چند سالی است که به لطف فروشگاه‌های آنلاین و برندهای ایرانی و خارجی مستقر در ایران رسم جمعه سیاه در ایران هم پا گرفته، اما سوال اینجا است که قاعده تخفیف چقدر رعایت می‌شود و چقدر با اطمینان می‌تواند خرید کرد؟

بلک فرایدی یا کلاه‌برداری بزرگ؟ / چطور در بلک فرایدی خرید بهتری داشته باشیم؟

سلام نو سرویس اقتصادی: پیامک موبایل، استوری اینستاگرام، ایمیل‌های تبلیغاتی و گوشه و کنار هر سایتی نشانی از بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه است، زمانی که فروشگاه بیشترین تخفیف ممکن را به مشتریان خود می‌دهند!

جمعه سیاه یا حراج جمعه یک رسم آمریکایی است که درآخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود و در واقعی آغازی بر خریدهای پایان سال به خصوص خریدهای کریسمس است. این روز آن چنان مورد توجه است که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند. در این سال‌ها حتما شما هم ویدئوهای هجوم مردم برای خرید جمع سیاه را دیده‌اید، ویدئوهایی که گاهی با دعوا تمام می‌شود.

اولین‌باری که اصطلاح بلک فرایدی برای روز پس از جشن شکرگزاری به‌کار رفت، در مقاله‌ای در سال ۱۹۵۱ و ژورنال Factpry Management and Maintenance بود. همین ژورنال مجددا اصطلاح را در نوامبر ۱۹۵۲ به‌کار برد. در این دوره این اصطلاح به همدستی کارگران برای تعطیل کردن روز پس از عید شکرگزاری اشاره داشت. البته پیش از این نیز این ترکیب برای اشاره روزی در سال ۱۸۶۹ به‌کار رفت که بازار طلا در ایالات متحده به‌دلیل سوءاستفاده‌ی چند معامله‌گر واکنش نگران کننده نشان داد.

اما به مرور و به لطف رسانه‌هایی مثل نیوریورک تایمز بلک فرایدی معنای امروزین خود را یافت و به یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید دنیا تبدیل شد، روزی که البته دردسرها و مشکلات بسیاری نیز داشت.

بدترین جمعه سیاه مربوط به سال ۲۰۰۸ می‌باشد که یک نگهبان فروشگاه وال مارت با وجود قد ۱۹۵ سانتی و وزن ۱۲۲ کیلویی در زیر پای هجوم بیش از ۲۰۰۰ نفر به دلیل خفگی جان سپرد و یک زن حامله نیز صدمه جدی دید.

در سال ۲۰۰۹ پلیس به دلیل خشونت زیاد وارد فروشگاه وال مارت شد.

در سال ۲۰۱۰ هجوم مردم در ساعت ۵ صبح چاره ای برای خروج اضطراری کارمندان فروشگاه نگذاشت.

در سال ۲۰۱۱ زنی در فروشگاه وال مارت برای خرید یک دستگاه wii به سمت جمعیت اسپری فلفل پاشید.

در سال ۲۰۱۲ در بیرون فروشگاه وال مارت به دلیل درگیری برای جای پارک دو نفر به همدیگر شلیک کردند.

در سال ۲۰۱۶ سه نفر در شهرهای ایالت‌های تنسی، نیوجرسی و نوادا مورد شلیک قرار گرفتند که یکی از آنان فوت کرد.

در سال ۲۰۱۷ پنج نفر از اهالی آلاباما در طی درگیری زخمی شدند و پلیس این شهر فروشگاه برلوس را در آن روز تعطیل کرد.

چطور در بلک فرایدی خرید بهتری داشته باشیم؟

حالا چند سالی است که به لطف فروشگاه‌های آنلاین و برندهای ایرانی و خارجی مستقر در ایران رسم جمعه سیاه در ایران هم پا گرفته، اما سوال اینجا است که قاعده تخفیف چقدر رعایت می‌شود و چقدر با اطمینان می‌تواند خرید کرد؟

واقعیت این است بسیاری از فروشندگان به رسم بلک فرایدی پایبند نیستند و تخفیف واقعی و جدی به خریداران خود نمی‌دهند پس برای خرید بهتر چند نکته را رعایت کنید.

۱- از فروشگاه و برند معتبر و شناخته شده خرید کنید و سراغ برندهای فرعی و متفرقه نروید.

۲- اگر از فروشگاه‌های آنلاین کمتر شناخته شده خرید می‌کنید سوابق آنان را چک کنید.

۳- سابقه قیمت قبل از تخفیف جنس را بررسی کنید.

۴- قیمت جنس انتخابی خود را با فروشندگان دیگر مقایسه کنید.

۵- خرید هیجانی نکنید.

۶- مراقب کلاهبرداران باشید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید