رسانه های عرب زبان منطقه از اظهارات شرکت کنندگان در دور هفتم مذاکرات وین از فضای خوشبینانه حاکم بر این دور از مذاکرات در سایه خشم و نارضایتی صهیونیست ها از آن سخن گفتند.

واکنش رسانه های عرب زبان به نخستین نشست مذاکرات وین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پایگاه شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» در گزارشی با تیتر "پایان نشست اول مذاکرات وین..فرستاده روسیه بر آغاز موفقیت آمیز تاکید کرد" نوشت: اولین نشست در چارچوب مذاکرات وین روز دوشنبه بنا به گفته میخائیل اولیانوف فرستاده روسیه به این مذاکرات تا حد زیادی موفقیت آمیز آغاز شد.

این شبکه به نقل از اولیانوف افزود: شرکت کنندگان درخصوص گام های فوری دیگری در چارچوب دور هفتم مذاکرات که تا حد زیادی با موفقیت آغاز شد، توافق کردند.

این شبکه تصریح کرد: علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز دوشنبه گفت که طرف های حاضر در اولین نشست توافق کردند که تمرکز مذاکرات روی رفع تحریم ها باشد. وی همچنین تاکید کرد که غرب باید هزینه پایبند نبودن به تعهدات خود در توافق هسته ای را بپردازد.

پایگاه شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در گزارش خود نوشت که اولین جلسه دور هفتم مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای در سایه پافشاری ایران بر رفع تحریم های آمریکا و درخواست اسرائیل از قدرت های بزرگ برای تن ندادن به آنچه آن را به زعم خود "باج خواهی ایران" خواند، پایان یافت.

به نوشته پایگاه الجزیره، نماینده روسیه اعلام کرد که اولین نشست مذاکرات وین پایان یافت و این دور از مذاکرات با موفقیت آغاز شد و همزمان باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران نیز گفت که بعد از جلسه امروز (روز دوشنبه) خوشبین است.

این شبکه افزود: باقری کنی در عین حال تاکید کرد که رفع همه تحریم ها اولویت مذاکرات است و احیای توافق در صورت تداوم "سیاست فشار حداکثری آمریکا" دشوار خواهد بود.

این پایگاه تصریح کرد: انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز بعد از اولین نشست مذاکرات وین گفت که "ایران مصمم به رفع تحریم ها است.. دولت جدید ایران تمایل به گفت وگوی جدی دارد.. من احساس خوشبینی زیادی نسبت به آنچه در نشست امروز دیدیم، دارم".

شبکه الجزیره سپس با اشاره به موضع آمریکا در قبال مذاکرات وین تصریح کرد: کاخ سفید گفته است که "دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است و هدف ما همچنان بازگشت مشترک به توافق هسته ای" است اما وزارت خارجه آمریکا همزمان اشاره کرده است که "تداوم تنش هسته ای از جانب ایران سازنده نیست و با هدف بازگشت به توافق هسته ای ناسازگار است".

این شبکه همچنین به تماس تلفنی یک و نیم ساعته امائونل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت: رئیس جمهوری ایران به همتای فرانسوی خود تاکید کرد که "کسانی که توافق هسته ای را نقض کردند، باید برای موفقیت مذاکرات اعتمادسازی دوباره کنند".

به نوشته پایگاه الجزیره، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با دعوت از همه طرف ها برای خویشتنداری و پرهیز از تنش گفت که بازگشت به گفت وگو برای اجرای کامل و موثر توافق هسته ای گامی مهم است و همه طرفها باید تداوم موثر بودن این اهرم ارزشمند را تضمین کنند.

شبکه الجزیره در ادامه گزارش خود به نارضایتی رژیم صهیونیستی از مذاکرات وین اشاره کرد و نوشت: "نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در یک فایل ویدئوی خطاب به جامعه بین المللی گفت که ایران با یک هدف روشن در مذاکرات وین حاضر می شود و آن هم رفع تحریم ها در مقابل هیچ است. ایران نه تنها به حفظ برنامه هسته ای خود بسنده نخواهد کرد بلکه برای پشتیبانی مالی از این برنامه پول هم بدست خواهد آورد. او پیشتر نیز گفته بود که از احتمال لغو تحریم های ایران و اجازه سرازیر شدن دوباره پول به ایران در مقابل محدودیت های ناکافی برای برنامه هسته ای این کشور بسیار نگران است". 

پایگاه خبری «العین» امارات نیز به نوبه خود با انتخاب تیتر "مذاکرات وین..پایان نشست اول همراه با تداوم گفت وگوها" نوشت: روسیه با اعلام پایان نشست اول مذاکرات بین ایران و قدرت های بین المللی در وین، نسبت به فضای گفت وگو بین طرفها ابراز خوشبینی کرد.

به نوشته این پایگاه، اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین اعلام کرد که ایران بر رفع تحریم ها پافشاری می کند و انریکه مورا نسبت به اولین مذاکرات احساس خوشبینی کرده است. علی باقری کنی نیز به نوبه خود بعد از اولین نشست ابراز خوشبینی کرد.

پایگاه «العربی الجدید» نیز با اشاره به از سرگیری مذاکرات وین بعد از وقفه ای حدودا پنج ماهه به نقل از "منابع ایرانی آگاه" بدون ذکر نام نوشت: هیات اعزامی ایران در طول دو روز قبل از آغاز رسمی مذاکرات با هیات های اعزامی روسیه و چین و انریکه مورا دیدار و موضع و خواسته های ایران و پیش نیازهای دستیابی به یک توافق در وین را برای احیای توافق هسته ای به طور مفصل تشریح کرد و بر اهمیت و ضرورت دستیابی به توافقی برای احیای توافق هسته ای که ایران بتواند از طریق ان منافع اقتصادی کامل این توافق را کسب کند، تاکید کرد.

به نوشته العربی الجدید، منابع ایرانی آگاه به این پایگاه گفتند که هیات اعزامی ایران از اظهارات مقام های آمریکا و اروپا در برهه اخیر ابراز ناامیدی کرد و گفت که این "اظهارات نشان نمی دهد که این هیات ها با اراده ای قوی در مذاکرات شرکت می کنند".

العربی الجدید به نقل از این منابع افزود: سیاست هیات اعزامی ایران در سه خواسته اساسی خلاصه می شود که شامل رفع همه تحریم های دولت آمریکا و تدوین یک سازوکار روشن و مشخص برای اطمینان از رفع عملی تحریم ها و لزوم ارایه ضمانت های کافی و جدی از جانب آمریکا برای خارج نشدن در آینده از هرگونه توافق احتمالی در وین است...واشنگتن قبلا موافقت خود را با اعطای مهلتی دو روزه برای اطمینان یافتن از رفع تحریم ها را ابراز داشته بود اما این زمان اصلا برای چنین کاری کافی نیست و ایران خواهان دوره ای سه تا شش ماهه برای اطمینان از بازگشت روابط تجاری و اقتصادی خود با جهان به وضعیت طبیعی خواهد شد.

به نوشته العربی الجدید، این منابع گفتند که هیات ایرانی در جریان مذاکرات بر "رد قاطع هرگونه بحث درباره مفاد توافق هسته ای" تاکید خواهد کرد. 

پایگاه شبکه تلویزیونی «الشرق» نیز در گزارش مفصلی از روز اول مذاکرات وین با انتخاب تیتر "مذاکرات وین..خوشبینی شرکت کنندگان بعد از جلسه نخست" نوشت: فضای خوشبینی بین شرکت کنندگان بعد از نخستین نشست دور جدید مذاکرات وین - بعد از وقفه ای پنج ماهه - حکمفرما شد و انریکه مورا از احساس خوشبینی خود سخن گفت و تصریح کرد که مذاکره کنندگان ایرانی تمایل خود را برای مشارکت جدی (در مذاکرات) ابراز داشتند. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین نیز به نوبه خود از آغاز موفقیت آمیز این نشست سخن گفت و مذاکره کننده ارشد ایران نیز بعد از این نشست گفت که وی "خوشبین" است.

به نوشته پایگاه شبکه تلویزیونی الشرق، ایران تاکید کرده است که بدون برداشته شدن تحریم ها راهی برای بازگشت به توافق هسته ای نیست و بازگشت آمریکا به توافق بدون ضمانت برای تکرار نشدن تجربه تلخ گذشته (خروج آمریکا از برجام) بی معنا خواهد بود.

این شبکه افزود: بنا به تاکید ایران، فرصت بازگشت به توافق هسته ای پنجره ای نیست که تا ابد باز باشد.

پایگاه خبری «عرب 48» نیز دیگر رسانه عرب زبانی بود که تیتر "خوشبینی در مذاکرات وین: ایران جدی و مصمم به رفع تحریم ها است" را برای خود برگزید و نوشت: میخائل اولیانوف نماینده روسیه و انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا از موفقیت و خوشبینی نسبت به نشست اول مذاکرات وین سخن گفتند.

این پایگاه خبری سپس به سخنان سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره جدی نبودن برخی طرف ها در مذاکرات و مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام اشاره کرد و نوشت: خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره یادداشت مشترک وزیر خارجه انگلیس و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در روزنامه دیلی تلگراف گفت این که وزیر امور خارجه انگلیس در شب گفت و گوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و برجام از بین برود و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت و گوها در وین و احیای برجام است، یادداشت مشترک می‌نویسد، وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که دست کم برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نیز تیتر "از سرگیری محتاطانه مذاکرات هسته ای ایران و خرسندی اروپا از فضای مثبت" را برای خود برگزید و درباره برگزاری نخستین نشست مذاکرات نوشت: نشست رسمی کشورهای 4+1 با ایران که معمولا در آغاز هر دور از مذاکرات برگزار می شود، از نشست های مشابه سابق بیشتر به طور انجامید و یک ساعت نیز دیرتر آغاز شد. آلن ماتون سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت وگو با الشرق الاوسط علت تاخیر در آغاز نشست را به خاطر نشست های جانبی مقدماتی پیش از نشست رسمی دانست که بیش از انتظار طول کشید. سخن فرستاده روسیه بعد از اولین نشست، تصویری متفاوت ارایه کرد و وی فضای نشست ها با تیم مذاکره کننده جدید ایران را متفاوت از گذشته توصیف و تصریح کرد که گفت وگوها "گاهی تند و گاهی آرام بود".

این روزنامه افزود: ایرانی ها بنا به تایید مورا و اولیانوف، تکمیل مذاکرات از جایی که پایان یافته بود را قبول کرده اند و این درحالی بود که غرب نگران بود که تیم مذاکره کننده جدید مذاکره از جایی را که در دور ششم پایان یافته بود، نپذیرد.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: اولیانوف گفت که کار از جایی که 20 ژوئن تمام شد، تکمیل خواهد شد اما مورا در توصیف آنچه ایرانی ها درارتباط با این نکته با آن موافقت کردند، محتاطانه تر عمل کرد و گفت که "تیم جدید ایران کاری را که ما در دورهای گذشته مذاکرات به آن دست یافتیم، مد نظر قرار می دهد. مذاکرات موضع دولت جدید ایران را مدنظر قرار می دهد. تیم ایران نماینده دولت جدیدی با حساسیت های سیاسی جدیدی است اما آنها قبول کرده اند که کار انجام شده در دورهای گذشته کار خوبی بوده تا برمبنای آن عمل شود و نیاز به بازگشت به اوایل ماه آوریل نیست. در عین حال، ما حساسیت های دولت جدید ایران را مدنظر قرار خواهیم داد".

به نوشته این روزنامه، شرکت کنندگان در اولین نشست درباره یک برنامه کاری برای دو روز آینده (امروز و فردا) توافق کردند و بر این اساس، دومین روز مذاکرات با نشست کمیته کارشناسان ویژه رفع تحریم های آمریکا خواهد بود و بدنبال آن در روز سوم نشست کمیته ویژه بحث درباره تعهدات هسته ای ایران برگزار خواهد شد.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: به نظر می رسد که بنا به گفته انریکه مورا، دور هفتم مذاکرات بدون سقف زمانی باشد؛ حتی اگر هیات های اعزامی برای رایزنی به کشورهای خود بازگردند.

این روزنامه نوشت که انریکه مورا طولانی شدن اولین نشست رسمی به مدت تقریبا یک ساعت و نیم را به خاطر ضرورت شنیدن دیدگاه تیم جدید ایران دانست و این ادعا را که علت طولانی شدن نشست به خاطر وجود اختلاف هایی بین طرف های شرکت کننده بود، رد کرد. 

به نوشته الشرق الاوسط، مورا گفت: این نشست طولانی شد زیرا رئیس جدید هیئت وجود دارد و او می‌خواست که موضع دولت جدید را به ما اعلام کند. آنها اصرار بر لغو تحریم‌ها دارند و می‌خواهند نظرات طرف‌های دیگر را بشنوند. این چیزی است که در جلسات آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد و این امری طبیعی است، زیرا دولتی جدید روی کار آمده  است.

الشرق الاوسط سپس به اظهارات باقری کنی بعد از گذشت حدود یک ساعت از مذاکرات اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: خواسته های ما روشن است. طرف های دیگر و بویژه آمریکایی ها باید تصمیم بگیرند که می خواهند این توافق را احیا کنند یا خیر.

پایگاه خبری «رای الیوم» نیز در تحلیلی به قلم «عبداالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب به بررسی مذاکرات وین پرداخت و رژیم صهیونیستی را در هر دو صورت موفقیت یا عدم موفقیت این مذاکرات بازنده دانست و نوشت: اسرائیل از موفقیت مذاکرات وین و همچنین شکست آن هراس دارد. 

این نویسنده نوشت: تهدیدهای ژنرال های اسراییلی مبنی بر "بازگرداندن ایران به عصر حجر اگر از برنامه های موشک های بالستیک و هسته ای و بازوهای منطقه ای نظامی همپیمان خود صرف نظر نکند"، با توجه به آغاز دور هفتم مذاکرات میان ایران و شش کشور بزرگ جهان در وین، نمایانگر ترس و وحشت حاکم بر سران اسراییل است.

وی افزود: اسراییل در هر دو حالت موفقیت یا فروپاشی مذاکرات بزرگ ترین بازنده این میدان است زیرا اولین حالت یعنی دستیابی به توافق به معنای لغو تحریم ها علیه ایران و سرازیر شدن صدها میلیارد دلار بدون ارائه امتیاز قابل توجه خواهد بود و دومین حالت یعنی فروپاشی مذاکرات نیز در بدترین وضعیت به معنای شعله ور شدن آتش جنگ است که نه تنها اسراییل را به دوران قبل از عصر حجر بازخواهد گرداند بلکه باعث برچیده شدن کامل آن از صفحه گیتی خواهد شد؛ همان گونه که ژنرال های ایران بارها تهدید کرده اند که برجسته ترین آنها علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی است زیرا هزاران موشک از هر سو با حجم و ابعاد مختلف بر سر اسراییل باریدن خواهد گرفت. 

این نویسنده خاطرنشان کرد: با پیگیری تحولات و رویدادهای منطقه می توان گفت که آمریکا در شش دور گذشته مذاکرات وین شکست خورده است و گمان نمی رود که این کشور در سایه موضع سرسختانه ایران و تن ندادن این کشور به فشارها در دور هفتم هم پیروز شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید