در شمال شهر تهران، وضع بازار مسکن کاملا متفاوت است. متوسط قیمت خانه‌ها در منطقه یک، متری ۷۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان گزارش شده که تقریبا دو برابر متوسط قیمت کل شهر است

قیمت یک خانه معمولی در منطقه یک تهران چند؟

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، قیمت مسکن آبان ۱۴۰۰ به گواهی گزارش رسمی بانک مرکزی در شهر تهران به‌طور متوسط متری ۳۲ میلیون تومان بوده است. وقتی می‌گوییم به‌طور متوسط، یعنی معدل قیمت معاملات انجام شده در ۲۲ منطقه پایتخت را لحاظ کرده‌ایم که از بالای شهر یعنی منطقه یک با متوسط متری ۷۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا منطقه ۲۲ در غربی‌ترین نقطه تهران با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه پیدا می‌کند. آبان امسال واحدهای حدود پنج سال ساخت محبوبیت بیشتر داشته‌اند؛ حدود ۳۲ درصد معاملات در مورد چنین خانه‌های اتفاق افتاده است و اگر سهم خانه‌هایی با عمر شش تا ۱۰ سال را هم در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم ۵۵ درصد خانه‌های خریده شده در آبان امسال زیر ۱۰ سال سن داشته‌اند.

اگر هنوز با تردید به عدد ۳۲ میلیون تومان نگاه می‌کنید و پیش خودتان فکر می‌کنید عجیب غریب است؛ باید بدانید حدود ۴۶ درصد خریداران در دومین ماه از پاییز سال ۱۴۰۰، روی خانه‌هایی دست گذاشته‌اند که هر مترشان کمتر از این عدد متوسط بوده است. خانه‌های متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون از کل قراردادهای آبان ماه سهم ۱۷ درصدی داشته‌اند و سهم واحدهایی با ارزش متری ۲۰ تا ۲۵ و متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هم به ترتیب ۱۷ و ۱۲ درصد بوده که جمع کلش می‌شود ۴۶ درصد. در شمال شهر تهران، اما وضع بازار مسکن کاملا متفاوت است. متوسط قیمت خانه‌ها در منطقه یک، متری ۷۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان گزارش شده که تقریبا دو برابر متوسط قیمت کل شهر است. احتمالا در نتیجه این اتفاق از کل هفت هزار و ۳۰۴ قرارداد بسته شده در آبان، تنها ۳۳۴ مورد (معادل ۴.۶ درصد) به منطقه یک تعلق دارد. این عدد همچنین تقریبا یک‌سوم تعداد معاملات در پرطرفدارترین نقطه تهران (منطقه پنج) و حدودا نصف تعداد معاملات در منطقه ۱۰ شهرداری است.

آمارهای بانک مرکزی با زبان بی‌زبانی نشان می‌دهند این روزها برای خرید یک خانه ۱۰۰ متری در منطقه یک باید به‌طور متوسط حدود هفت میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان بودجه داشت و برای خرید خانه‌ای ۵۰ تا ۶۰ متری که در حال حاضر با سهم ۱۶ درصدی، محبوب‌ترین خانه‌های تهران محسوب می‌شوند، تقریبا باید بین ۳.۶ تا ۴.۳ میلیارد تومان پول وسط گذاشت. بیایید همین الان با هم نگاهی به آگهی‌های منتشر شده در بازار مسکن منطقه یک پایتخت بیندازیم و ببینیم اگر واحدهای لوکس و خاص را کنار بگذاریم، با همین عدد و ارقام ذکر شده در گزارش رسمی بانک مرکزی چطور خانه‌هایی می‌توانیم خریداری کنیم.

قیمت خانه‌های یک‌خوابه در منطقه یک
مالک آپارتمانی ۵۷ متری در بلوار اندرزگو که خانه‌اش یک خوابه است و پارکینگ و آسانسور دارد، آن را چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آگهی کرده است. عکس‌ها نشان می‌دهند با واحدی کاملا معمولی سروکار داریم که حداقل یک دست‌رنگ را نیاز دارد. اگر بخواهیم دنبال خانه‌های نوساز بگردیم چی؟ یک واحد ۶۰ متری فول امکانات که اتفاقا تراس چهار متری هم دارد در تجریش سه میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان است. در آگهی سعی کرده‌اند تاکید زیادی روی وجود لابی با سرایدار مقیم ساختمان داشته باشند. واحدی نوساز ۵۵ متری با پارکینگ و انباری و آسانسور با قیمت سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد در طبقه آخر ساختمانی چهارواحدی و تک‌خوابه حوالی قیطریه واقع شده عکس‌ها نشان می‌دهند لااقل سلیقه زیادی در ساخت آن به‌کار رفته است. همچنین در دیباجی جنوبی می‌توان واحدی ۵۵ متری، تازه‌ساز و کلیدنخورده با متریال شیک پیدا کرد که پارکینگ و آسانسور دارد و سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. رد خانه‌های نوساز را در اختیاریه شمالی هم پیدا می‌کنید. همین الان در این محله واحدی ۶۰ متری با پارکینگ، انباری، تراس و آسانسور با قیمت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چشم‌انتظار صاحب تازه‌اش نشسته است.

اگر نوساز بودن را فراموش کنیم و فقط روی خرید خانه‎‌ای تمیز و شیک متمرکز باشیم، چی؟ فکر می‌کنید اوضاع بهتر شود؟ یک واحد هفت ساله در میان آگهی‌های وجود دارد که تمام امکانات را دارد، مساحت آن به ۵۷ متر می‌رسد و در طبقه اول واقع شده است. در بخش توضیحات آمده، می‌توانیم روی ۱۲ متر پاسیو هم حساب باز کنیم. این خانه را در قیطریه سه میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان می‌فروشند. با این پول گزینه دیگری در دیباجی جنوبی وجود دارد، ساخته شده در سال ۱۳۸۹، با انباری، آسانسور، پارکینگ و البته تاکید زیاد روی کمد دیواری جادار. قیمت این واحد سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است.

سه مورد دیگر با عمر سه سال در میان آگهی‌ها دیده می‌شوند که، چون امکاناتشان کامل نیست خیلی نباید به چشم بیایند. اولی در فرمانیه واقع شده، ۵۶ متر مساحت دارد و به پارکینگ و آسانسور مجهز است، اما از انباری خبری نیست. نقشه خوب آن در عکس‌ها مشخص است. این واحد را سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان می‌فروشند. واحد ۵۰ متری تمیز دیگری در فرمانیه با ارزش متری ۸۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت کل چهار میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان عرضه شده که پارکینگ ندارد. اگر بتوانید از انباری هم فاکتور بگیرید، واحدی ۵۶ متری همان حوالی هست که برای خریدش باید سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پول بدهید.

قیمت خانه‌های دوخوابه در منطقه یک
خانه‌های ۶۰، ۵۰ متری تک‌خواب برای زندگی مجردی یا نهایتا یک زوج جوان تازه ازدواج‌کرده مناسب هستند، اما اگر پای بچه وسط باشد، حتی یکی، دست‌کم به خانه‌ای با دو اتاق خواب نیاز پیدا می‌کنید با متراژ حداقل ۸۰ و احتمالا حدود ۱۰۰ متر. اعداد و ارقام موجود در گزارش رسمی بانک مرکزی که بر اساس قراردادهای رسمی ماه آبان نوشته شده، می‌گویند چنین خانه‌ای در منطقه یک تهران تقریبا بین ۵.۸ تا ۷.۲ میلیارد تومان ارزش دارد! چند تا نفس عمیق بکشید و هروقت به خودتان او اعصابتان مسلط شدید، در ادامه گزارش بررسی می‌کنیم چنین خانه‌ای چه مشخصاتی دارد و آیا اصلا در آگهی‌ها پیدا می‌شود؟

کارمان را با واحد ۸۰ متری نوساز دربند شروع می‌کنیم. در آگهی آمده فول امکانات است و در فرعی دنج و آرامی واقع شده. با اینکه ادعا می‌کنند متریال مدرنی دارد، اما منظورشان استفاده از کف سنگ و کابینت ساده سفید بوده است. حتی احتمالا برای چیدن لوازم در آشپرخانه به مشکل برخورد کنید. قیمت این واحد شش میلیارد و ۸۳۰ هزار تومان است. در زعفرانیه می‌توان با همین پول یک واحد بهتر پیدا کرد؛ ۹۲ متری، با دو خواب مستر، ساخته شده در سال ۱۳۹۹، اما کلیدنخورده، با انباری و آسانسور و پارکینگ و داکت اسپیلت و پکیج. موردی بهتر با نمای رومی در اصطلاح املاکی‌ها مهندسی‌ساز (انگار بقیه واحدها را دکترها می‌سازند!) در قیطریه وجود دارد که با قیمت شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. آن‌هایی که زرق و برق چشمشان را می‌گیرد احتمال دارد واحد ۱۰۰ متری دربند یا واحد ۸۷ متری قیطریه را ترجیح دهند. هر دوتایشان لابی‌من ۲۴ ساعته دارند. با سالن اجتماعات بزرگ و انباری ۱۰ متری. به هرحال برای خرید هر دوی این واحدها باید شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کنید. با این پول حتی می‌توان به زندگی در ساختمانی مجهز به استخر فکر کرد. در اندرزگو واحدی ۹۲ متری هست که علاوه بر پارکینگ، انباری، آسانسور، تراس و باربکیو و لابی‌من ۲۴ ساعته، استخر فعال هم دارد. قیمت خرید آن شش میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است. تنها یک ایراد می‌شود رویش گذاشت: ۱۱ سال از ساخت این واحد می‌گذرد.

موردی دیگر واقع در برج باغ ازگل به چشم می‌خورد با عمر ۱۵ سال و متراژ ۱۰۰ متر که به انباری، آسانسور و پارکینگ، لابی و لابی‌من ۲۴ ساعته مجهز است و اگر احیانا مهمانی برایتان آمد می‌توانید روی پارکینگ مهمان ساختمان حساب باز کنید. قیمت آن رند است: شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان. این در حالی است که مالک یک واحد دو ساله ۸۴ متری در قیطریه برای فروش خانه‌اش شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان طلب می‌کند. ملک غیر انباری، آسانسور و پارکینگ، ویژگی خاصی ندارد و حتی کف آن را با سرامیک معمولی و آشپزخانه را با کاشی‌های ساده سفید پوشانده‌اند. مالک دندان‌گرد دیگری در فرمانیه، بلوار اندرزگو واحد پنج ساله و ۸۵ متری خود را هفت میلیارد تومان می‌فروشد.

این دو مورد را بگذارید کنار واحدی با متراژ ۹۰ متر در همان حوالی که مجهز به گاز جزیره‌ای و وان و جکوزی داخل واحد یا واحد ۹۵ متری در قیطریه با دوخواب مستر و امکان دریافت نور مستقیم جنوب، شرآلات شودر، گرمایش داکت اسپیلت، ۱۲ متر پاسیو مسقف و آشپزخانه‌ای با طراحی مدرن. اولی هفت میلیارد تومان قیمت دارد و دومی را شش میلیارد تومان می‌فروشند. خریداری که دنبال قر و قمیش نباشد و امکانات معمول یک خانه را بخواهد، می‌تواند در جهان‌تاب واحدی ۹۸ متری با ظاهر مناسب و قیمت پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خریداری کند. بین خانه‌های مدرن هم با کف سنگ و آشپزخانه شیک واحدی ۱۰ ساله در حوالی قیطریه جزو گزینه‌ها قرار می‌گیرد. قیمت آن شش میلیارد تومان است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید