ارزش لیر ترکیه پس از اینکه طیب اردوغان از کاهش نرخ بهره بانکی حمایت کرد، به شدت سقوط کرد. اپل در پی این اتفاق فروش خود را در ترکیه متوقف کرد.

 فروش اپل در ترکیه متوقف شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، تلاش‌های مردم ترکیه برای خرید آنلاین لوازم الکترونیک از جمله محصولات اپل روز چهارشنبه پس از سقوط ۱۵ درصدی لیر در این روز با خطا مواجه شد.

روز چهارشنبه لیر ترکیه باز هم به پایین‌ترین ارزش خود رسید. با وجود انتقادات گسترده و تقاضای تغییر، طیب اردوغان از کاهش شدید نرخ بهره بانکی دفاع کرد. در پی این اقدام اردوغان ارزش لیر پایین‌تر رفت.

لیر ترکیه امسال ۴۳ درصد از ارزش خود را از دست داده و این کاهش از آغاز هفته گذشته به میزان ۲۲ درصد بوده است.

قیمت اجناسی که با ارز داخلی قیمت گذاری شده‌اند نسبت به جاهای دیگر کاهش یافته‌اند. فروشنده‌ها نیز در تلاش‌اند تا خود را با آشفتگی بازار وفق دهند.

به گزارش بیزنس اینسایدر، قسمت ترکی زبان وبسایت اپل فروش خود را در ترکیه متوقف کرده و پیام «هم اکنون در دسترس نیست» را برای مشتریان نمایش می‌دهد. در پی کاهش ارزش لیر قیمت‌های محلی گوشی و کامپیوتر ده درصد ارزان تر از قیمت‌های آمریکا شدند.

بدترین و بهترین زمان برای خرید

فروشنده‌ای در فروشگاه محصولات اپل می‌گوید:«مردم لوازم الکترونیکی را بیشتر به عنوان سرمایه می‌خرند تا برای استفاده شخصی. چون می‌دانند که می‌توانند یک سال بعد آن‌ها را به قیمت بالاتر بفروشند»

مشتریان به فروشگاه‌های اجناس وارداتی هجوم آورده‌اند و خرید لوازم الکترونیکی و لوازم آرایشی در اولویت آنها قرار دارد. کاهش ارزش لیر با بلک فرایدی و تخفیف‌های نزدیک سال نو همزمان شده بود که این نگرانی را برانگیخت که بعضی از کالاها یا در دسترس نباشند یا افزایش قیمت زیادی داشته باشند.

مردم ترکیه از ترس گران‌ترشدن اجناس به سمت فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند. چون می‌دانند قیمت‌های حال حاضر با اینکه ارزان نیست اما از قیمت یک هفته آینده کمتر خواهد بود. این بدترین زمانی است که مردم می‌توانند خرید کنند اما زمان بهتری نیز برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. فروشنده‌های ترکیه به شدت نگران هستند. آن‌ها می‌گویند که نمی‌دانند باید چه کنند، در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و باید پول آب و برق و گاز هم بپردازند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید