به موجب بخشنامه جدید بانک مرکزی، بازار غیرقانونی اجاره کارت ملی به طور کامل امروز از کار افتاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش تقاضای خرید ارز توسط سرمایه‌گذاران خرد سبب شد قیمت‌ها در بازار آزاد نیز با عقب‌نشینی مواجه شود.

قیمت دلار در بازار آزاد عقب‌نشینی کرد / خریداران ارز سهمیه‌ای دست خالی ماندند

 به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، بخشنامه جدید بانک مرکزی امروز وضعیت بازار ارز را دستخوش تغییری جدی کرد و خریداران از سهمیه‌ای دست خالی ماندند.

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای شرایط جدید خرید دلار و یورو را اعلام و تنها مصارف ۲۵ گانه اعلامی را مجاز به استفاده زازا این سهمیه دانست.

 میزان ارز تخصیصی برای مصارف ۲۵ گانه برابر با دو هزار یورو یا ۲۲۰۰ دلار است. البته در موردی استثنایی این سهمیه به ۲۲۰۰ دلار افزایش یافته است.

تخصیص ارز در سرفصل‌های خدماتی شامل ارز مسافرتی، زیارتی، درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه شرکت‌های بیمه ایرانی، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در ایران، رانندگان ترانزیت، برگزاری همایش‌های بین المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها، آزمایش‌های علمی و گواهینامه‌های بین‌المللی، خرید امتیاز پخش فیلم، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و ثبت‌نام در سازمان‌های بین‌المللی و چاپ مقالات علمی، شرکت‌های اعزام‌کننده زائران به عتبات عالیات و عمره مفرده، ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی، حق‌الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی، شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل و ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی و تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی و ارز مأموریتی، کما فی‌السابق و بدون تغییر در شرایط فروش ارز ادامه دارد، ضمن اینکه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی نیز از ۲۰۰۰ یورو به ۲۲۰۰ یورو افزایش یافته است.                   

 ابلاغ این بخشنامه سبب شد شرایط برای خریداران ارز تغییر نماید. تا پیش از این در دست داشتن دو کارت بانکی و کارت ملی، برای خرید ارز کافی بود و همین امر سبب شده بود بازار اجاره کارت ملی برای استفاده از ارز سهمیه‌ای داغ باشد.

 افزایش شدید تقاضا در هفته‌های گذشته سبب شد قیمت در بازار آزاد پیشروی کرده و مرز ۲۹ هزار تومان نیز شکسته شود. در آخرین روز هفته گذشته برخی معامله‌گران حتی دلار را به قیمت سی هزار تومان در کنار خیابان می‌فروختند اما با ابلاغ بخشنامه جدید، حجم تقاضای خرد برای اسکناس ارزی فروکش کرد.

 گزارش میدانی از فردوسی و سبزه‌میدان نشان می دهد همچنان ازدحام برای خرید دلار بالاست اما تنها کسانی می‌توانند نسبت به خرید ارز اقدام کنند که مدارک اعلامی را در دست داشته باشند.  یک صراف در پاسخ به خبرنگار ما درباره مدارک مورد نیاز گفت: کارت ملی، دو کارت بانکی برای تسویه پول و همچنین پاسپورت، ویزای درج شده در پاسپورت به همراه بلیت مدرک لازم برای خرید ارز است.

 وی گفت: طبق اعلام بلیت نباید به صورت کپی ارائه شود بلکه بلیت چاپ شده با سربرگ آژانس مسافرتی مورد تایید است. به گفته وی از اولین ساعات امروز فروش ارز به کسانی که بلیت ندارند، متوقف شده و همین امر حجم خریداران را به شدت کاهش داده است.

اغلب صرافان در گفتگو با خبرنگار ما تاکید دارند که قیمت ارز در روزهای اتی در صورت عدم تغییر شرایط روندی کند اما کاهشی را تجربه می‌کند. 

 بازار کارت ملی کساد شد

 به موجب بخشنامه جدید بانک مرکزی، بازار غیرقانونی اجاره کارت ملی به طور کامل امروز از کار افتاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش تقاضای خرید ارز توسط سرمایه‌گذاران خرد سبب شد قیمت‌ها در بازار آزاد نیز با عقب‌نشینی مواجه شود.

 تا زمان تنظیم این گزارش در نیمه روز قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و بهای هر دلار در صرافی‌های بانکی به ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت.

 فعالان بازار معتقدند این اقدام در روزهای آتی حجم معاملات خرد اسکناسی را بیش از پیش کاهش خواهد داد.  ایران از سال ۱۳۹۷ با بحران ارزی، در پی خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی روبرو شد.

 تفاوت قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، انگیزه بالایی به برخی سرمایه‌گذاران خرد می‌داد تا با استفاده از تفاوت هزار تا دو هزارتومانی قیمت‌ها با خرید دلار، سودی در محدوده دو تا چهار میلیون را از آن خود کنند. اجاره کارت ملی در روزهای اخیر تا ششصد هزار تومان نیز افزایش یافته بود.

تغییر شیوه فروش ارز مسافرتی اولین گام عملی برای بازار ارز تلقی می‌شود. دولت پیش‌تر نیز تلاش داشت با تغییر مکانیزم عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به مدیریت بازار ارز اقدام کند. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی اما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعویق افتاده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید