زمانی که سیگار می کشید برخی مواد شیمیای در گلو گیر می کند که شما سعی می کنید با سرفه راه های تنفسی خود را باز کنید که به آن سرفه سیگاری می گویند.

نحوه درمان سرفه در افراد سیگاری با چند ترفند ساده

به گزارش سلام نو به نقل از نمناک؛ هنگامی که سیگار می کشید در حقیقت یکسری مواد شیمیایی را استنشاق می کنید. این مواد شیمیایی در گلوی شما گیر می کند و اولین راهی که به ذهنتان می رسد تا راه های تنفسی خود را پاک و باز کنید، سرفه کردن است. زمانی که این سرفه ها طولانی شوند به عنوان سرفه سیگاری شناخته خواهند شد. سرفه سیگاری نسبت به سرفه معمولی متفاوت بوده و شامل خس خس کردن سینه و سرفه همراه با خلط گلو می شود. سرفه سیگاری مرطوب بوده و به سختی انجام می شود زیرا گلو دارای مخاط زیادی است. اگر هر روز سیگار می کشید سرفه سیگاری مزمن تر خواهد شد که حتی می تواند به گلو و ریه های شما نیز آسیب برساند. سرفه سیگاری صبح ها بدتر و ناخوشایند می باشد و در طول روز این علائم کم تر خواهد شد. این بیماری نه تنها در افراد سیگاری بلکه درافرادی که مدت طولانی در معرض دود سیگار بوده اند نیز مشاهده می شود.

بنابراین علت سرفه سیگاری چیست ؟

مجاری هوایی با پرزهای ریز و مو مانندی به نام مژک پوشیده شده اند. وظیفه این مژک ها آن است که سمومی را که در هوا استنشاق کرده اید با عمل بازدم به بیرون منتقل کنند. استعمال سیگار باعث می شود این مژک ها آسیب دیده و در عملکرد آن ها اختلال ایجاد شود و در نتیجه دود سیگار آزادانه به ریه ها منتقل می شوند. در پی این امر، التهاب و سرفه ایجاد خواهد شد. حال در این قست از  راه کارهایی را برای کاهش التهاب و سوزش برای شما معرافی خواهیم کرد.

راهکارهایی را برای کاهش التهاب

۱. آب:

نوشیدن آب فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد همچنین یک درمان ساده و موثر برای تسکین موقتی سرفه می باشد و باعث می شود مژک ها تمیز شده و راحت تر نفس بکشید. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی باعث حفظ تعادل مایعات بدن و جلوگیری از کمبود آب بدن خواهد شد. براساس مطالعات اخیر، نوشیدن ۷-۸ لیوان آب در روز می تواند به افراد سیگاری کمک کند تا وضعیت سرفه خود را بهبود بخشند.

۲. نمک:

غرغره کردن آب نمک روش خوبی برای کاهش سرفه می باشد زیرا دارای اثرات ضدباکتری و ضدعفونی کنندگی است، بنابراین بسیاری از افراد بخصوص افراد سیگاری باید از این روش استفاده کنند.

نحوه استفاده :

ابتدا ۱-۲ قاشق چای خوری نمک را دریک لیوان آب گرم حل کنید و با یک قاشق به خوبی هم زده تا نمک حل شود و سپس این محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان غرغره کنید. این امر را ۲-۳ بار در روز انجام دهید تا سرفه تان رفع شود.

۳. عسل:

بر اساس یک مطالعه ،عسل برای درمان سرفه حتی بهتر از دکسترومتورفان عمل می کند. علاوه بر این عسل حاوی آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد التهابی دارد که باعث می شود تجمع مخاط مسدود شده و باکتری ها ازبین بروند.

نحوه استفاده :

عسل را به صورت خام ۳-۴ بار در روز میل کنید و یا اینکه عسل را برروی برشی از لیمو مالیده و تا زمانی که سرفه بهبود یابد آن را در دهان خود گذاشته و مدتی نگه دارید.

۴. سیر :

سیر یک آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان طبیعی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، همچنین حاوی مواد مغذی مانند فسفر، ویتامین c و آهن می باشد. ویژگی های طبیعی سیر به بدن در مبارزه با ویروس ها و پیشگیری از سرفه کمک خواهد کرد.

نحوه استفاده :

یک حبه سیر را له کرده و در یک لیوان شیر بریزید و سپس این مخلوط را جوشانده تا نیمی از مقدار آن باقی بماند. پس از آن مخلوط را از صافی رد کرده و در صورت تمایل کمی شکر به آن اضافه کرده و میل کنید. این عمل را دو بار در روز و به مدت چند روز ادامه دهید.

۵. چای سبز:

نوشیدن یک لیوان چای سبز داغ برای هر درمانی از جمله کنترل سرفه موثر خواهد بود. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز به بدن کمک می کند تا علائم عفونت دستگاه تنفس فوقانی کاهش یابد.

۶. زنجبیل و لیمو:

روغن های گیاهی زنجبیل و لیمو دارای خواص و مزایای فوق العاده دارویی می باشند که حتی می توانند مجاری تنفسی را ارام و گرم نگه دارند، بنابراین در درمان سرفه موثر واقع خواهند شد. به این منظور شما می توانید مقداری از روغن لیمو را در دهان گذاشته تا بزاق دهان تحریک شده و تولید شود، این امر به خلاص شدن گلو از مخاط کمک می کند.

در روش دیگری می توانید زنجبیل را به برش های نازکی تبدیل کرده و با مقدار کمی آب بجوشانید سپس از صافی رد کرده و با مقداری آبلیمو میل کنید. این محلول را ۴ بار در روز و به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف کنید.

۷. زردچوبه :

زردچوبه درمانی محبوب برای معده می باشد. علاوه براین زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد و در درمان آنفولانزا و سرفه از جمله سرفه سیگاری موثر می باشد.

 نحوه استفاده :

ابتدا مقداری آب را به جوش آورید و مقداری ریشه زنجبیل را به آن اضافه کرده و برای چند دقیقه اجازه دهید تا مخلوط بجوشد و سپس مقداری شیر را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. در نهایت از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن عسل و زردچوبه را به آن اضافه و میل کنید.

۸. فلفل قرمز ، سیب ، زنجبیل ، عسل و سرکه سیب :

 مواد لازم :

    یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز

    یک چهارم قاشق چای خوری پودر زنجبیل

    یک قاشق غذاخوری سرکه

    یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

ابتدا تمامی محتویات ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس ۲ قاشق غذاخوری آب گرم اضافه کرده تا خمیری نرم به دست آید، در نهایت هنگامی که سرفه می کنید یک قاشق چای خوری از خمیر را مصرف نمایید.

۹. اکالیپتوس و نعنا :

با استفاده از برگ تازه نعنا و اکالیپتوس یک معجون برای بخور تهیه کنید. کافی است چند برگ از این گیاهان را در کاسه ای ریخته و یک کتری آب گرم (داغ نباشد) به آن اضافه کنید و سپس سر خود را با حوله ای پوشانده و از گرمای مخلوط بخور دهید.

بخور دادن در کاهش سرفه و باز کردن مجاری تنفسی بسیار موثر می باشد.

در صورتی که برگ تازه این گیاهان را دردسترس ندارید از روغن های گیاهی آن ها نیز میتوانید استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید