دانشمندان در پی تحقیقاتی هیجان‌انگیز به موجودی خارق‌العاده رسیدند که بیش از ۵۰۰ دندان داشته و هر روز ۲۰ عدد از دندان‌هایش می‌ریزند.

این موجود عجیب ۵۰۰ دندان دارد! / عکس

به گزارش سلام نو، ماهی به نام درازا (Lingcod) وجود دارد که یکی از پردندان‌ترین ماهی‌ها محسوب می‌شود و تقریبا ۵۵۵ دندان داخل دهانش دارد. مطالعه جدیدی در این مورد نشان می‌دهد این ماهی زمانی که شروع به رشد می‌کند، دندان‌هایش را به سرعت از دست می‌دهد و تقریباً هر روز ۲۰ عدد از دندان‌هایش می‌ریزد.

هر سطح استخوانی در دهان با دندان پوشیده شده است. این ماهی یک ماهی شکارچی بوده که در اقیانوس آرام شمالی یافت می‌شود. هنگامی که بالغ می‌گردد، طول آن به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد اما ممکن است بعضی از آن‌ها تا ۱٫۵ متر هم رشد کنند. برای این‌که بفهمیم دهان این ماهی چگونه به نظر می‌رسد و چه عملکردی دارد، اول باید اطلاعاتمان را در این باره افزایش دهیم. این ماهی صدها دندان تیز داخل فکش دارد؛ قسمت سخت و سفت سقف دهان او هم از دندان‌های ریز تشکیل شده است. همچنین پشت هر کدام از فک‌ها هم دندان وجود دارد که از آن‌ها برای جویدن غذا استفاده می‌کند. هنگامی که دهان این ماهی را با دیگر پستانداران مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که کمی عجیب و غریب است و نیاز به این دارد که بیشتر روی آن مطالعه شود.

ماهی-درازا

معمولاً اورگانیسم دندان حیوانات نشان می‌دهد که آن‌ها چگونه غذا می‌خورند و حتی چه چیزهایی می‌خورند. فاصله دندان هم یک تکه باقیمانده ارزشمند از حیوانات محسوب می‌شود و بسیاری از مطالعات علمی روی آن‌ها انجام می‌گیرد و شاید تنها بقایای موجودات بسیار قدیمی باشد. اما مطالعات روی دندان این حیوان هنوز نتوانسته خیلی اطلاعات وسیعی را در اختیار محققان قرار دهد زیرا همه‌چیز کمی ناشناخته و عجیب به نظر می‌رسد. از طرفی دندان‌های این ماهی بسیار ریز هستند و این‌که بفهمیم دندان‌ها با چه سرعتی می‌ریزند کار راحتی نیست.

برای این که نتایج تحقیقات راحت‌تر بررسی شود، محققان یک عدد از ماهی لینگکد را داخل یک فضای پر از آب با رنگ قرمز قرار دادند تا دندان‌ها رنگ قرمز بگیرند و بعد ماهی را از آن فضا خارج کردند و وارد فضایی با فلورسنت رنگ آبی کردند تا دوباره دندان‌ها رنگ بگیرند. سپس استخوان‌های دندان را زیر میکروسکوپ در یک لابراتوار تاریک قرار دادند و تعداد دندان‌های ریز قرمز و سبز را داخل دهان شمردند و از بین ۲۰ ماهی، تقریبا ۱۰هزار دندان شمرده شد. محققان مجبور بودند که مدت زمان طولانی در یک اتاق کاملا تاریک باشند و روی دندان این ماهی‌ها مطالعه کنند تا این که به این نتیجه رسیدند که این ماهی‌ها هر کدام ۵۵۵ دندان در دهان خود دارند و این واقعا شگفت‌انگیز است. / نمناک

کد خبرنگار: ۱۵
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عرفان IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    18 6
    آدم بیکار سبیلاش میشماره من میگم ۸۰۰ دندون تو دهن این ماهی بود حالا جه به درد آدم میخوره
  • سعید IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 4
    آقا الان یه اسم جدید میزارن روش،ماهی جدید به نام امیر قلعه نوعی
  • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    چه زشت آخه تفلکی رو میزارن بمیره و بعد عکس میگیرن آخه این درسته بعد میاین عکس میگیرین که چی که حال آدم رو بهم بزنید؟؟؟؟
  • احمد IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه دندون دردبگیره وعفونت بکنن داغون میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید