سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:ما الان در ابتدای گفتگوها در دولت جدید هستیم که با عزم و اراده جدی وارد شده‌اند و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند چون تا ابد باز نخواهد ماند.

برخی کشورهای اروپایی به دنبال زمینه‌هایی هستند تا مذاکرات وین به طول بیانجامد / رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما اظهار نظر کند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص گفتگوی وزرای خارجی رژیم صهیونیستی و انگلیس،گفت: اینکه وزیر خارجه انگلیس در شب مذاکرات وین با طرفی که از روز اول تلاش می‌کرد برجام را از بین ببرد، گفتگو می‌کند، نشان می‌دهد که در حوزه برخی کشورهای اروپایی، آنها با اراده لازم به وین نمی‌آیند و تنها به دنبال زمینه‌هایی هستند تا این مذاکرات به طول بیانجامد و اجرای برجام نیز به خوبی انجام نشود.

بندهای توافق ایران با آژانس تقریباً نهایی شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص برنامه کشورمان برای ادامه مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر «گروسی» در چارچوب مراودات فنی بین ایران و آژانس انجام شد. گفتگوها و گام‌های خوبی در سطوح مختلف انجام شد که این گفتگوها به خاطر آنکه در برخی واژه‌ها و مفاهیم که برای هر دو حائز اهمیت بود، ناتمام ماند و به توافق قطعی نرسیدیم.

خطیب‌زاده افزود: بندهای توافقی تقریباً نهایی شده است و هیئت جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی در خصوص نهایی سازی متن توافق، جلساتی را با آژانس خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مراودات هر دو طرف همچنان در سطوح مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.

نمی‌توانیم نسبت به وضعیت افغانستان بی تفاوت باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به کابل گفت:‌این سفر در راستای گفتگوهای ما با همه طرف‌های افغانستان به شمول طالبان بوده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه شرایط امروز افغانستان را از حیث اینکه زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشارهای اقتصادی شدید هستند را خطیر می‌دانیم، اضافه کرد: ایران نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان بی تفاوت باشد. تلاش کردیم گذرگاه‌ها را باز نگهداشته و مراودات صورت بگیرد.  

وی افزود: در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم بود. در سفر آقای کاظمی قمی تاکید شد که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت خطیری در حفظ امنیت مرزهای افغانستان را دارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گروه‌های تروریستی در حال سامان دادن به اقدامات تروریستی هستند و داعش تهدیدی علیه امنیت افغانستان و منطقه است؛ ما به همکاری خود ادامه می‌دهیم که برای آینده افغانستان روزهای بهتری داشته باشیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مسئولیت آمریکا در خروج از برجام، گفت: مسئول وضعیت فعلی چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم از حیث بن بستی که در دورهای قبلی رخ داد، آمریکا است.  آمریکا این مذاکرات را «تطویل» کرد و بخشی از بن‌بست‌ها را به نوعی تعریف کرد که اگر آمریکا برای حل و فصل آن بن بست‌ها به وین نیاید شرایط سختی را خواهیم داشت.  

وی اضافه کرد: امیدواریم با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت بتوانیم در کوتاه‌ترین مدت زمان، اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند، بتوانیم تحریم‌های آمریکا را لغو کنیم.

شرط ایران برای بازگشت آمریکا به «برجام»

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات «رابرت مالی» درباره مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا در وین نیز اظهار داشت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند کلید بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آن‌هایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند، بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند، اظهار داشت: وقت ما و انرژی ۱+۴ را در شش دور گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند.  

وی افزود: ما الان در ابتدای گفتگوها در دولت جدید هستیم که با عزم و اراده جدی وارد شده‌اند و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند چون تا ابد باز نخواهد ماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در واکنش به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی جز ترور و گردنکشی و نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده است.  خصومت این رژیم با ایران مشخص است. درباره برخی روایت سازی‌ها در مطبوعات بین‌المللی باید بگویم این روایت سازی‌ها نکته جدیدی نیست.

خطیب‌زاده گفت: در شرایطی هستیم که متاسفانه سیاسیون از رسانه برای مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبرهای گمراه کننده را ایجاد و به شرافت و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما برای برخورد با این روایت سازی های جعلی با دقت عمل کنند.

وی همچنین در خصوص اظهارات خصمانه برخی از کشورهای اروپایی در خصوص هواپیمای اوکراینی، گفت: ایران طی ماه‌هایی که پس از اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهادهای فنی گذاشت تلاش داشت به صورت مسئولانه و با تمام ابعاد همکاری، پیگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ماه‌های اول، تلاش کردیم از بعد فنی و روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه‌های مشترک جلو ببریم.  ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار می‌گویم که برخی کشورها  به دنبال تجارت از غم و اندوه و این ناراحتی که برای این خانواده‌ها وجود دارد، هستند.  

خطیب‌زاده اظهار داشت: دولت اوکراین از جزئیات و سطح همکاری‌ها برای روشن شدن ابعاد فنی و حقوقی و دیگر ابعاد مطلع است و دادگاه مسیر خود را طی می‌کند. بهتر است در این بستر فنی و حقوقی که کار دنبال شده، موضوع  را دنبال کنند.  

 تلاش می‌کنیم با ابزار گفتگو پرونده‌های اختلافی را حل کنیم 

وی همچنین در تشریح سفر علی باقری به کشورهای منطقه از جمله امارات و کویت، گفت: وزارت خارجه بخشی از اقدامات خود را در حوزه همسایگی دنبال کرده است از این رو «باقری» سفرهایی را به عمان و قطر داشت و این سفر تکمیل کننده سفرهای قبلی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معتقدیم آنچه در منطقه رخ می‌دهد باید در خود منطقه پیگیری شود، افزود: این سفرها انجام می‌شود و ملاقات‌های بسیار خوبی در امارات و کویت انجام گرفت و تصمیمات خوبی هم اتخاذ شده است.  

خطیب‌زاده اضافه کرد: روابط ما با این کشورها در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود. تلاش می‌کنیم با ابزار گفتگو در خصوص پرونده‌های اختلافی دیدگاه‌های خودمان را نزدیک کنیم.

وی در تشریح جزئیات برگزاری اجلاس اکو نیز گفت: اجلاس اکو یک اجلاس منطقه‌ای اقتصادی است و در پانزدهمین نشست، علاوه بر گفتگوها در فرمت چندجانبه گفتگوها دو، سه و چهارجانبه بین سران صورت گرفت. 

وارد دوره جدیدی در روابط ایران و ترکمنستان شده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره قرارداد گازی با ترکمنستان و پیشنهاد وزارت نفت برای تهاتر کالا و خدمات گفت:‌ از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان انجام شده و درباره بازپرداخت بدهی‌ها توافقاتی صورت گرفت اما برخی موانع بانکی ایجاد شده بود که پیگیری شده و توافقاتی برای سوآپ صورت گرفته است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ما وارد دوره جدیدی در روابط از حیث اقتصادی بین ایران و ترکمنستان شده‌ایم.

 وی همچنین درخصوص ملاقات حجت‌الاسلام رئیسی و «الهام علی‌اف» در عشق آباد نیز گفت: ما رفع سوءتفاهم‌های رسانه‌ای را آغاز کرده‌ایم و در گفتگوهای دو وزیر توافقات خوبی انجام شد و ملاقات و رایزنی در سطح بسیار خوبی انجام شد؛ بزودی شاهد رفت و آمدهای خوبی در حوزه رسانه‌ای خواهیم بود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران، گفت: سفر «اردوغان» به تهران در چارچوب شورای عالی دو کشور است و در خصوص تاریخ آن اطلاع رسانی خواهم کرد.در سفر چاووش اوغلو هم مقدمات این سفر برنامه ریزی شده بود.

رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما اظهار نظر کند

خطیب‌زاده همچنین در خصوص اقدامات صهیونیست‌ها در ایجاد اخلال در مذاکرات، گفت: هدف رژیم اشغالگر قدس برای بر هم زدن نظم بین‌المللی است. برای ما هم نیت و اراده و اقداماتی که رژیم اشغالگر قدس در برهم زدن توافق برجام از روز اول انجام داده روشن است. 

وی ادامه داد: ایران و ۱+۴ به عنوان اعضای باقیمانده در برجام توافقی کردند که نتیجه آن باید رفع تحریم‌ها باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیمی که دارای چند صد کلاهک هسته‌ای است و به رژیم‌های مانتیوری بین‌المللی احترام نگذاشته، در جایگاهی نیست که در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، اظهارنظر کند.

ادامه دارد...
کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید