در این مقاله، هر آنچه را که باید در مورد یادگیری زبان ترکی بدانید، کشف خواهید کرد.

 آموزش زبان ترکی استانبولی | تکنیک ها و روش های یادگیری

آموزش زبان ترکی استانبولی ممکن است در ابتدا یک کار دلهره‌آور به نظر برسد زیرا ترکی به اندازه انگلیسی، اسپانیایی یا فرانسوی رایج نیست.

نگران نباشید؛ ما به شما نکات، ترفندهای مفید و مکان‌هایی را که می‌توانید به صورت آنلاین دروس ترکی بگذرانید، نشان خواهیم داد. یک سفر هزار مایلی با یک قدم شروع می‌شود، پس بیایید سفر خود را به سمت ترکی صحبت کردن شروع کنیم.

نکات و ترفندهایی برای یادگیری سریع ترکی استانبولی

مسلط شدن به یک زبان خارجی زمان و تلاش زیادی می‌طلبد؛ بنابراین، مطمئن شوید که صبر و انگیزه دارید. برای شروع، این نکات را دنبال کنید:

۱. ابتدا الفبای ترکی را یاد بگیرید

وقتی صحبت از گرامر و واژگان می‌شود، هیچ شباهت واقعی بین انگلیسی و ترکی وجود ندارد. با این حال، ترکی از همان الفبای لاتین انگلیسی استفاده می‌کند، فقط با چند استثنا.

الفبای ترکی از ۲۹ حرف (۸ مصوت و ۲۱ صامت) تشکیل شده است. این یک نسخه اقتباس شده از الفبای لاتین است که شامل شش حرف اضافی (ç، ğ، ş، ı، ö، ü) است. همچنین (q، w، x) را در الفبای ترکی پیدا نخواهید کرد. یادگیری الفبا و صداهای مختلف حروف را تمرین کنید.

با مراجعه به فرادرس می‌توانید ترکی استانبولی را به صورت آنلاین در کوتاهترین زمان یاد بگیرید. شما می‌توانید درس‌ها را با اساتید مجرب خیلی ارزان‌تر از کلاس‌های حضوری و مفاهیم پایه آن را به صورت رایگان شروع کنید.

فرادرس به شما امکان می‌دهد درزمانی که بیشتر برای شما مناسب است مطالعه کنید و بلافاصله شروع به یادگیری کنید. همچنین اگر زبان مادری شما ترکی آذربایجانی است برای شما نیز آموزش خاص و ویژه طراحی شده است .

•  آموزش زبان ترکی استانبولی برای ترک‌زبانان— کلیک کنید

۲. تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید

وقتی صحبت از تلفظ ترکی می‌شود، هیچ چیز خیلی پیچیده نیست. تلفظ ترکی چندان پیچیده نیست، زیرا یک زبان نوشتاری آوایی است.

هر حرف یک صدا دارد و هیچ صامت دوتایی مانند انگلیسی (sh، ch و غیره) وجود ندارد، با این حال، برخی استثناها وجود دارد:

· c مانند j انگلیسی یا «ج» فارسی تلفظ می‌شود: cam /dʒɑm/.

· ç مانند ch انگلیسی یا «چ» فارسی تلفظ می‌شود: çam /tʃɑm/.

· ğ که با نام "yumuşak ge" یا «g نرم» نیز شناخته می‌شود، همیشه از یک مصوت پیروی می‌کند. به طور کلی، صدایی از خود  ندارد. اگر "g نرم" به دنبال a، ı، o یا u باشد، صدای مصوت را طولانی‌تر می‌کند (به عنوان مثال، ağaç /ɑ.ɑtʃ/،  yağmur /jaɰmuɾ/ ) اگر ğ بعد از e، i، ö، یا ü بیاید، مانند «ی» یا «Y» در کلمه «yellow» تلفظ می‌شود (به عنوان مثالiğne /iʝne/.

· صدای ş یا şe مانند «ش» تلفظ می‌شود: şarap /ʃɑ.ɾɑp/

· ı مانند حرف انگلیسی i بدون نقطه به نظر می‌رسد، اما نسخه بزرگ آن شبیه به انگلیسی است؛ مانند شوا «schwa» در انگلیسی/ə/ تلفظ می‌شود (به عنوان مثال، ılık /ɯˈɫɯk/، (ısı /ɯˈsɯ/

· نقطه مقابل یک I یک نسخه نقطه‌دار İ یا i است. به نظر می‌رسد مانند e مضاعف در see، اما کمی کوتاه‌تر: iğne /iːˈnɛ/.

· ö و ü مانند حروف صدادار umlauted در آلمانی کار می‌کنند.

پس از یادگیری حروف الفبا و سیستم آوایی، می‌توانید ترکی بخوانید که بخش کلیدی در پیشرفت مهارت‌های یادگیری زبان است.

آموزش ترکی استانبولی

۳. دایره لغات خود را گسترش دهید

اگر می‌خواهید دایره لغات خود را به سرعت گسترش دهید، با رایج‌ترین کلمات و عبارات ترکی که می‌توانید در برنامه روزانه خود استفاده کنید، شروع کنید. خوشحال می‌شوید که بدانید ترکی از تعداد قابل‌توجهی از واژه‌های انگلیسی، فرانسوی و سایر زبان‌ها استفاده می‌کند.

بسیاری از واژه‌ها عربی هستند. برخی از آن‌ها املای مشابهی با سایر کلمات ترکی دارند. برای جلوگیری از سردرگمی و تشخیص کلماتی که املای یکسانی دارند، ترکی از لهجه‌های متمایز - â، î و û استفاده می‌کند. این نمونه‌ها را با هم مقایسه کنید:

hala (عمه) در مقابل hâlâ (هنوز)

kar (برف) در مقابل kâr (سود)

استفاده از یک برنامه تلفن همراه که دارای فلش کارت است، راهی عالی برای به خاطر سپردن کلمات جدید هر روز است. برای خود هدف قرار دهید که هر هفته مقدار مشخصی از کلمات ترکی را یاد بگیرید.

۴. گرامر اولیه و ساختار جمله را تمرین کنید

اگرچه دستور زبان ترکی منطقی است، اما در ابتدا برداشتن برخی از جنبه‌ها کمی دشوار است. در اینجا برخی از مفاهیم گرامری پیچیده‌تر که در ترکی مشاهده خواهید کرد آورده شده است.

· بر خلاف زبان انگلیسی و فارسی، هیچ فعل ترکی "To be" وجود ندارد. در عوض، زبان ترکی از پسوند استفاده می‌کند. پنج پسوند شخصی با یک شخص خاص (اول، دوم، سوم) و کمیت (مفرد، جمع) مطابقت دارند. به عنوان مثال، Ben öğretmenim – یعنی من یک معلم هستم. توجه داشته باشید که هیچ پسوندی برای سوم شخص مفرد وجود ندارد.

· ایجاد جملات با استفاده از پسوند با ضمیر به طرز شگفت‌آوری ساده است. این ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، اما با کمی تمرین، به آن عادت خواهید کرد.

· لزوماً نیازی به استفاده از ضمیر پیشرو در جمله نیست زیرا هر یک دارای پسوند شخصی است؛ بنابراین، ضمیر پیشرو معمولاً حذف می‌شود تا از افزونگی جلوگیری شود. به عنوان مثال: Öğretmenim -  من یک معلم هستم.

· در زبان ترکی می‌توانید دستور زبان را تغییر دهید. در زبان ترکی، تنها با افزودن یک یا چند پسوند به یک ریشه، می‌توانید ویژگی‌های دستوری کلمه یا حتی جملات را تغییر دهید. این پسوندها می‌توانند به کثرت، تصرف، نفی، انفعال و بسیاری ویژگی‌های دیگر اشاره کنند که این کلمه را توصیف می‌کند.

· همه این پسوندها می‌توانند یک ریشه کوتاه را به یک کلمه طولانی‌تر تبدیل کنند که گاهی اوقات برای تلفظ آن ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما اگر بدانید چگونه آن‌ها را از بین ببرید، جای نگرانی نیست. به عنوان مثال، اگر کلمه Nerelisin را بردارید و آن را تجزیه کنید، دریافت خواهید کرد: sin (شما) + -li (از) + re(پسوند مکان) + ne (کجا) = اهل کجا هستید؟

· یکی دیگر از چیزهای دیگر در مورد دستور زبان ترکی، ترتیب کلمات فاعل،مفعول و فعل در جملات است؛ مانند فارسی فعل همیشه در آخر هر جمله می‌آید.

•  آموزش زبان ترکی استانبولی، (رایگان و گام به گام)— کلیک کنید

۵. با زبان ترکی زندگی کنید

غوطه وری بخشی ضروری از هر فرآیند یادگیری زبان است. اگر می‌خواهید زبان ترکی را یاد بگیرید و به سرعت پیشرفت کنید، باید تا حد امکان ترکی را به زندگی روزمره خود اضافه کنید. آنچه می‌توانی انجام دهید کارهای زیراست.

• به موسیقی و پادکست ترکی گوش دهید

زبان ترکی از صداهایی استفاده می‌کند که از الگویی به نام هارمونی مصوت پیروی می‌کنند که ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد. گوش دادن به موسیقی و پادکست ترکی به شما این امکان را می‌دهد که با جریان موسیقیایی زبان آشنا شوید.

آموزش ترکی استانبولی

•  کتاب‌های کودکانه را به زبان ترکی بخوانید

کتاب‌های کودکان یک انتخاب عالی برای زبان آموزان مبتدی است. آن‌ها جملات کوتاه و آسان همراه با تصاویر دارند که واژگان پایه ترکی را در متن قرار می‌دهد. این به شما کمک می‌کند عبارات، اصطلاحات و کلمات جدید ترکی را به سرعت یاد بگیرید.

•  فیلم‌های ترکی را به زبان اصلی ببینید

دیدن فیلم‌های ترکی اخیرا در ایران رواج زیادی یافته است اما اکثر افراد با دوبله فارسی این فیلم‌ها را نگاه می‌کنند بهتر است برای تقویت زبان ترکی خود فیلم‌ها را به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی نگاه کنید تا علاوه بر تقویت تلفظ لغات، دامنه لغات خود را نیز افزایش دهید.

•  اخبار جهان را به زبان ترکی بخوانید

پلتفرم‌های خبری مختلف مقالات و ویدیوهای ترکی را در مورد آخرین رویدادها ارائه می‌دهند. خواندن یا تماشای اخبار به شما نگاهی اجمالی به زندگی اجتماعی و سیاسی ترکیه می‌دهد که در حین یادگیری ترکی باعث تقویت آن خواهد شد. برخی از روزنامه‌های معروف ترکیه عبارت‌اند از: حریت، صباح و پستا

• برای سفر به ترکیه برنامه‌ریزی کنید

سفر به ترکیه یا هر کشور ترک زبان دیگری به شما این امکان را می‌دهد که به طور کامل در این زبان غوطه‌ور شوید و به شما فرصتی می‌دهد تا با ترک‌زبانان بومی صحبت کنید. پایتخت آنکارا و شهر دوم استانبول مقاصد گردشگری محبوبی هستند و مملو از مناظر تاریخی شگفت‌انگیز هستند؛ بنابراین، چرا یک سفر رزرو نکنید و هم‌زمان با زبان ترکی آشنا شوید؟

۶. عبارات اصلی ترکی و نحوه شروع مکالمه را فرا بگیرید.

برای صحبت کردن مانند یک ترک زبان بومی، عبارات و اصطلاحات ترکی خاصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند مسیر خود را در مکالمه هموار کنید.

بهترین مکان برای شروع، البته، «سلام» است! سلام‌های زیادی به زبان ترکی برای انتخاب وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها مرحبا «Merhaba» است! («سلام!»). این شروع مکالمه تقریباً در هر شرایطی مناسب است، بنابراین استفاده از آن در بیشتر موقعیت‌ها مطمئن است. با همسالان و دوستان نزدیک، استفاده از عبارت selam («سلام») نیز یک گزینه محبوب است. برای مهمانان و بازدیدکنندگان احوالپرسی خاصی وجود دارد، مانند hoş geldin برای یک بازدیدکننده خاص که آشنا هستید یا hoş geldiniz برای گروهی از مهمانان یا شخصی که به طور رسمی‌تر می‌شناسید که به معنای همان خوش‌آمدید در فارسی است.

الپرسی‌های آگاهانه‌تر، اگر قبل از ظهر باشد günaydın «صبح‌به‌خیر» یا به معنای واقعی کلمه «روز روشن است» استفاده کنید. بعد از سپری شدن ظهر و قبل از شروع عصر، می‌توانید tünaydın یا iyi günler را انتخاب کنید که هر دو را می‌توان «روزبه‌خیر» ترجمه کرد؛ و بعد از غروب خورشید، iyi akşamlar «عصر بخیر» استفاده می‌شود که یک گزینه کلاسیک است.

با یادگیری زبان ترکی، با عبارات پایه ترکی مانند «Ne haber?» به معنای «چه خبر؟» و Nasılsınız و شکل معمولی آن Nasılsın به معنای «چطوری» که پاسخ کلاسیک İyilik İyilik, senden? به معنای «خوبم، تو چطوری» است، آشنا خواهید شد. اگر برای اولین بار با کسی ملاقات می‌کنید، باید در مورد اینکه چه کسی هستید و شاید اهل کجا هستید صحبت کنید. برای معرفی خود به ترکی، می‌توانید از عبارت «Benim adım X» به معنای «اسم من X است» یا «Ben X» به معنای «من X هستم» استفاده کنید. برای اطلاع از نام کوچک دیگران، می‌توانید از عبارت «Senin adın ne?» به معنای «اسم تو چیست؟» به صورت صمیمی و «Sizin adınız nedir?» اگر می‌خواهید رسمی‌تر باشید، استفاده کنید.

برای خداحافظی به زبان ترکی، دو گزینه دارید. برای ترک‌های مذهبی‌تر و در موقعیت‌های رسمی‌تر، اغلب می‌شنوید که فردی که محل را ترک می‌کند می‌گوید «Allah’a ısmarladık!» به معنای «در امان خدا».

پاسخ متداول شخصی که پشت سر می‌ماند، Güle güle  است، چیزی مانند «با خنده برو» یا hoşça kalın که می‌توان آن را به‌عنوان «خداحافظ» ترجمه کرد. می‌توانید برای یک خداحافظی معمولی‌تر با یک دوست خاص، آن را به hoşça kal کوتاه کنید. راه‌های دیگر برای خداحافظی عبارت‌اند از «Görüşmek üzere!» به معنای «به زودی می‌بینمت» و «Yarın görüşürüz!» به معنای «فردا می‌بینمت»

بسیاری از کلمات، ترکی مفید دیگری وجود دارد که با یادگیری ترکی با آن‌ها آشنا خواهید شد، از جمله evet «بله»، hayır «نه»، bakar mısınız «ببخشید»، lütfen «لطفاً» و teşekkürler «متشکرم» به «کجاست؟» X nerede و İngilizce

konuşabiliyor musun(uz)? به معنای «آیا می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟»

وقتی این عبارات ترکی و صدها عبارات دیگر را یاد می‌گیرید، بهتر می‌توانید با زبان ترکی بومی به راحتی ارتباط برقرار کنید.

آموزش ترکی استانبولی

چرا زبان ترکی یاد بگیریم؟

به دست آوردن یک مهارت جدید می‌تواند به شما کمک کند خلاقیت خود را بروز دهید، ذهن خود را تحریک کرده و جنبه‌های جدیدی از خود را در طول مسیر کشف کنید. یادگیری زبان جدیدی مانند ترکی نیز از این قاعده مستثنا نیست!

از زبان برای آموزش مغز خود استفاده کنید. ساختن هر مهارت جدید راهی مطمئن برای گسترش افق‌های فکری شماست. یادگیری زبان ترکی به‌خصوص با افزایش سن، روشی خاص برای انعطاف‌پذیری و چابک نگه داشتن مغز شما است. انتخاب یک زبان جدید شامل ایجاد ارتباط بین کلمات، جدا کردن و کنار هم قرار دادن ساختارهای دستوری، صحبت کردن و فکر کردن و گوش دادن زیاد است. راه‌های کمی بهتر از یادگیری زبان جدید برای تمرین عضلات ذهنی وجود دارد.

زبان ترکی فقط در ترکیه صحبت نمی‌شود، بلکه در کشورهای دیگر از جمله آلمان، بلغارستان، مقدونیه و بریتانیا نیز زبان ترکی بومی زیادی وجود دارد. ترکی زبان مادری بیش از ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان است که آن را بیستمین زبان پرطرفدار در سراسر جهان می‌کند.

زبان ترکی استانبولی رایج‌ترین زبان ترکی در جهان است و در قرن هشتم در مغولستان توسعه یافت. ترکیه دارای تاریخ غنی، غذاهای معروف و طبیعت خیره‌کننده است که آن را به یک مقصد گردشگری عالی تبدیل کرده است. علاوه بر این، مهمان‌نوازی بخش بزرگی از فرهنگ ترکیه است و مردم ترکیه از شنیدن اینکه شما سعی می‌کنید به زبان مادری خود صحبت کنید، خوشحال خواهند شد.

نتیجه‌گیری: درس‌های ترکی بسیار مهم است

پیروی از نکات این مقاله محل خوبی برای شروع است، اما داشتن مکالمات واقعی با افراد بومی بهترین راه برای شروع صحبت کردن به زبان ترکی است. اگر در حال حاضر فرصت سفر به ترکیه را ندارید، یک معلم خصوصی ترکی را امتحان کنید. شما با مراجعه به سایت فرادرس قادر خواهید بود در کلاس‌های زبان ترکی شرکت کنید و با اساتید مجرب و حرفه‌ای شروع به یادگیری و آموزش زبانترکی استانبولی کنید و قبل از اینکه متوجه شوید به اهداف خود خواهید رسید.

•  آموزش زبان ترکی (سطح مقدماتی)— کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید