهداف نظام و کشور با یکدیگر تفاهم کرده و یکدیگر را اقناع کنیم و توجه داشته باشیم که نباید خطا و یا نظر یک فرد را در مجلس به پای کل مجلس نوشت و به عدد نمایندگان مجلس دیدگاه و تفکر متفاوت و رفتار متفاوت وجود دارد. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح تعالی جمعیت گفت: این طرح در مجلس با کار کارشناسی و بررسی‌های مختلفی انجام شد و از آنجایی که بر اساس پیگیری و کارشناسی علاقمندی عموم خانوارهای ایرانی به داشتن حداقل ۳ فرزند است اما به دلیل مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی این علاقمندی نادیده گرفته شده، ما موظف بودیم این الگو را در نظر بگیریم.

خضریان ادامه داد: بر اساس همین الگو آنچه که در طرح آمد رویکرد حل مسائل و موانعی است که به این هدف برسیم ، لذا همه پیش‌بینی‌ها بر این اساس است تا بتوانیم فرهنگ خانواده‌های ایرانی را با آنچه که در اصالت خود است، برسانیم و موانع معیشتی را برطرف نماییم و در کنار آن شأن و جایگاه و منزلت خانوار نیز حفظ شود. 

به گزارش ایسنا، در ادامه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و ادوار به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و انتظارات و بعضا انتقادات خود را از رویکردها و برخی رفتارها در مجلس و دیگر بخش‌های کشور به طور صریح و نقادانه مطرح کردند.

نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به لزوم تقویت بازوی علمی قانونگذاری گفت: به نظر می‌آید در برخی از قوانین پیوست علمی و پژوهشی آن گونه که باید در نظر گرفته نشده و کشور دچار نواقصی در این حوزه است و در اجرای طرح‌ها دچار خلل‌هایی می‌شوند که شاید بهتر است از ابتدا به آنها توجه شود. 

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل نیز مطالبات رهبری در حوزه نظارت بر حسن رفتار نمایندگان و مشارکت بیشتر نمایندگان در عملکردها و اتفاقات مجلس را مطرح و توجه به موضوع سربازی نخبگان و جوانان را از مطالبات امروز جامعه مطرح کرد. همچنین از اداره کمیته امدادی کشور انتقاد و با وجود امکانات فراوان مالی و خدادادی بر لزوم توجه به دامپروری، کشاورزی و تغییر ساختار انتخابات‌ها تأکید کرد.

نماینده دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: شفافیت موجب کارآمدتر شدن مجلس خواهد شد و لازم است تفکیک قوا در مجلس و استقلال بیشتر رعایت شود و بهتر است مجلس در تصمیماتش ملی‌تر عمل کند و نمایندگان نگاه ملی را نیز به نگاه منطقه‌ای و بخشی ترجیح دهند و این اتفاق با اصلاح ساختار نظام فعلی امکان‌پذیر خواهد بود.
 
عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز تحقق مطالبات رهبری از مجلس و لزوم اقناع افکار عمومی نسبت به طرح‌ها و لوایح و ارتباط صریح‌تر مجلس و نمایندگان با افکار عمومی را یکی از ملزومات مجلس یازدهم دانست و تأکید کرد: لازم است نمایندگان ارتباط مستقیم‌تری با مردم داشته باشند تا مردم بدانند چه اتفاقی در مجلس رخ می‌دهد و در این صورت است که بسیاری از انتقادات از مجلس کم خواهد شد

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید