ترکیب تیم مذاکره کننده ایران نشان می‌دهد که دولت رئیسی دنبال اولویت اقتصادی است و باور دارد دولت قبل دقت کافی را روی مسائل اقتصادی نداشته و حالا قصد دارد این ضعف را جبران کند.

ترکیب ۴۰ نفره تیم مذاکر کننده هسته‌ای ایران؛ خیلی زیاد یا کافی؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱ از ۸ آذر ماه در وین آغاز شد و بالاخره دولت جدید ایران به سر میزی بازگشت که پیش از این دولت حسن روحانی بر سر آن می‌نشست.

این بار به جای عباس عراقچی که از معماران ایرانی برجام است، علی باقری رهبری تیم مذاکره کننده احیای برجام را بر عهده دارد. باقری معاون سیاسی وزیر خارجه، از نزدیک‌ترین چهره‌های دیپلمات به سعید جلیلی و البته از جدی‌ترین منتقدان برجام در کنار جلیلی است. این مذاکرات در حالی آغاز شده که تاخیر ایران در بازگشت به وین با انتقاد چند باره تمام طرف‌ها- حتی روسیه- همراه بود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها تیم مذاکره کننده ایران در سفر به اتریش بین ۳۰ تا ۴۰ نفر است. در این بین به جز علی باقری که رهبری تیم ایران را بر عهده دارد شش چهره اصلی مذاکره کننده نیز در این تیم حاضر هستند.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزات خارجه است. او هر چند مدرک برق و مخابرات دارد اما از دیپلمات‌های قدیمی وزارت خارجه است که در کشورهایی مثل اتریش و چین نیز سفیر بوده است. آشنایان به دیپلماسی صفری را دیپلمات و مذاکره کننده‌ای« چغر» توصیف می‌کنند.

رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه و از دیگر دیپلمات‌های قدیمی حاضر در تیم مذاکره کننده است. او از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و با حقوق روابط بین‌الملل به خوبی آشنا است.

ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی که البته به جز سابقه دیپلماسی و سفیر بودن در اتریش یک سابقه اقتصادی پررنگ دارد و آن ریاست بانک مرکزی در ۲ سالِ آخر دولت خاتمی و دو سال اولِ دولت احمدی‌نژاد.

علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی است، او نیز سابقه سفیر بودن را در کارنامه دارد. احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران است.

غلامرضا پناهی، دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در وین، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

این ترکیب نشان می‌دهد که دولت رئیسی دنبال اولویت اقتصادی است و باور دارد دولت قبل دقت کافی را روی مسائل اقتصادی نداشته و حالا قصد دارد این ضعف را جبران کند. در این ترکیب پناهی و شیبانی توانایی خوبی در حوزه اقتصاد دارند و نجفی حقوقدانی مجرب و توانمند است.

با این همه یک نکته قابل توجه است و آن اینکه بر اساس اخبار منتشر شده در ایران و واکنش طرف‌های مقابل ظاهرا بخش مهمی از ساختار تیم مذاکره کننده سابق حفظ شده است. ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نیز با اشاره به این مسئله می‌نویسد: با هدف استفاده از تجارب تیم سابق، تصمیم بر این شد که ترکیب کارشناسان تیم مذاکره کننده در وزارت امور خارجه تغییر نکند و حتی بر تعداد آنها افزوده شود.

اما سوالی که بسیاری مطرح می‌کنند این است که آیا حضور ۳۰ تا ۴۰ نفره تیم ایران در وین خوب است؟ آیا صرف هزینه بی‌خود نیست؟ آیا صرفا یک مانور رسانه‌ای نیست؟ ایران در مذاکرات فعلی با روسیه، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و اتحادیه اروپا مذاکره مستقیم و با آمریکا مذاکره غیرمستقیم دارد؛ در نتیجه با توجه به تعدد طرف مقابل و پیچیدگی این موضوع تعداد تیم ایران چندان زیاد نیست و حتی می‌تواند نشانی از عظم ایران برای بستن پرونده در همان وین نیز باشد.

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل در توییتی با اشاره به این مسئله می‌نویسد:

افزایش تعداد نفرات متخصص در تیم مذکرات هسته ای کار خوب و مفیدی است که باید مدت ها قبل انجام می شد. پرونده هسته ای به اندازه ای گسترده و پیچیده است که احاطه بر همه ابعاد آن توسط چهار پنج نفر بسیار سخت و ای بسا ناممکن است. از طرف دیگر این امر نشانه جدی بودن ایران در مذاکرات است.

با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد به جز برخی ملاحظات تاکتیکی و برخی ملاحظات سیاستِ داخلی تیم ابراهیم رئیسی ریلی که تیم مذاکره کننده قبلی را گذاشته ادامه خواهد داد، هرچند همزمان تلاش خواهد کرد نتایج بهتری به دست آورد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید