تحریم‌ها واردات خوراکی‌ها از جمله حبوبات به ایران را سخت‌تر از گذشته کرده است.با توجه به شروع مذاکرات وین آیا نتیجه مذاکرات می‌تواند در معیشت مردم اثرگذار باشد؟

مذاکرات وین چه تاثیری بر قیمت اقلام خوراکی می گذارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، صنعت غذا یکی از قربانیان تحریم است. در این سال‌ها عدم واردات مواد اولیه و تجهیزات باعث افزایش قیمت تمام شده این صنعت و زیان‌ده شدن این بنگاه‌ها شده است.

فعالان صنعت غذا می‌گویند افزایش قیمت حمل و نقل و جا به جایی پول برای خرید مواد اولیه باعث شده اقلام خوراکی برای مردم گران تمام شود. به عنوان مثال به دلیل شرایط آب و هوایی و خشکسالی موجود، حبوبات یکی از اقلامی است که از کشورهای اروپایی وارد می‌شود.

در این سال‌ها با توجه به رشد تورم صنعت غذا، مردم برخی از کالاها را از سبد معیشتی خود حذف کردند. چندی پیش جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران در واکنش به افزایش قیمت گوشت به تجارت‌نیوز گفته بود: «مردم به جای گوشت حبوبات بخورند!»

اما حالا قیمت حبوبات هم برای مردم گران تمام می‌شود و حتی حبوبات هم از سبد غذایی مردم حذف شده است. با توجه به شروع مذاکرات وین آیا نتیجه مذاکرات می‌تواند در معیشت مردم اثرگذار باشد؟

افزایش قیمت مواد غذایی در ایران

در این مورد دبیر انجمن حبوبات به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت مواد غذایی در سال ۱۴۰۰ بی‌سابقه است. یکی از دلایل می‌تواند تحریم‌ها باشد. چرا که تحریم‌ها باعث شده تجار برای واردات کالا مسیرهای مختلفی را دور بزنند و همین مساله باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده است.

سید عبدی افتخاری توضیح داد: در این سال‌های تحریم تجار مواد اولیه مواد غذایی را از سه مسیر وارد کشور کرده‌اند. یعنی هیچ‌گاه اقلام خوراکی مستقیم وارد ایران نشده است. برای نمونه حبوبات از اروپا بارگیری و وارد ترکیه یا دوبی می‌شود. دوباره از این دو مقصد نیز به سمت ایران بارگیری و به دست تجار می‌رسد.

او ادامه داد: همین چند مسیره شدن برای واردات حبوبات بهای تمام شده را بالا برده و در افزایش قیمت حبوبات تاثیر داشته است.

تحریم هزینه تمام شده را بالا برده

دبیر انجمن حبوبات گفت: بنابراین چنانچه نتایج مذاکرات وین مثبت باشد، اقلام خوراکی از این پس مستقیم وارد کشور می‌شود و هزینه‌های تمام شده را برای معیشت مردم کاهش می‌دهد.

افتخاری در توصیه‌ای به دولت گفت: دولت باید حامی بخش‌خصوصی باشد و بروکراسی‌های اداری را از پیش‌ روی تجار بردارد. یکی از توصیه‌ها این است که دفتر ارزش‌گذاری گمرک در شرایط فعلی باید همکاری خاصی با فعالان اقتصادی داشته باشد و در شفاف شدن قیمت‌ها کمک کند.

براساس این گزارش موج گرانی به بازار مواد غذایی رسیده است. افزایش قیمت دلار، تحریم‌ها و افزایش هزینه حمل آن به داخل کشور، واردات مواد غذایی را کاهش داده و قیمت آن را در بازار داخل بالا برده. آن هم درست در سالی که خشکسالی، کمیت و کیفیت محصولات داخلی را هم کاهش داده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید