روند کنترل ایدز در زندان‌ها توسط سازمان زندان‌ها در کشورمان، در سطح دنیا برجسته بوده و این موضوع توسط سازمان‌های بین‌المللی نیز تائید شده و اقداماتی که در رابطه با اطلاع‌رسانی و شناسایی بیماران در زندان‌ها انجام‌شده نیز مثال‌زدنی است‌.

افزایش ابتلای زنان ایرانی به ایدز / در طول یک هفته ۱۲۱ مورد مثبت ایدز شناسایی شد

به گزارش سلام نو، روزنامه همدلی نوشت: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش ابتلای زنان به ایدز در کشور خبر داد. محمدمهدی گویا، دیروز در نشست خبری خود که به مناسبت روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت برگزار شد، از کاهش کنترل ایدز در یک سال گذشته در ایران و جهان به دلیل پاندمی ویروس کرونا سخن گفت.

در این نشست خبری، آماری از ابتلا به ایدز و عملکرد وزارت بهداشت در این رابطه بیان شد. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا، ۸۱درصد موارد ابتلا به ایدز مربوط به مردان بود و ۱۹درصد مبتلایان زنان هستند. او همچنین گفت: روند ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته و درصد ابتلای زنان افزایش پیداکرده است.

کرونا باعث کاهش کنترل ایدز شده است

محمدمهدی گویا با اشاره به پاندمی ویروس کرونا طی دو سال گذشته در جهان گفت: کووید ۱۹ آثار زیان‌بار و مخربی روی همه برنامه‌های کنترلی بیماری‌ها در سراسر جهان از خود برجای گذاشته است. سال قبل برای کنترل ایدز در دنیا و همچنین کشور ما سال خوبی نبود؛ اما توانستیم ظرف سال جاری بسیاری از خلأهایی که سال گذشته در رابطه با کنترل HIV داشتیم را جبران کنیم و دستاوردهای نسبتاً خوبی در این عرصه به دست آوریم. وی تأکید کرد: بعد از شروع پاندمی کرونا، شناسایی مبتلایان به HIV کاهش یافت و مراقبت و درمان هم به دلیل عدم مراجعه افراد مبتلا که به دلیل سیاست‌های کنترل کرونا داشتیم و اجازه نمی‌داد ارتباط بین افراد مبتلا با مراکز بهداشتی درمان منظم باشد، سبب شد موارد کمتری از این بیماری شناسایی شود و موارد کمتری تحت مراقبت و درمان قرار گیرند تا مبتلایان HIV بتوانند عمر طولانی‌تر توأم با سلامت داشته باشند.

اکنون دیگر وقت جبران این خلأها رسیده است. از سال قبل به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا ارتباطات لازم با بیماران را برقرار کنیم و برنامه‌های آموزش و اطلاع‌رسانی خود را شدت بخشیم تا حتی یک‌لحظه وقفه در شناسایی مبتلایان اتفاق نیفتد. او افزود: هنوز به آنچه‌ می‌خواهیم، دست پیدا نکردیم، زیرا درست است که تمام شاخص‌های این برنامه کنترلی را نسبت به سال ۱۳۹۹ ارتقا داده‌ایم، اما وقتی به قبل از پاندمی کرونا نگاه می‌کنیم، با ایدئال‌هایی که در زمینه HIV در نظر داشتیم، فاصله‌داریم و به آن دست پیدا نکردیم. او با اشاره به تهیه برنامه پنجم استراتژیک ایدز کشور، گفت: در برنامه کمپین مبارزه با ایدز سال جاری برنامه‌ای یک‌ماهه را تدارک دیدیم که آموزش و اطلاع‌رسانی خود در سراسر کشور را به حداکثر ممکن برسانیم و بتوانیم ظرف این مدت، افرادی را که در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند آگاه کنیم که چگونه از خود مراقبت کرده و برای انجام آزمایش به مراکز مراجعه کنند، یا ‌اگر مبتلابه عفونت بودند، چگونه از خدمات مراقبتی و درمانی بهره‌مند شوند.

در طول یک هفته ۱۲۱ مورد مثبت ایدز شناسایی شد

او ادامه داد: فقط ظرف یک هفته گذشته که برنامه آموزش اطلاع‌رسانی آغازشده، تاکنون، ۶۰ هزار مورد آزمایش در سراسر کشور برای افرادی که رفتارهای پرخطر داشتند، انجام دادیم که از این تعداد ۱۲۱ مورد مثبت شناسایی‌شده است. بدیهی است که برنامه مبارزه با ایدز کشور به این کمپین محدود نخواهد شد و کماکان نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی در همه سطوح داریم و باید بتوانیم مردم و جوانان را نسبت به این بیماری، رفتارهای پرخطر اجتماعی و بین فردی و همچنین خطرات و عوارض ناشی از ابتلا و... آگاه کنیم.

هرچند که درمان موفقی در حال حاضر در دنیا برای ایدز وجود دارد، اما درمان قطعی نیست و قبل از هر چیزی، لازم است که در زمینه تغییر رفتار، همه سازمان‌های درگیر، اعم از دولتی و غیردولتی و رسانه‌ها، نقش‌آفرینی کنند تا نسل جوانی سالم و به‌دوراز بیماری HIV داشته باشیم؛ جوانانی که در عرصه مبارزه با این بیماری سرآمد جهان باشند.

درصد ابتلای زنان به ایدز افزایش داشته است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: از ابتدای شیوع این‌همه گیری تاکنون، ۸۱درصد موارد ابتلا مربوط به مردان بود و ۱۹درصد مبتلایان زنان هستند. او با بیان اینکه در سال‌های اخیر این روند تغییرات جدی داشته و تعداد خانم‌ها افزایش جدی پیداکرده است، گفت: در حال حاضر ۳۲درصد موارد ابتلا در سال‌های اخیر، به بانوان مربوط بوده است، هرچند باز هم با درصد مردان تفاوت دارد، اما بازهم این مسئله، بسیار جدی است؛ زیرا «روند همه‌گیری» موضوع بحث است؛ وقتی روند همه‌گیری در مردان تفاوت چشمگیری با زنان دارد، اگر مراقبت و درمان را به‌دقت دنبال نکنیم و فرد مبتلا دستورات بهداشتی را رعایت نکند، طبیعی است که همسرش نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت، مگر اینکه آن‌ها دقیقاً از راه‌های پیشگیری بیماری آگاه باشند.

ایدز در زندان افزایش نداشته است

او درباره کنترل ایدز در زندان‌ها توضیح داد: داخل‌ زندان‌ها موارد ایدز افزایش نیافته است. روند کنترل ایدز در زندان‌ها توسط سازمان زندان‌ها در کشورمان، در سطح دنیا برجسته بوده و این موضوع توسط سازمان‌های بین‌المللی نیز تائید شده و اقداماتی که در رابطه با اطلاع‌رسانی و شناسایی بیماران در زندان‌ها انجام‌شده نیز مثال‌زدنی است‌. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: برنامه‌هایی که برای کنترل و پیشگیری از HIV در کشور انجام می‌شود، ارتباطی با طرح جوانی جمعیت ندارد و نباید این دو موضوع را به هم ارتباط داد.

افراد مبتلایی که شناسایی کردیم، همسرانشان هم تحت مراقبت هستند و وسایل پیشگیری از بارداری در اختیارشان قرار می‌گیرد. این دو موضوع، برنامه‌های متفاوتی داشته و افراد شناسایی‌شده تحت مراقبت و درمان قرار دارند. او در خصوص داروهایی که برای این بیماری مصرف می‌شود، گفت: بخش اعظم داروهای موردنیاز بیماران توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی تأمین می‌شود و بخش کوچکی را در شرایط تحریم از طریق زیرمجموعه‌های سازمان ملل تأمین کردیم.

در حال حاضر کمبود دارویی در این زمینه وجود ندارد. دکتر گویا با تأکید بر اینکه تأثیر داروهای درمان ایدز بر کرونا اثبات نشده است، بیان کرد: در ابتدای کرونا برخی داروهای درمان ایدز مصرف می‌شد، اما همه مطالعات نشان داد که این داروها نمی‌تواند در درمان کرونا نقش برجسته داشته باشد. تلاش‌ها در دنیا برای ساخت واکسن ایدز ادامه دارد، هرچند که به‌شدت تحت تأثیر ساخت واکسن کووید قرارگرفته است؛ اما هنوز نقطه روشن و موفقیت‌آمیزی که بشود عنوان کرد، وجود ندارد.

در کشورهایی که اومیکرون گزارش شده، شیوع HIV هم بالاست

او در خصوص دیده شدن سویه جدید ویروس کرونا در مبتلا به ایدز، بیان کرد: اینکه گفته‌شده اولین بار سویه جدید ویروس کرونا در مبتلایان به ایدز مشاهده‌شده، ما نیز در حد شنیده‌ها اطلاع داریم و دولت آفریقای جنوبی چنین چیزی را اعلام نکرده است، اما نگرانی از این سویه جدید بسیار جدی است و این هفت‌کشور که شیوع سویه جدید کرونا از آن‌ها گزارش شده است، شیوع بالایی از HIV را هم دارند. مبتلای به HIV کنترل نشده که به‌صورت منظم دارو دریافت نکرده باشد و سیستم دفاعی ضعیفی داشته باشد، چنانچه به کرونا مبتلا شود، احتمال اینکه موتاسیون‌ های ویروس رخ دهد وجود دارد و چون تعداد قابل‌توجهی افراد HIV مثبت در این کشورها زندگی می‌کنند، این‌یک نگرانی جدی است که فکر می‌کنم ظرف روزهای آتی به بخشی از آن‌ها می‌توان پاسخ داد.

او افزود: علیرغم اینکه در مطالعات جهانی اعلام شد که کرونا می‌تواند در مبتلایان به HIV شدیدتر باشد، ما مطالعاتی داشتیم که نتوانست چنین چیزی را به اثبات برساند، شاید یک دلیلش این است که مراقبت و درمان HIV ما مستقیم و بی‌وقفه است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ارائه خدمات به مبتلایان HIV، خانواده آن‌ها و افرادی که رفتار پرخطر دارند و تحت مراقبت ما هستند، رایگان است، گفت: افرادی که رفتار پرخطر جنسی و اعتیاد دارند و سایر افرادی که فکر می‌کنند در معرض خطر بودند، می‌توانند به مراکز جامع خدمات سلامت در کل کشور مراجعه و خدمات کاملاً محرمانه دریافت کنند، پاسخ آزمایش فقط به خود فرد اعلام می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید