ویتامین دی از جمله مواد مغذی است که بدن ما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد و بنابراین تشخیص کمبود ویتامین دی اهمیت زیادی دارد.

نحوه تشخیص پایین بودن ویتامین D از روی زبان + ترفند

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویتامین دی از جمله مواد مغذی است که بدن ما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد و بنابراین تشخیص کمبود ویتامین دی اهمیت زیادی دارد. این ماده مغذی محلول در چربی است که بدن هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می‌کند. نور خورشید منبع اصلی دریافت مقدار کافی از این ماده مغذی است، زیرا فقط در مقادیر محدود در برخی مواد غذایی وجود دارد.

ویتامین D نقش حیاتی زیادی در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات ما دارد. کمبود این ماده مغذی می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی شما مضر باشد. با این حال، تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین دی هستند. به طور معمول، کمبود ویتامین D از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود، در حال حاضر محققان راه آسان دیگری برای ردیابی این کمبود پیدا کرده اند: تست زبان توسط خودتان!

علائم روی زبان

طبق مطالعه انجام شده توسط گروه درماتولوژی، کلینیک مایو، روچستر (ایالات متحده) در سال ۲۰۱۷، افرادی که علائم سندرم سوزش دهان (BMS) را دارند باید از نظر قند خون ناشتا، ویتامین D (D۲ و D۳)، ویتامین B۶، روی (زینک)، ویتامین B۱ و TSH بررسی شوند.

این درد سوزشی یا احساس گرما معمولاً روی لب‌ها یا زبان یا بیشتر در دهان احساس می‌شود. در کنار آن، فرد ممکن است بی حسی، خشکی و طعم ناخوشایندی را نیز در دهان تجربه کند. این درد هنگام خوردن چیزی می‌تواند شدیدتر شود. محققان بر این باورند که اگر علت اصلی مشکل به طور موثر درمان نشود، وضعیت بدتر می‌شود. شدت بیماری ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

تشخیص کمبود ویتامین دی از روی زبان؛ چه باید کرد؟

نیاز به پیگیری این ماده مغذی در طول همه گیری زمانی افزایش یافت که ثابت شد سطح پایین ویتامین D می‌تواند خطر ایجاد سیتوکین‌های التهابی، ذات الریه و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی را افزایش دهد. بنابراین، شما نباید این نشانه را بی اهمیت جلوه دهید. اگرچه سندرم سوزش دهان با کمبود سایر مواد مغذی نیز مرتبط است، اما برای تأیید دلیل دقیق این اختلال باید به پزشک مراجعه کنید. سایر علائم رایج کمبود ویتامین D شامل خستگی، درد استخوان، گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی می‌شود.

برای دریافت مقدار کافی ویتامین دی چقدر باید در معرض نور خورشید قرار داشته باشید؟

میزان توصیه شده روزانه (RDI) ویتامین D برای افراد زیر ۷۰ سال ۶۰۰ واحد بین المللی و برای افراد بالای ۷۰ سال ۸۰۰ واحد بین المللی است.

بدن شما می‌تواند مقدار کافی ویتامین دی را با گذراندن مدتی در نور خورشید تولید کند. مقدار زمان قرار گیری در معرض نور خورشید، فصل به فصل به دلیل شدت نور خورشید متفاوت است. گذراندن ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر نور آفتاب در فصل بهار و تابستان کافی است، اما در زمستان‌ها فرد باید دست کم ۲ ساعت وقت صرف کند تا مقدار توصیه شده ویتامین D را دریافت کند.

سایر منابع ویتامین D

نور خورشید در واقع بهترین منبع ویتامین D است، اما اگر می‌خواهید مصرف این ماده مغذی را افزایش دهید، می‌توانید غذاهایی مانند:

– پالک (اسفناج)

– کلم پیچ

– بامیه

– دانه‌های سویا

– لوبیا سفید

– ماهی‌هایی مانند ساردین و ماهی سالمون

کد خبرنگار: ۱۵
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • رحیم IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    20 1
    در کشورهای پیشرفته که به بهداشت جامعه اهمیت‌ می‌دهند کمبود ویتامین D را در ارزاق پرمصرف همگانی مانند نان، شیر به میزان لازم این ویتامین حیاتی را اضافه می‌کند.
    • مورا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      عینا مثل ایران
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    8 4
    مقدار مصرف ویتامین در ماه چقدر باید باشد
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      یک فرد بالغ در ماه یک تا دو عدد کپسول ۵۰هزار واحدی D3را باید مصرف کند
  • غلامرضا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    در مراکز بهداشت ایران، به افرادی که در آن مراکز ثبت نام کرده و عضو شده اند، هر ماهه قرص کلسیم و قرص ویتامین د رایگان تحویل میشود. بنده خود از این نعمت بهره مندم. جای خوشبختی است و باید تشکر نمائیم. متشکر. دست مسئولین بهداشت مملکت درد نکند.
  • سهرینا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    اینجا ایران ست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید