بیون تک شریک تجاری فایزر مدعی است که این آمادگی را دارد تا در صورت لزوم و در طول ۱۰۰ روز واکسن جدید متناسب به گونه نوظهور را ارائه کند.

میزان اثر بخشی واکسن‌های کرونا در برابر سویه اومیکرون

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو،جهان که می‌رفت پس از دلهره دو ساله قدری آرام بگیرد، با گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت درباره سویه اومیکرون، دوباره آشفته شد. این سازمان می‌گوید که گونه جدید کرونا جهش‌های زیادی دارد و برخی از آن‌ها نگران کننده هستند. اما نگفته است که کارایی واکسن‌ها در برابر جهش جدید چه اندازه تغییر یافته است.

 کرونای جدید با نام تباری B.۱.۱.۵۲۹ و نام رسمی اومیکرون در حال حاضر بیشتر استان‌های آفریقای جنوبی را فراگرفته است.

سازمان جهانی بهداشت در رابطه با خطرات سویه جدید گفته که شواهد مقدماتی نشان می‌دهد که در جهش‌های اومیکرون، خطر ابتلا به عفونت مجدد در مقایسه با دیگرسویه‌هایی که در رده مایه نگرانی قرار گرفته‌اند، افزایش یافته است.

دکتر دیوید نابارو نیز که به عنوان فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی در آفریقایی جنوبی حضور دارد، بر این باور است که فوق گونه جدید می‌تواند منجر به یک همه گیری تازه در جهان شود.

برخی دیگر از محققان نیز مدعی اند که قدرت سرایت سویه جدید بیشتر از جهش‌های پیشین است.  

هر چند در این میان دسته دیگری از دانشمندان معتقدند که قضاوت گونه جدید به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

براساس آخرین آمارها تا لحظه نگارش این گزارش، موسسه ملی بهداشت ایتالیا، وزیر بهداشت انگلیس و وزارت بهداشت ایالت بایرن در آلمان شناسایی مورد ابتلا به سوش جدید را تایید کردند.

 

واکسن‌ها و چالش اثر بخشی در برابر سویه اومیکرون 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر تولیدکنندگان واکسن کرونا کار مطالعاتی روی سویه اومیکرون را شروع کرده اند. البته آسترازنکا، مدرنا و فایزر اولین شرکت‌های داروسازی بودند، که پس از اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، بیانیه صادر کردند.

آسترازنکا ابراز گفته که ترکیب آنتی‌بادی خود AZD۷۴۴۲ شامل دو آنتی‌بادی قوی با فعالیت‌های متفاوت و مکمل علیه ویروس است.

با این وجود این شرکت ابراز امیدواری کرده که کوکتل آنتی بادی کووید ۱۹ این شرکت همچنان در برابر گونه جدید اثر بخشی داشته باشد. البته مسئولان آسترازنکا می‌گویند که تحقیقات خود روی گونه‌های نو ظهور را ادامه می‌دهند.

به گزارش فرارو، رویترز به نقل از شرکت فایزر- بیون تک و مدرنا نوشت که این دو شرکت نیز تحقیق خود روی گونه اومیکرون را آغاز کرده اند.

بیون تک شریک تجاری فایزر مدعی است که این آمادگی را دارد تا در صورت لزوم و در طول ۱۰۰ روز واکسن جدید متناسب به گونه نوظهور را ارائه کند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگرانی کارشناسان را درک می‌کنیم و بلافاصله تحقیقات در مورد نوع B.۱.۱.۵۲۹ را آغاز کرده ایم. اما حداکثر تا دو هفته آینده از طریق تست‌های آزمایشگاهی به اطلاعات تازه دست خواهیم یافت.

اطلاعاتی که قرار است به بیون تک و فایزر نشان دهد واکسن ساخت آن‌ها نیاز به تغییر دارد یا خیر.

مدرنا نیز در اطلاعیه‌ای مشابه گفت که در حال کار برای پیشبرد یک واکسن تقویتی متناسب با نوع جدید است و همچنین در حال آزمایش روی دوز بالاتری از تقویت‌کننده‌های موجود خود و بررسی سایر کاندیدهای تقویت‌کننده طراحی‌شده برای محافظت در برابر انواع مختلف است.

این شرکت داروسازی همچنین تاکید کرد که دوز تقویت‌کننده واکسن دارای مجوز، تنها استراتژی موجود آن‌ها برای تقویت ایمنی افرادی است که واکسن مدرنا را دریافت کرده اند، اما آنتی بادی در بدن شان رو به افول است.

تزریق دوز سوم کرونا در کشورهای توسعه یافته، مقصر بروز اومیکرون؟

جهان در حالی با گونه مهاجم اومیکرون روبرو شده که پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت نسبت به تزریق دوز سوم کرونا در کشورهای توسعه یافته هشدار داده بود.

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت یازده شهریور سال جاری هشدار داده بود که کمتر از دو درصد جمعیت آفریقا در برابر کرونا واکسینه شده اند.  

او از کشورهای توسعه یافته خواسته بود تا تزریق دوز سوم کرونا را به تعویق بیندازند تا کشورهایی که بسیار عقب‌تر هستند نیز به آن‌ها برسند.

در این میان برخی از محققان نیز همان زمان بر هشدار دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کردند.

آن‌ها معتقد بودند که سرعت کم واکسیناسیون در کشورهای کمتر توسعه یافته، منجر به بروز جهش‌های جدید و خطرناک خواهد شد.

حالا هم همان دانشمندان با انتقاد از کشورهای توسعه یافته، بر این عقیده اند که آغاز برنامه تزریق دوز سوم کرونا در کشورهای توسعه یافته، جهان را بار دیگر با خطر شیوع کرونا و کارایی نامشخص واکسن‌ها روبرو کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید