باید صدای اعتراضات اصفهان و دیگر نقاط کشور را شنید. باید فکری به حال مدیریت منابع آبی، کشاورزی قدیمی و غیرمدرن، مشکلات اقتصادی فزاینده، تورم توقف ناپذیر و مشکلاتی این چنینی کرد و اقداماتی عملی در جهت بهبود اوضاع انجام داد.

اعتراضات اصفهان؛ صدایی که باید شنیده شود

سلام نو سرویس سیاسی: حالا چند روز از آغاز تجمع کشاورزان و مردم اصفهان در بستر زاینده‌رود گذشته است، زاینده‌رودی که قطره‌ای آب ندارد و مثل کویری تشنه است. هر چند در نهایت نهادهای آغاز کننده اعتراضات اعلامیه پایان آن را پس از چند روز صادر کردند، اما برخی از معترضین در بستر زاینده‌رود باقی ماندند و بعد از چند روز اعتراضات در نهایت به خشونت کشیده شد که منجر به مجروح شدن تعدادی نیز شد.

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان روز گذشته به ایسنا گفت که برای تجمع جمعه در اصفهان هیچ مجوزی صادر نشده و این تجمع غیر قانونی بود. او از اوضاع عادی اصفهان در روز گذشته نیز سخن گفت.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهور مشهد نیز در سخنانی که در نماز جمعه این شهر مطرح کرد از مشکل کم آبی تمام استان‌ها سخن گفت و افزود: وقتی نزولات آسمانی کم است مشکل با تجمع درست نمی شود، درمقابل خدا تجمع فایده ندارد بلکه تجمع باید در نماز باران انجام شود.

اکانت‌های توییتری اصولگرا هم از این گفتند که پای اراذل و اوباش به تجمعات اصفهان باز شده، چادرها را اراذل آتش زدند و این تجمع دیگر به صلاح خود مردم هم نیست و کشاورزان اصفهانی نیز به خواسته خود رسیده‌اند.

این که مجوزی برای تجمع صادر شده یا نه، اراذل به میان معترضین آمدند یا نه و در نهایت این که معترضین را در برابر خدا قرار دهیم و بگوییم به جای اعتراض نماز باران بخوانید مشکلی را حل نمی‌کند.

مسئولین امر باید سه نکته درباره اعتراضات توجه کنند:

۱- ریشه اعتراضات: ریشه برخی اعتراضات عمیق‌تر از این است که با گفتار درمانی، خواهش و یا در برابر خدا قرار دادن مردم مشکلی حل شود. مشکلاتی مثل کمبود آب و مشکلات اقتصادی ریشه‌های عمیق دارد و تا مردم گام عملی در راستای حل آن نبییند آسوده خاطر نمی‌شوند.

۲- جنس و ترکیب معترضین: از اعتراضات ۹۶ تا به امروز پای اقشار مختلف به اعتراضات باز شده است. طبقه متوسط شهری، طبقه ضعیف و فرودست شهری و حاشیه نشین، طبقه مذهبی و حالا طبقه سنتی و کشاورز. این مسئله یک زنگ خطر مهم است.

۳- پاسخ درست به اعتراضات: آن چنان که اصولگرایان در دولت روحانی به درستی اشاره می‌کردند دیگر گفتار درمانی جواب نمی‌دهد و مسئولین باید گامی عملی در راستای پاسخ به مطالبات مردم بردارند. این مسئله در دولت ابراهیم رئیسی هم صادق است و مسئولین و صاحبان تریبون نباید از خدا، پیغمبر، اعتقادات مردم، سرمایه‌های نظام و اعتبار و آبروی رهبری برای تسکین مشکلات و به تاخیر انداختن حل مسائل بهره ببرند. چنین اقدامی شاید در کوتاه مدت پاسخگو باشد، اما نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به اصلی‌ترین و محورترین سرمایه‌های نظام ما ضربه می‌زند.

باید صدای اعتراضات اصفهان و دیگر نقاط کشور را شنید. باید فکری به حال مدیریت منابع آبی، کشاورزی قدیمی و غیرمدرن، مشکلات اقتصادی فزاینده، تورم توقف ناپذیر و مشکلاتی این چنینی کرد و اقداماتی عملی در جهت بهبود اوضاع انجام داد. اگر چنین شود صدای اعتراض مردم شنیده شود نه تنها میدان از نااهلان گرفته خواهد شد و فرصت ترک‌تازی اراذل و اوباش مهیا نمی‌شود بلکه سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی روز به روز افزایش می‌یابد.

برای اثبات این موضوع نیز کافی است مسئولین نگاهی به واکنش‌های مثبت مردم نسبت به پوشش اخبار اعتراضات اصفهان توسط صداوسیما داشته باشند. آن اقدام نه تنها تا حد زیادی نان ایران اینترنشنال و منوتو و بی‌بی‌سی را آجر کرد بلکه باعث نگاه مثبت مردم به یکی از نامحبوب‌ترین سازمان‌های کشور در دهه گذشته شد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید