بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سهام در ۳ آذر ۱۴۰۰ با کاهش ۱۰ هزار و ۴۴۵ واحدی همراه شد.

گزارش بورس ۳ آذر ۱۴۰۰ / شاخص کل ۱۰ هزار واحد ریخت

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، با وجود اینکه نرخ دلار در بازار رو به افزایش است و به کانال ۲۹ هزار تومان هم رسید، اما بورس اوراق بهادار تهران امروز روند کاملا ریزشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات چهارشنبه آخرین روز کاری بورس با عقب‌نشینی ۱۰ هزار و ۴۴۵ واحد دیگر وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تایی شده و به رقم یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۰۵ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش ۱۵۷۰ واحد به رقم ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۴.۷ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۷۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۴۲۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس هم بیش از ۹ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان شد، با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۱۲ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که نشان از افت شاخص‌ها دارد. به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با نگاه وزنی ـ ارزشی سهام ۷۴ صدم درصد کاهش یافت و این دو شاخص با معیار هموزن ۴۱ صدم درصد کاهش یافتند، اما شاخص بازار اول بورس ۸ دهم درصد افت کرد، شاخص بازار دوم ۶۸ صدم درصد کاهش یافت و شاخص آزاد شناور ۷۲ صدم درصد کاهش یافت.

نمادهایی که در روزهای گذشته شاخص‌ساز بودند، امروز همگی در افت شاخص مؤثر بودند که به ترتیب می‌توان نمادهای فولاد مبارکه، شستا، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پردیس، بانک ملت، پالایش نفت تهران و پالایشگاهاصفهان را نام برد که بیشترین اثر کاهشی در بورس از خود بجا گذاشتند.

در فرابورس ایران هم اوضاع امروز نامساعد بود به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۸۱ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه هم به بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

گزارش بورس ۳ آذر ۱۴۰۰ / شاخص کل ۱۰ هزار واحد ریخت


نقشه معاملات بورس تهران چهارشنبه ۳ آذر

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۹.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قابل ۲۹۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۹۴۷۲ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد فولاد هرمزگان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای بیمه پاسارگاد، آریاساسول، صنعتی مینو، پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن و پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون به واسطه آزاد شدن سهام عدالت و همچنین رشد بورس در سال گذشته، تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند، به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۵۸ میلیون ایرانی به اندازه ۷۰ درصد جمیعت در بورس حضور دارند، اما متأسفانه سازمان بورس به عنوان نهاد متولی و ناظر اقدام موثری برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران خرد و پراکنده، اما به تعداد زیاد، انجام نداده است.

یکی از این موارد را می‌توان این گونه عنوان کرد که سال گذشته شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت سود مربوط به عملکرد سال ۹۸ خود را که شناسایی و تصویب کرده بودند، باید طبق قانون حداکثر تا اسفند ۹۹ به طور کامل به حساب سهامداران خود از جمله سهامداران عدالت واریز می‌کردند، اما متأسفانه به خاطر رهاشدگی سهام عدالت فقط ۵۰ درصد از سود در اواخر اسفند ۹۹ واریز شد و قرار بر این شد که بعد از عید ۱۴۰۰ بقیه سود واریز شود که آن هم در ۱۲ تیرماه سال جاری به میزان ۴۰ درصد دیگر واریز شد. یعنی در عمل ۱۰ درصد از سود سهام عدالت ۴۹ میلیون ایرانی سهامدار عدالت به میزان حدود ۹۸۰ میلیارد تومان واریز نشد.

اکنون که حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیر دلایل عدم واریز ۱۰ درصد سود سهام عدالت سال ۹۸ و همچنین کم‌کاری سازمان بورس به عنوان متولی این امر است، متأسفانه سازمان بورس علیرغم اینکه خبرنگار فارس از دو سه روز قبل سؤالات متعدد به صورت رسمی به آنها ارائه کرده، هیچ پاسخی نداده و هر قسمت از بورس به قسمت دیگر حواله می‌دهد.

به هر حال حفظ منافع سرمایه‌گذاران از جمله سهامداران عدالت و نیز حفظ منافع سهامداران خرد در واریز سود سهام شرکت‌های مختلف به صورت متمرکز مسأله‌ای است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه دلگرم کند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بورس و فرابورس سود پراکنده سهام داران عادی را هم نمی‌خواهند از طریق سجام و به صورت متمرکز واریز کنند، البته در این بین برخی شرکت‌های بزرگ سودهای خود را به صورت متمرکز واریز می‌کنند که در این زمینه عدالت رعایت می‌شود، اما هنوز برخی از شرکت‌ها عنوان می‌کنند که برای دریافت سود سهام به شرکت سرمایه‌پذیر مراجعه کرده یا به فلان بانک مراجعه کنند و در عمل بسیاری از سهامداران خرد با سهام اندک از دریافت سود سالانه خود بازمی‌مانند و این وظیفه‌ای است که سازمان بورس به عنوان نهاد متولی و ناظر باید فکری به حال سهامداران خرد و پراکنده بکند.

به هر حال بازار سرمایه از حالت یک بازار کوچک و تخصصی تبدیل به یک بازار گسترده و مردمی شده و باید حضور سهامداران فراوان در این بازار را به فال نیک گرفت تا سرمایه‌های خرد مردم در قالب پس‌انداز و سرمایه‌گذاری جذب بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید