محمد فاضلی، تحلیلگر اجتماعی گفت: «مسئله زاینده‌رود این است که در مسیر تاریخ ۴۰، ۵۰‌ ساله منابع کاهش پیدا کرده و مصارف افزایش یافته است.»

وضعیت آبی کشور به روایت برخی از کارشناسان / آینده ایران با کم‌آبی چه می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، «مدیریت منابع آب» موضوعی که برای کشور بحران ایجاد کرده و موجب اعتراض برخی از شهرها در دوره‌های مختلف شده است. اخیرا هم کشاورزان اصفهانی در اعتراضی چند روزه بار دیگر اهمیت وضعیت آبی کشور را یادآور شدند.زاینده‌رود این روزها تشنه است. کارشناسان مختلف نیز از دلایل وضعیت کنونی به انتقال آب به استان‌های دیگر، سومدیریت در کشاورزی و خشکسالی اشاره کرده‌اند.

وضعیت زاینده‌رود به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خود نوشته: به‌دلیل سپری شدن سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با خشکسالی شدید و کاهش حدود ۴۰ درصدی منابع آب سد زاینده‏‌رود، همچنین پیش‌‏بینی تداوم خشکسالی توسط سازمان هواشناسی کشور، شرایط مساعدی از نظر تأمین منابع آب برای این سد در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ متصور نیست.

تنها زاینده‌رود نیست که با بحران مواجه است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با اشاره به این موضوع نوشته: «بحران آب به‌وجود آمده منحصر به حوضه زاینده‌رود نبوده بلکه بیشتر مناطق کشور ازجمله کارون بزرگ، تالاب بختگان، دریاچه ارومیه، هیرمند، دشت مشهد و خراسان جنوبی و… را هرکدام به نوعی درگیر مشکلات فراوان کرده است. این مسائل بیانگر آن است که بحران آب، بحرانی فراگیر بوده و علت اصلی آن نیز توسعه ناپایدار در ابعاد مختلف است.»

وضعیت آبی کشور به روایت برخی از کارشناسان

محمد فاضلی، تحلیلگر اجتماعی: «مسئله زاینده‌رود این است که در مسیر تاریخ ۴۰، ۵۰‌ ساله منابع کاهش پیدا کرده و مصارف افزایش یافته است.»احمد میدری، معاون سابق رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی: « آنچه باید در جامعه صورت بگیرد این است که چگونه می‌توانیم شبکه‌ای از فعالان اجتماعی را برای تصحیح خطاهایی که سال‌ها در نظام تصمیم‌گیری انجام شده و این بوروکراسی آن را تشدید می‌کند، ایجاد کنیم.»

کاوه مدنی، معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست: « همه جای جهان بحران‌های محیط‌زیستی دارند و هیچ‌ وقت نمی‌توان همه مشکلات را یک‌شبه برطرف کرد. الان وضعیت زاینده‌رود و خوزستان در واقع انتخابی برای سیاست‌مداران هم نگذاشته. انتخاب بزرگ و سخت این است که اقتصاد را اصلاح کنیم که این هم یک تصمیم است که ربطی به مسئله آب ندارد.»

بحران آب و تاثیر آن بر مهاجرت داخلی

پیش از این تجارت‌نیوز در گزارش‌های مختلف به اهمیت مدیریت منابع آب پرداخت. بر این اساس کارشناس‌های محیط زیست و… بر لزوم پرداختن به مدیریت آب تاکید داشتند. همچنین آنها کمبود آب را یکی از دلایل مهاجرت می‌دانند.محمد درویش، فعال محیط زیست: «تعداد سدهای ایران پس از انقلاب از ۱۳ سد بزرگ به بیش از ۶۵۰ سد بزرگ رسیده است بنابراین پدیده کشاورزان مهاجر در اثر غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب، طرح‌های سد سازی و طرح‌های انتقال آب است که باعث مهاجرت و متروکه شدن بخش بزرگی از ۴۰ هزار روستا شده است.»

امیر جعفری آزاد، پژوهشگر اجتماعی آب و انرژی: «یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی که این سال‌ها به صورت عیان با آن روبه‌رو بوده‌ایم، مهاجرت‌های ناشی از کم‌آبی بوده است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، ۶۴ درصد از مهاجرت‌های روستایی به شهرها در اثر کم‌آبی بوده و بیشتر این جمعیت مهاجر به جمعیت حاشیه‌نشین و آلونک‌های اطراف شهرهای بزرگ مثل تهران و مشهد و اصفهان اضافه شده‌اند.»

محمود مشفق، مدیرگروه جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی: «برخی از مهاجرت‌ها اقلیمی است. این نوع مهاجرت به دلیل خشکسالی، ریزگردها و آب و هوا به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند. اگر فکری به حال این وضعیت نشود مهاجرت‌های داخلی به شدت افزایش می‌یابد. زیرا که در استان‌های حاشیه‌ای معیشت به کشاورزی وابسته است و اگر کشاورزی نکنند زندگی آنها مختل می‌شود.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید