خبرگزاری دانشجو نوشته است که ایران در اجلاس سازمان اکو عشق‌آباد با برپایی کریدور زنگزور موافقت کرده است.

 ایران با حذف مرز ایران و ارمنستان موافقت کرد

به گزارش سلام نو به نقل از خبر آنلاین، روزنامه «ینی مساوات»، پرمخاطب‌ترین روزنامه جمهوری آذربایجان و نزدیک به دولت آن کشور نوشته: «دیدگاه آذربایجان و روسیه برای ایجاد مسیر زنگزور به یک‌دیگر نزدیک شده؛ ارمنستان هم بر این کریدور جدید کنترلی ندارد و کنترل آن با نیروهای روس خواهد بود.»

️بنابر این گزارش، ترکیه از این مسیر حمایت می‌کند و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، پریروز در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو گفته: «امروز می‌توانم بگویم که کریدور زنگزور در حال تبدیل شدن به واقعیت است.»

️خبرگزاری دانشجو افزوده با اجرای مسیر زنگزور، مرز ایران - ارمنستان   از میان خواهد رفت؛ دولت ایران قبلا این نکته را خط قرمزش اعلام کرده بود اما بنابر این گزارش، ایران  در اجلاس سازمان اکو عشق‌آباد با برپایی  کریدور زنگزور موافقت کرده.

 دولت آذربایجان، در ازای توقف درگیری مسلحانه با ارمنستان  خواستار برپایی کریدور زنگزور شده بود و روسیه هم از این موضوع حمایت کرد.

دالان زنگزور پیرو نبرد قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان و با حمایت و فشارهای ترکیه و همکاری رژیم صهیونیستی و حتی پاکستان به ارمنستان تحمیل شده است. این دالان راه ارتباطی باکو به نخجوان را برقرار می‌کند؛ مسیری که پیش‌تر بدون هیچ مشکلی از خاک ایران می‌گذشت. از طرفی این دالان موجب اتصال زمینی ترکیه از طریق نخجوان به جمهوری آذربایجان می‌شود. اما هدف اصلی ترکیه و جمهوری آذربایجان از برقرار کردن این دالان، قطع ارتباط زمینی ایران با ارمنستان و به‌تبع آن، قطع یکی از مهم‌ترین دسترسی‌های تهران به اروپاست. باکو و آنکارا در حال نقش‌آفرینی در زمین طراحی‌شده «محاصره اقتصادی» ایران هستند.

برکسی پوشیده نیست که حکومت جمهوری آذربایجان با حدود ۸۵ درصد جمعیت شیعه‌مذهب و پیوند تاریخی مردمش با ایران، بدون تحریکات بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای توانا و احیانا اراده‌ای هم برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران حتی در سطح دیپلماتیک ندارد؛ اما بررسی اظهارنظرهای این روزهای مقامات باکو و آنکارا جای تأمل دارد: «قدرت حسنقلی‌اف» نماینده مجلس و عضو حزب «جبهه متحد ملی» جمهوری آذربایجان گفته «ما باید از طرق دیپلماتیک به ایران گوشزد کنیم که در آن کشور ۳۰ میلیون آذری زندگی می‌کنند و این اقدامات بر تمامیت ارضی و ثبات سیاسی ایران تأثیر مثبتی نخواهد داشت!» و یا «المان محمداف» دیگر نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفته است «ایرانی‌ها به ما می‌گویند با دم شیر بازی نکنید. اگر دم داشته باشند آن را خواهیم چید.»

این اظهارات در حالی است روزگاری نه‌چندان دور صدام به بهانه اشتراک زبانی با عرب‌های جنوب غرب کشور عصیان کرد و اسلحه به دست گرفت، اما درنهایت از بین ۱۰ فرد مهمی که برای سرشان جایزه گذاشت که تحویل عراق داده شوند، هشت نفرشان عرب خوزستان بودند! تاریخ بهترین معلم ماست؛ لذا بهتر است به نماینده پارلمان ترکیه که در مصاحبه با «روزنامه ینی‌شفق» وابسته به دولت ترکیه و از مروجان رویکردهای پان‌ترکیستی در منطقه مدعی شده است «ایران باید از روی نقشه محو شود»! عکس صدام را درحالی‌که در زباله‌دان تاریخ دفن شده است، نشان داد.

«الهام علی‌اف» با تکیه به قدرت ترکیه اردوغانی در واکنش به رویدادهای اخیر جاده «گوروش قافان» به سمت ارمنستان، که توسط نیروهای کشورش مسدود شده، گفته است: «به ایران در دفعه اول اخطار شفاهی دادیم و در مرحله بعد اخطار رسمی دادیم و در مرحله بعد به‌وسیله ایست و بازرسی نظامی و پلیس جلوی تردد خودروهای ایرانی به ارمنستان و قره‌باغ را گرفتیم… ترکیه به همه نشان داد که آذربایجان طرف حق است و هرکسی مقابل آذربایجان بایستد، با ترکیه طرف است». اینکه پسر حیدر علی‌اف حالا ترکیه را پدرخوانده می‌داند جای تعجب نیست، اما بعید به‌نظر می‌رسد سرنوشت بهتری نسبت به صدام، حسنی مبارک، منصور هادی و در همین اواخر اشرف غنی در انتظار فرزندخوانده‌ها باشد.

311311

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید