لازم است این را بدانید که رعایت درست بهداشت در اطراف ناحیه مقعد و همچنین ستون فقرات مهم است. رعایت این نکته به جلوگیری از پیشرفت بیماری پیلونیدال و همچنین عود آن در صورت وقوع کمک می کند.

آیا درمان کیست مویی با لیزر جایگزین مناسبی برای ترس از جراحی است؟

این سوال تقریبا تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی بیمارانی شده است که قصد دارند برای درمان کیست مویی خود به پزشک مراجعه کنند. اینکه عمل لیزر کیست مویی انجام بدم یا عمل جراحی؟ البته باید این نکته بدانید که لیزر علاوه بر درمان بیماری کیست مویی، می تواند عارضه هایی همچون بواسیر (هموروئید)، شقاق مقعدی، فیستول و زگیل تناسلی را هم از بین ببرد.

در این مقاله تصمیم داریم این موضوع را در رابطه با بیماری کیست مویی مورد بررسی قرار دهیم و چگونگی درمان کیست مویی بدون جراحی در تهران را کاملا باز کنیم. 

بیماری کیست مویی کمر چیست؟

بیماری کیست مویی همان سینوس پیلونیدال است که گاهی سینوس مویی هم نامیده می شود. کیست های پیلونیدال معمولاً در بالای شکاف باسن ایجاد شده و آنها زمانی رخ می دهند که ریشه موهای زائد عفونی می شود. به همین جهت بیشتر با ترشحات بدبو و لزج همراه است.

کیست های پیلونیدال در صورت عفونی شدن می توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شوند. این کیست ها زمانی ایجاد می شوند که کیسه مویی با مایع، چرک و سایر مواد زائد پر شود. سینوس پیلونیدال یک سوراخ یا فرورفتگی کوچک در پوست است.

عکس کیست مویی در مرحله ابتدایی

دلیل ابتلا به سینوس مویی چیست؟

احتمالا اگر تحقیق کوچکی در رابطه با این عارضه کرده باشید، متوجه شده اید که تاکنون علت مشخصی برای به وجود آمدن آن یافت نشده است. ولی اتفاق های زیادی می توانند یک انسان را در خطر ابتلا به سینوس پیلونیدال قرار دهند. که دکتران این عوامل خطر را در دسته بندی زیر قرار داده اند:

  • چاقی و اضافه وزن
  • پرمو بودن در ناحیه ی کمر
  • ژنتیک
  • سابقه ی خانوادگی
  • فشار شدید و ضربه های مکرر به کمر
  • نشستن طولانی مدت
  • تعریق شدید
  • پوشیدن لباس زیر های تنگ یا شلوار جین

کیست مویی چه علائمی دارد؟

کیست مویی در نتیجه یک عفونت ایجاد می شود. شکل ظاهری این سینوس ها و سایر علائم همراه با آنها می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد.

علائم شایع کیست پیلونیدال عبارتند از:

  • درد همراه با تغییر رنگ و تورم پوست
  • ترشح چرک یا خون از کیست
  • به مشام رسیدن بوی بسیار بد از کیست
  • درد یا تیر کشیدگی هنگام لمس
  • تب کردن

پیشگیری

لازم است این را بدانید که رعایت درست بهداشت در اطراف ناحیه مقعد و همچنین ستون فقرات مهم است. رعایت این نکته به جلوگیری از پیشرفت بیماری پیلونیدال و همچنین عود آن در صورت وقوع کمک می کند.

اقداماتی که افراد می توانند برای کاهش خطر ایجاد کیست پیلونیدال انجام دهند عبارتند از:

  • تمیز و خشک نگه داشتن منطقه
  • با تراشیدن یا استفاده از کرم های موبر، ناحیه مورد نظر را بدون مو نگه داشتن
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت

افرادی که اضافه وزن دارند نیز ممکن است متوجه شوند که کاهش وزن خطر ایجاد یا عود کیست ها را کاهش می دهد.

برای درمان به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

آیا شما هم از خود پرسیدید که بهترین دکتر کیست مویی کیست و برای درمان باید به کدام متخصص مراجعه کنید؟ برای بیماران بهترین گزینه جراح عمومی و متخصص پوستی است که عمل های با لیزر را نیز انجام می دهد.

پزشک می تواند کیست پیلونیدال را با انجام معاینه فیزیکی و پرسیدن سوالات از فرد تشخیص دهد. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اولین بار چه زمانی علائم ظاهر شد؟
  • آیا این مشکل قبلا اتفاق افتاده است؟
  • آیا تب داشته اید؟

روشهای درمان

یک متخصص جراح یا پوست معمولاً همه انواع بیماری سینوس پیلونیدال، از جمله کیست های کوچک و بزرگ را از طریق روش جراحی درمان می کند. اما با این وجود می توانید با استفاده از دارو ها و بعضی از روش های خانگی علائم خود را کم کرده و از بین ببرید.

درمان پزشکی کیست مویی با لیزر و جراحی

اگر صحبت به روش های عمل این بیماری برسد، می توان گزینه های زیادی را در نظر گرفت که عبارتند از:

عمل جراحی از طریق برش و زهکشی

این عمل یک روش رایج درمان و نسبتا مطمئن برای کیست‌های پیلونیدال، آبسه، برش و درناژ است. در این روش، پزشک هرگونه مو یا فولیکول مو را از کیست خارج کرده و مایع را تخلیه می کند. سپس زخم را با گاز استریل می بندد. همچنین ممکن است پزشک این ناحیه را با بخیه بزند تا خونریزی نداشته باشد. 

اگر زخم باز بماند تا خودش ترمیم شود؛ جراحی به روش باز ولی اگر زخم بخیه زده شود، جراحی به روش بسته نامیده می شود.

عمل با لیزر

این روش به درمان کیست مویی بدون عمل جراحی معروف است. زیرا بیمار هیچ کدام از عوارض جراحی را تجربه نکرده و پوست او شکاف نمی خورد. پزشک در درمان با لیزر فقط ناحیه عفونت و چرک را سوزانده و ریشه آن را هم از بین می برد تا احتمال عود به صفر برسد.

عمل از طریق کیسه سازی

هنگامی که کیست را برش داده و تخلیه کردند، متخصص جراحی ممکن است لبه های باز را به هم بدوزد تا کیسه کوچکی تشکیل دهد. این روش کیسه‌ دوزی به مایع اجازه می‌دهد تا به راحتی از ناحیه خارج شده و احتمال بازگشت کیست‌ها را کاهش می دهد.

فلپ لیمبرگ

در طی عمل فلپ لیمبرگ، پزشک برشی به شکل لوزی روی سینوس ایجاد می کند و تمام بافت آسیب دیده را از ناحیه خارج می کند. سپس یک برش در ناحیه اطراف باسن ایجاد می‌کنند و یک چین یا فلپ از پوست را روی محل اولیه سینوس می کشد.

این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و یکی از موثرترین روش های جراحی برای سینوس پیلونیدال است.

درمان خانگی کیست مویی

همانطور که گفته شد، روشهای خانگی بیشتر جنبه پیشگیری یا برطرف کردن علائم را دارند. به نقل از ایران کلینیک عبارتند از:

  • روغن درخت چای: روغن درخت چای درمان خانگی اصلی حمایتی کیست پیلونیدال است که به سبب داشتن اثر ضد باکتری، ضد قارچی و ضد التهابی به طور قابل توجهی عفونت را درمان و کنترل می‌کند. علاوه بر این، زمانی‌که این روغن عمیقاً وارد پوست آسیب دیده‌ی فرد می‌شود، می‌تواند سرعت روند بهبودی را افزایش دهد. برای استفاده از این روغن ابتدا باید مقداری آب به آن اضافه نمود و سپس به مدت ۱۰ دقیقه آن را بر مناطق آسیب دیده مالید و نگه داشت. سپس محل را با آب گرم شسته و خشک نمود. برای افزایش اثر دهی آن لازم است که این کار سه بار در روز تکرار شود؛
  • روغن کرچک: روغن کرچک یکی دیگر از داروهای خانگی مفید برای کیست پیلونیدال است که به دلیل خاصیت قوی ترکیبات خود در برطرف نمودن التهاب و تسکین درد می‌تواند در تسریع روند بهبودی کیست مویی مفید باشد. برای استفاده از آن می‌توان از یک گلوله پنبه‌ای آغشته به روغن کرچک بر روی مناطق آلوده استفاده کرد و آن را بر روی کیست پیلونیدال باندپیچی نمود. تکرار این پانسمان سه بار در روز و هر بار با پنبه و باند تمیز جدید لازم است؛
  • سیر: سیر به عنوان یک درمان خانگی کیست مویی بسیار مؤثر در تمام سنین استفاده می‌شود. با توجه به شباهت آن به آنتی‌بیوتیک و خواص ضد قارچی‌ای که دارد می‌تواند یک درمان حمایتی ایمن برای مبارزه با عفونت‌ها باشد. ابتدا باید سیر را له نموده و آن را همانند یک پماد خانگی بر روی محل آسیب دیده مالید و با گاز و باند بست و پس از گذشت چند دقیقه آن را شست. انجام یک بار در روز آن برای چند روز کافی است تا اثر معجزه‌آسای خود را بروز دهد. در صورتی که پوست فرد به سیر حساسیت نشان داد باید این درمان را متوقف کرد. از طرفی فرد مجاز به باقی گذاشتن سیر بر روی پوست به مدت بیش از ده دقیقه نیست.
کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید