آخرین سفیر آمریکا در سودان در سال ۱۹۹۶ پس از تیرگی روابط واشنگتن و خارطوم، خاک سودان را ترک کرد و تاکنون روابط دو کشور در سطح کاردار بود.

اعزام سفیر آمریکا به سودان پس از ۲۵ سال

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، منابع خبری عربی امروز (یکشنبه) اعلام کردند که آمریکا پس از ۲۵ سال سفیر جدیدی به خارطوم پایتخت سودان اعزام کرده است.

روزنامه «الدستور» چاپ مصر در این ارتباط نوشت که روابط آمریکا و سودان در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی و پس از حمایت «عمر حسن البشیر» رئیس جمهوری وقت سودان از برخی گروههایی که در لیست سیاه واشنگتن قرار داشتند، به وخامت گرایید.

به گزارش این روزنامه مصری، در این ارتباط آمریکا «جان گادفری» را به عنوان سفیر جدید این کشور در سودان معرفی کرده است.

آخرین سفیر آمریکا در سودان در سال ۱۹۹۶ پس از تیرگی روابط واشنگتن و خارطوم، خاک سودان را ترک کرده بود و تاکنون روابط دو کشور در سطح کاردار باقی مانده است.

الدستور نوشت که گادفری سفیر جدید آمریکا در خارطوم دیروز استوار نامه خود را به ژنرال «عبدالفتاح البرهان» رییس دولت نظامی سودان تحویل داده است.

در سال ۲۰۱۹ و پس از اعتراضات مردمی علیه دولت عمر البشیر، وی مجبور به استفعا و کناره گیری از قدرت شد. وی پس از استفعا به دلیل آنچه «جنایتهای جنگی و نسل کشی» عنوان شده تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته است

پس از برکناری عمر البشیر یک دولت موقت با نخست وزیری «عبدالله حمدوک» در راس حکومت سودان قرار گرفت و قرار بود که این دولت تا برگزاری انتخابات و تعیین دولت جدید، حمدوک امور این کشور را در دست داشته باشد.

در اوایل آبان ماه گذشته ارتش سودان با انجام یک کودتا به فرماندهی البرهان، بار دیگر قدرت را در این کشور در دست گرفته است.

در جریان این کودتا تمامی اعضای کابینه حمدوک توسط نظامیان بازداشت و به مکانهای نامعلومی منتقل شدند، البته پس از چند روز آنها آزاد شده ولی تحت نظر نظامیان قرار داشتند.

آمریکا در سال ۱۹۹۳ سودان را در زمره کشورهای حامی تروریسم قرار داد و نام این کشور تا زمان عبدالله حمدوک نخست وزیر یعنی حدود دو سال پیش در این فهرست قرار داشت.

واشنگتن در سال ۱۹۹۶ فعالیت سفارت خود در خارطوم را تعلیق کرد و یک سال پس از آن در ۱۹۹۷ «بیل کلینتون» رئیس جمهوری وقت ایالات متحده با صدور فرمانی اجرایی تحریم‌های اقتصادی، مالی و تجاری همه جانبه‌ای را علیه سودان اعمال کرد.

پس از تشکیل دولت توسط حمدوک، واشنگتن دوباره برنامه کمکی را برای سودان آغاز کرد و نام این کشور را از فهرست تروریسم حذف کرد. برداشتن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم، اولین گام در تلاش برای کمک به این کشور و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و بهبود اوضاع وخیم به وجود آمده در اثر شیوع «ویروس کرونا» و هجوم پناهندگان اتیوپیایی فراری از جنگ، بدتر شده است.

در همین زمینه نیز کنگره آمریکا، قانونی را برای بازگرداندن مصونیت استقلال سودان را به عنوان بخشی از لایحه حذف این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم تصویب کرد. قانون مصوب کنگره، کمک حدود یک میلیارد دلاری برای حمایت از سودان در دوران گذار را شامل می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید