در خصوص هدف نخست که موضوع ارتقای جایگاه و منزلت معلمان کشور است، این ضرورت در بطن این قانون مورد توجه قرار گرفته و دولت به آن متعهد شده‌است تا معلمان در سطوح حرفه‌ای مختلف، دسته‌بندی شده و متناسب با آن دریافتی داشته باشند. بر اساس این لایحه معلمان در ۵ رتبه «معلم پایه»، «معلم ارشد»، «معلم خبره»، « معلم سرآمد» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند.

افزایش حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق معلمان

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، رضا حاجی پور با اشاره به اینکه امکان افزایش حقوق معلمان به اندازه ۸۰ درصد دریافتی هیات‌های علمی دانشگاه‌ها وجود ندارد، گفت: اگر معلمی امروز ۶میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، بعد از اجرای قانون رتبه‌بندی حداقل بین۱۱ تا ۱۲میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.

 سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دورنمایی که در خصوص اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان وجود دارد، گفت: درحال‌حاضر مشکلی پیرامون ضرورت اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان وجود ندارد. لایحه هم در صحن رای آورد و هم اینکه جزییات آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفت و با رای بالای اعضا تایید شد. پس از این مرحله، لایحه دوباره برای اداره کل قوانین مجلس ارسال شده تا در نوبت مطرح شدن در صحن قرار بگیرد و منتظر هستیم تا در نوبت صحن قرار بگیرد.

حاجی پور در ادامه گفت: تنها ابهام پیش روی موضوع رتبه‌بندی، بحث بودجه تخصیص داده شده‌است. کلیت این طرح، ۲۵هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که درحال‌حاضر، دولت ۱۲.۵هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای ۶ماهه دوم سال را تضمین کرده است. بنابراین معلمان مطمئن باشند که محاسبه حقوق و مزایای مرتبط با قانون رتبه‌بندی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ لحاظ خواهد شد. 

او با اشاره به اینکه در بحث رتبه‌بندی ۲ موضوع اساسی گنجانده شده‌است، گفت: یکی از بخش‌های قانون رتبه‌بندی، ارتقای سطح حرفه‌ای و تخصصی فرهنگیان کشور و افزایش منزلت و جایگاه این قشر فرهیخته است. موضوع دوم نیز رویکرد جدیدی است که در بطن این قانون پیرامون افزایش دریافتی معلمان و متوازن‌سازی حقوق معلمان با شرایط اقتصادی موجود در جامعه است. 

نماینده مردم آمل در مجلس ادامه داد: در خصوص هدف نخست که موضوع ارتقای جایگاه و منزلت معلمان کشور است، این ضرورت در بطن این قانون مورد توجه قرار گرفته و دولت به آن متعهد شده‌است تا معلمان در سطوح حرفه‌ای مختلف، دسته‌بندی شده و متناسب با آن دریافتی داشته باشند. بر اساس این لایحه معلمان در ۵ رتبه «معلم پایه»، «معلم ارشد»، «معلم خبره»، « معلم سرآمد» و «استاد معلم» رتبه‌بندی می‌شوند.

دریافتی معلمان چه اندازه افزایش می‌یابد؟

حاجی پور اظهارکرد: اما در خصوص افزایش دریافتی معلمان مسائلی وجود دارد که شاید با مطالبات حداکثری مورد نظر معلمان همخوانی نداشته باشد. در بطن لایحه ابتدایی آمده بود که دریافتی معلمان، نباید کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای اساتید وهیات‌های علمی دانشگاه‌ها که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این ارقام با توجه به اینکه بودجه مورد نیاز رتبه‌بندی از کل بودجه سالانه آموزش و پرورش بیشتر است، مورد بازنگری قرار گرفته است.

او افزود: بر این اساس فعلا بحث ارتقا و تشکیلاتی شدن جایگاه معلمان در دستور کار قرار می‌گیرد و رئیس مجلس هم آنرا تایید کرده است، اما در بحث بودجه و میزان افزایش دریافتی معلمان، ساز و کار تازه‌ای تدارک دیده شده تا ضمن توجه به کمبودهای بودجه‌ای کشور به مطالبات معلمان برای افزایش دریافتی نیز توجه شود.

نماینده آمل در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که با توجه به اینکه در لایحه رتبه‌بندی ذکر شده، میزان دریافتی معلمان باید ۸۰درصد دریافتی هیات‌های علمی دانشگاه‌ها باشد، روند افزایش دریافتی معلمان بر اساس لایحه رتبه‌بندی چگونه محاسبه خواهد شد؟ گفت: این روند منتفی نشده‌است، یعنی اگر معلم عزیزی در کشور امروز ۶میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، بعد از اجرای این قانون حداقل بین۱۱ تا ۱۲میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. اما ممکن است این افزایش ها، ضرورتا به میزان ۸۰درصد حقوق اساتید و هیات‌های علمی دانشگاه‌ها نباشد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: بر این اساس دریافتی معلمان حداقل ۴۰الی ۵۰درصد افزایش خواهد یافت.ضمن اینکه دریافتی معلمان در جریان افزایش‌های سالانه نیز بالا می‌رود و به حد معقولی می‌رسد. البته تلاش نمایندگان آن است که مطالبه معلمان کشور برای متناسب‌سازی با حقوق هیات‌های علمی هماهنگ شود، تحقق این مطالبات با توجه به چشم‌انداز مثبتی که پیرامون بهبود وضعیت اقتصادی کشور و پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی وجود دارد، امکان‌پذیر خواهد بود.

حاجی پور در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس محتوای لایحه و بر اساس تصمیم کمیسیون آموزش مجلس، مقرر شده که به ازای ارتقا رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، و ۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۴
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • یعقوب میکائیلی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    اگر خدا بخواهد ، مافرهنگیان نیز حقوقمان میخواهد به اندازه یک سریدار شرکت نفت ، یا نگهبان پتروشیمی بشه ، باز خدا را شکر ، اگرخدا بخواهد مجبور نخواهیم بود در جای دیگر مشغول باشیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید