یک دیپلمات ارشد آمریکایی در امور شرق آسیا از امروز تا ۴ دسامبر به ۴ کشور به اندونزی، مالزی، سنگاپور و تایلند سفر خواهد کرد.

سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به چهار کشور عضو "آسه‌آن"

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دانیل کریتنبرک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا از امروز (شنبه) تا تاریخ ۴ دسامبر (۱۳ آذر) به چند کشور عضو "آسه‌آن" (مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا) سفر خواهد کرد. این سفر پس از آن برنامه ریزی شد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش متعهد به تعامل گسترده با کشورهای جنوب شرق آسیا است.

همچنین در قسمتی از این بیانیه با اشاره بر رفتار "قاطعانه" چین در منطقه که بارها واشنگتن آن را به اقدامات "اجباری" متهم کرده است، آمده که کریتنبرک قرار است در این سفر بر تعهد آمریکا برای همکاری با یکدیگر جهت مقابله با جدی‌ترین چالش‌های جهانی و منطقه‌ای مجدد تاکید کند و خاطرنشان خواهد کرد که آمریکا از قوانین حاکم در منطقه هند-آرام حمایت می‌کند.

براساس این بیانیه، کریتنبرک پیرامون "چالش‌های" حقوق بشر، تقویت و افزایش همکاری درخصوص تغییرات اقلیمی و راهکارهایی برای اعمال فشار علیه دولت نظامی میانمار جهت توقف خشونت و اجازه دسترسی به فعالیت‌های بشردوستانه گفت‌وگو خواهد کرد.

وی همچنین قرار است درباره چگونگی تقویت و تحکیم روابط اقتصادی و مهار بهتر همه گیری کرونا  گفت‌وگو کند.

بایدن ماه گذشته در یک نشست مجازی به رهبران "انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا" (آسه‌آن) پیوست که برای اولین بار در سال‌های گذشته تعاملی جدی بین واشنگتن و کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود.

بایدن در این نشست متعهد شد که در دفاع از آزادی دریاها و قوانین دموکراتیک در کنار کشورهای "آسه‌آن" باشد و افزود که واشنگتن گفت‌وگوهایی را درخصوص توسعه چارچوب اقتصادی منطقه‌ای آغاز خواهد کرد.

همچنین منتقدین می‌گویند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در زمان ریاست جمهوری خود از پیمان تجاری منطقه‌ای با کشورهای جنوب شرق آسیا خارج شد.

یک دیپلمات آسیایی گفت که کشورهای منطقه همچنان منتظر جزئیات این برنامه هستند و توجه بایدن بر بازسازی قدرت اقتصادی داخلی را "عامل محدودکننده‌ای" دانستند.

دانیل راسل، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، گفت که سوال اصلی برای "آسه‌آن" این است که آیا آمریکا به طور واقعی "استراتژی اقتصادی قابل دوامی" برای این منطقه دارد یا خیر.

وی اظهار کرد: تعهد بحث درخصوص راهکارهای تقویت تعامل اقتصادی آمریکا با کشورهای "آسه‌آن" برای آن‌ها ایده‌ای جذاب و پسندیده است؛ حتی اگر تاکنون آن‌ها تحت تاثیر چارچوب اقتصادی قرار نگیرند.

اعلامیه سفر کریتنبرک بر "مرکزیت" کشورهای ۱۰ عضو "آسه‌آن" در روابط منطقه‌ای تاکید کرد؛ اما از آنجایی که رئیس جدید کامبوج روابط نزدیکی با چین دارد، کریتنبرک با وی دیدار نخواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید