میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: باید تلاش شود مذاکرات در مسیری حرکت کند که به موفقیت منجر شود وگرنه هر مسیر جایگزین دیگر فاجعه‌بار خواهد بود و عواقب خطرناکی برای همه خواهد داشت.

ابراز خوشبینی اولیانوف نسبت به دور جاری مذاکرات وین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین معتقد است در دور جاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۴، دستیابی به توافق «شدنی و امکان پذیر» است.

اولیانوف ساعتی قبل در این گفت و گو که در آستانه مذاکرات وین برگزار شد، تصریح کرد: اعتقاد راسخ دارم که دستیابی به توافق در این دور از مذاکرات امکان پذیر است.

این دیپلمات روس اضافه کرد که نسبت به دور جاری مذاکرات وین خوش بین است.

وی تاکید کرد که باید تلاش شود مذاکرات در مسیری حرکت کند که به موفقیت منجر شود وگرنه هر مسیر جایگزین دیگر فاجعه بار خواهد بود و عواقب خطرناکی برای همه خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که با جدیت و با قدرت در این دور مذاکرات در وین برای رفع تحریم های ظالمانه حضور یافته است.

اولیانوف با بیان اینکه بطور طبیعی اختلافاتی بین ایران و طرف های غربی وجود دارد، گفت: این وظیفه دیپلمات هاست که اختلافها و دشواری ها را حل و فصل کنند. ما برای همین کار می کنیم و حقوق می‌گیریم. بنابراین من همچنان خوشبین هستم و معتقدم که موظفیم که فرایند این مذاکرات را در مسیر رسیدن به موفقیت پیش ببریم چرا که هر مسیر دیگر غیر از این، فاجعه بار است و ممکن است برای همه تبعات منفی داشته باشد. بنابراین وظیفه ما این است که از تهدیدها و تبعات منفی پرهیز کرده و بر آنها غلبه کنیم و مذاکرات را به نتیجه ای موفقیت آمیز برسانیم.

این دیپلمات روس درخصوص رویکرد دولت بایدن در خصوص مذاکرات وین و این که چرا با وجود وعده های آمریکا مبنی بر اعلام امادگی برای لغو تحریم ها و نیز اعلام امادگی ایران برای بازگشت به تعهدات درصورت لغو تحریم ها، پیشرفت ملموسی حاصل نشده است، گفت:  من معتقدم مشکلاتی که در مسیر رسیدن به توافق هست، مربوط به «نقشه راه» است؛  اینکه قرار است کدام یک از طرفها چه کاری  و چه زمانی اقدام کند. می دانید که در شرایط کنونی روسیه چندان محبوبیتی نزد آمریکا ندارد و همچنین برعکس.  اما من معتقدم که طرف امریکایی صادقانه خواهان بازگشت به توافق هسته‌ای است و در برداشتن تحریم ها  جدی است.

وی در ادامه افزود: اما شنیده ام که شمار تحریم ها درمجموع  بیش از یکهزار و ۵۰۰ مورد است که این ها شماری زیادی  است... که من آنها را به چند دسته تحریم تقسیم می کنم. تحریم های حقوق بشری، تحریم های موشکی و دیگر تحریم ها . اما معتقدم که آمریکا ها آماده برداشتن  مجموعه ای از تحریم ها هستند بویژه تحریم های مهم همچون تحریم های اقتصادی و بخصوص تحریم های نفتی.

اولیانوف گفت: در مقابل انتظار می رود ایران سریعا اقداماتی را که در مسیر کاهش تعهدات برجامی انجام داده بود، به حالت اول بازگرداند و بطور کامل به تعهدات برجامی برگردد.حال باید توافق کنیم که کدام طرف چه اقدامی باید انجام دهد. برخی از کشورها دراین زمینه الویت های خود را دارند که بطور مثال ایران خواستار لغو تحریم ها در درجه اول است و برای آمریکا مساله هسته ای اهمیت و البته این دو مساله، کاملا در هم تنیده است.

او درباره اخبار منتشر شده پیرامون طرح آمریکا درصورت شکست مذاکرات وین گفت: از نظر من حتی آمریکایی‌ها هم درباره طرح جایگزین (plan B) اطلاعات کامل ندارند چون این مساله به عنوان یک برنامه اقدام اضافی در صورت شکست مذاکرات در دست بررسی است. اما گویا شامل فشارهای چشم‌گیر بیشتر روی ایران است. اینکه قالب آن چطور باشد من فقط می‌توانم گمانه‌زنی کنم. 

اولیانوف افزود: اما برای ما تلاش‌های دیپلماتیک اولویت دارد. ما همچنان از این شانس برخوردار هستیم که تمام مشکلات از جمله تحریم‌ها را حل کنیم تا به‌موجب آن اقتصاد ایران بتواند نفس بکشد و من تمایلی ندارم که ( در این مقطع) درباره گزینه‌های جایگزین گفت‌وگو کنم.

سفیر روسیه در پاسخ به سووالی درباره پیشنهاد روسیه برای پیشرفت در مذاکرات وین گفت: من می‌توانم موضع ملی روسیه را تشریح کنم. ما معتقدیم که شش دور مذاکرات صورت گرفت و بر اساس آن ما موفق شدیم به تصمیم‌های اولیه دست پیدا کنیم که باید با تلاش‌ طرفها به جمع‌بندی می‌رسید. این (تصمیم‌ها) نباید کنار گذاشته شود و باید روی میز باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید