حقایق شگفت انگیز زیادی درباره خواب وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد خواب پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایقی جالب و خواندنی درباره خواب که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو؛ خواب و استراحت برای انسان از جمله نیازهای مهمی است که فقدان آن، صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کند.در این گزارش درباره برادر مرگ اطلاعات بیشتری می‌دهیم.

بدن انسان خود جهان بزرگی است که با وجود کنکاش محققان و دانشمندان هنوز هم ناشناخته است.خواب و استراحت هم برای انسان از جمله نیازهای مهمی است که فقدان آن، صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کند.در این گزارش درباره برادر مرگ اطلاعات بیشتری می‌دهیم.

تفاوت عصبی میان بی‌هوشی و خواب چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت مغز در زمان بی‌هوشی شبیه به فعالیت مغز طی کماست.

تفاوت عصبی میان بی‌هوشی و خواب چیست؟

وقتی یک متخصص مغز و اعصاب از الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز انسان در زمان بی‌هوشی و خواب استفاده کند، نتایج متفاوتی به دست می‌آورد. امواج مغزی فرد در زمان خواب تفاوت بسیاری با زمان بی‌هوشی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد امواج مغزی در زمان بی‌هوشی شبیه زمانی است که فرد به دلیل بیماری یا آسیب مغزی به کما رفته است. پزشکان معمولاً به بیماران اطلاع می‌دهند که طی جراحی بی‌هوش خواهند شد چراکه آگاهی از این موضوع که فرد در زمان جراحی در حالت کمای قابل‌برگشت قرار می‌گیرد، برای بیمار دشوار و ناراحت‌کننده است.

چرا در خواب تکان می‌خوریم؟

تکان ناگهانی در خواب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در حالت خواب و بیداری قرار دارد.

چرا در خواب تکان می‌خوریم؟

وقتی رؤیا دیدن خواب را متوقف می‌کند، امکان رخ دادن هرگونه فعالیت عجیب و غریب مغزی و بدنی وجود دارد. انقباض در خواب یا تکان ناگهانی در خواب نوعی «پرش میوکلونیک»، اسپاسم غیرارادی است که باعث انقباض سریع و شل شدن برخی عضلات می‌شود. پرش میوکلونیک با نام‌های دیگری چون «شروع خواب»، «انقباض خواب‌آور» یا «تکان خواب‌آور» نیز شناخته می‌شود.

این پدیده همزمان با حالت انتقالی بین بیداری و خواب اتفاق می‌افتد که بازه زمانی جالبی برای رخ دادن انواع اتفاقات عجیب و غریب به شمار می‌رود. این تکان‌های ناگهانی در برخی موارد به رؤیاهایی که فرد در حال پرواز کردن یا افتادن از بلندی است، مرتبط می‌شود و معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در خواب با زمین برخورد می‌کند. در برخی موارد نیز افراد تکان‌های ناگهانی را در آستانه خواب تجربه می‌کنند که باعث بیدار شدن فرد می‌شود.

چه عواملی باعث کابوس‌های مکرر می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بروز کابوس‌های مکرر نشانه یک مشکل اساسی در فرد است.

چه عواملی باعث کابوس‌های مکرر می‌شود؟

تقریباً دو تا پنچ درصد از جمعیت زمین از کابوس‌های مکرر یا رویاهای بد تکرارشونده رنج می‌برند. دلیل بروز این نوع کابوس‌ها معمولاً این است که فرد از وضعیت تهدیدکننده مانند سانحه رانندگی یا حمله خشونت‌آمیز جان سالم به در برده است.

نتایج یک مطالعه علمی نشان می‌دهد که ۵۰ تا ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از کابوس‌های مزمن رنج می‌برند. اسکیزوفرنی، اضطراب و سومصرف الکل و مواد مخدر از دیگر شرایط روانپزشکی است که باعث بروز کابوس‌های مکرر یا رویاهای بد تکرارشونده می‌شود. افراد معمولی که به بیماری‌های روانپزشکی مبتلا نیستند، معمولاً در زمان استرس کابوس می‌بینند.

ریتم شبانه‌روزی چگونه کار می‌کند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساعت بیولوژیکی بدن، ریتم شبانه‌روزی را تنظیم می‌کند.

ریتم شبانه‌روزی چگونه کار می‌کند؟

اکثر فعالیت‌های انسان به طور معمول در ساعات روشنایی روز انجام می‌شود. بدن ما تکامل یافته و برای فرایندهای متابولیک مختلف برنامه‌ریزی کرده است، این امر به انسان کمک می‌کند تا انرژی خود را به بهترین نحو ممکن استفاده کند. عملکرد عضلات و زمان واکنش در طول روز بهینه‌سازی می‌شوند اما ترمیم بافت و تشکیل حافظه در زمان خواب انجام می‌شود.

ریتم‌های شبانه‌روزی چرخه‌های ۲۴ ساعته‌ای برای هر قسمت از بدن انسان هستند. سطح نوسان مولکول‌های مختلف در سلول‌های بدن یا ساعت بیولوژیکی، این چرخه‌ها را کنترل می‌کنند. تمام ساعت‌های بیولوژیکی تحت نظر یک ساعت اصلی در مغز به نام «هسته فوق چلیپاپی» هم‌گام‌سازی می‌شوند. این هسته گروهی از ۲۰ هزار سلول مغزی در هیپوتالاموس است.

علل کابوس دیدن در دوران افسردگی چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از داروهای ضدافسردگی باعث افزایش رویا دیدن در افراد می‌شود.

علل کابوس دیدن در دوران افسردگی چیست؟

افرادی که از افسردگی رنج می‌برند از الگوهای خواب غیرمعمول دارند. این افراد اغلب با سرعت بیشتری وارد فاز «حرکت تند چشم در خواب» یا «آر ای ام» می‌شوند؛ مرحله‌ای که احتمال خواب دیدن در آن بیشتر است.

در این مرحله از خواب، تعداد حرکات چشم در واحد زمان نیز بیشتر است، همچنین ضربان قلب نیز تندتر می‌شود و میزان سوخت و ساز مغز به اندازه زمان بیداری می‌رسد.

از سوی دیگر معمولاً افراد مبتلا به افسردگی در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شوند، بنابراین بیشتر از دیگران رویاهایی را که می‌بینند، به یاد می‌آورند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که داروهای افسردگی می‌تواند فراوانی کابوس‌ها را افزایش دهد.

چگونه برخی حیوانات ایستاده می‌خوابند؟

پاها و زانوان حیواناتی که به صورت ایستاده می‌خوابند، ساختار متفاوتی دارد.

چگونه برخی حیوانات ایستاده می‌خوابند؟

برای خوابیدن به شکل ایستاده به پاهایی که به صورت عمودی تراز شوند و زانوانی در جای خود قفل شوند، نیاز است. با وجود پاهایی که به صورت عمودی تراز می‌شوند، نیازی به استفاده از عضلات برای نگه داشتن پاها به شکل ایستاده نیست. خوابیدن به شکل ایستاده مناسب حیوانات بزرگ است، این موجودات به کُندی حرکت می‌کنند و در صورتی که در زمان خواب به آنها حمله شود بهتر است سرپا و آماده حرکت باشند.

اسب‌ها، گورخرها و فیل‌ها به شکل ایستاده می‌خوابند. گاوها نیز می‌توانند ایستاده بخوابند اما اکثر این موجودات ترجیح می‌دهند روی زمین دراز بکشند و استراحت کنند. برخی از پرندگان مانند فلامینگوها نیز به صورت ایستاده می‌خوابند. فلامینگوها در تالاب‌های شور زندگی می‌کنند که جایی برای نشستن یا دراز کشیدن وجود ندارد، بنابراین بهترین روش برای خواب به شکل ایستاده است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید