اعتراضات علیه اردوغان در پی سقوط لیر ترکیه مقابل دلار است. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.

 تظاهرات در ترکیه علیه رجب طیب اردوغان پس از سقوط بی سابقه لیر
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید نرخ لیر دارند.

به گزارش  النشره، در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی دست به دست می‌شوند که مربوط به تظاهرات متعدد در استانبول هستند که علیه رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه است.

این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه مقابل دلار است. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.

در حالی که در پایان داد و ستدهای روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش ارزش خود را از روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کرد.

به نقل از یورونیوز، ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر گذشته نرخ بهره در این کشور را با وجود افزایش مستمر نرخ تورم کاهش داده است. بانک مرکزی این کشور پنج شنبه گذشته نیز تحت فشار اردوغان نرخ بهره را به ۱۵ درصد رساند که پایین‌تر از نرخ تورم حدودا ۲۰ درصدی ترکیه است.

رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف جریان مسلط اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ بهره تاثیری بر مهار نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ارز ملی ندارد. او دوشنبه شب پس از جلسه دولت این کشور از «توطئه» علیه کشورش سخن گفت و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند «مقاومت» خواهد کرد.

نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری میلادی تاکنون ۵۸ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز این روزها پس از ۱۹ سال زمامداری با پائین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبرو است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید