نرخ فروش تراکتور افزایش یافته است. در این میان اما قیمت برخی تراکتورها در بازار آزاد به بیش از دو برابر رسیده است.

افزایش قیمت تراکتور هم خبرساز شد / واردات تراکتور به کشور چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، اخیرا گرانی تراکتور خبرساز شد. در سال‌های اخیر به دلیل کاهش سطح درآمدهای کشور، واردات اقلام مصرفی و لوکس مانند خودرو به کشور ممنوع شد. همین مساله واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله تراکتور را هم محدود کرد.

حالا اما با به دنبال افزایش قیمت خودروهای داخلی، خودروهای سنگین از جمله تراکتور گران شده است.

در همین مورد رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی با اشاره به وضعیت بازار گفت: اخیرا حدود ۳۵ درصد به قیمت تراکتور افزوده شده است. این افزایش قیمت با دستور سه نهاد از جمله شرکت تراکتورسازی تبریز، وزارت خانه مربوطه و مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی اجرا شد.

علی توسطی به تجارت‌نیوز توضیح داد: متاسفانه این تصمیم بدون مشورت با بخش‌خصوصی و با هدف حمایت از تولید و اشتغالزایی گرفته شد. در آینده اما معایب اجرای این طرح گریبان‌گیر حوزه تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

او با اشاره به قیمت تراکتور در بازار اظهار کرد: با اخذ این تصمیم قیمت تراکتور در بازار نوسان دارد. به عنوان مثال اکنون قیمت یک تراکتور پر مصرف ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی در بازار به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

واردات تراکتور به کشور چقدر است؟

توسطی درباره وضعیت واردات تراکتور گفت: در شرایطی که واردات کالا به کشور دشوار است اما این برنامه اجرا شد. علی رغم توجه به واردات کالاهای سرمایه‌ای برای کمک به بخش تولید اما واردات تراکتورهای خارجی به کشور به یک درصد هم نمی‌رسد.

او بیان کرد: بانک کشاورزی به همراه مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی وام‌هایی را برای خرید تراکتور به متقاضیان می‌دهند که البته این حاشیه سود آن تنها به برخی از افراد خاص تعلق می‌گیرد.

توسطی گفت: مساله امنیت غذایی برای کشورهای توسعه یافته اهمیت قابل توجهی دارد. در کشور ما اما با اخذ تصمیمات هیجانی این صنعت به حاشیه کشانده شده است.

در حالی تحریم بر روند تجارت تاثیر گذاشته است که اخیرا سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با دمیتری کالتسوف سفیر کشور بلاروس در ایران گفته بود: «واردات تراکتورهای سنگین بلاروسی از سرگرفته می‌شود.»

کد خبرنگار: ۱۳
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • امیر IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    از مسعولین محترم تقاضا دارم فکری بجال من کشاورز کنندتراکتور ندارم هزینه کاشت وبرداشت بالابره من نمیتونم کشارزی کنم کود سم و...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید