جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مردم از نمایندگان می‌پرسند مگر شما نمی‌گفتید برای بورس و حقوق سهام‌داران برنامه دارید، برای آنان چه کردید؟ اصلا به فرض دولت آقای روحانی مقصر است و کوتاهی کرده است، نمایندگان مجلس یازدهم برای جبران این اشتباهات غیر از این‌که شکایاتی را به قوه قضائیه ببرند، چه کاری انجام داده‌اند؟

۳ ماه از روی کار آمدن دولت رئیسی گذشته اما اتفاقی در بورس نیفتاده است / نمایندگان مجلس با اقداماتشان می‌خواهند خود را از پاسخگویی به مردم مبرا کنند

به گزارش سلام نو، جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شکایت تازه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم از حسن روحانی برای اخلال در بازار بورس و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اینکه چرا مجلس یازدهم به جای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی در یک تسویه حساب سیاسی با رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم افتاده است، گفت: نمایندگان مجلس یازدهم به دلیل این‌که در این یکسال و نیم که از روی کار آمدن‌شان می‎‌گذرد عملکرد قابل قبولی نداشتند، به دنبال این هستند که شکایات خودشان را از دولت سابق در ارتباط با مسائل مختلف به قوه قضائیه ارجاع دهند و هزینه‌ای هم برای این قوه درست و به این واسطه کارنامه‌ای در افکار عمومی برای خودشان بسازند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان مجلس یازدهم در سال ۹۸ اعلام کردند دولت می‌خواهد کسری بودجه خودش را از طریق بورس جبران کند و دقیقا این مطلب را زمانی اعلام کردند که بورس در حال ریزش بود، آنان گفتند که دولت دست به این کار زده است و اگر ما بر سر کار بیاییم و مجلس را در دست بگیریم، مشکلات بورسی را حل می‌کنیم؛ مشاهده کردیم این مجلس خرداد ۹۹ کارش را شروع کرد اما از همان ابتدا تقابل با دولتی را آغاز کردند که یکسال و ۳ ماه بیشتر از پایانش باقی نمانده بودند.

وی ادامه داد: نمایندگان این‌طور القا می‌کردند دولت با آن‌ها همراه و همکار نیست و کارشکنی می‌کند و کار را به اینجا رساندند که اگر دولت انقلابی روی کار بیاید مسائل حل می‌شود. امروز هم ۳ ماه است که دولت آقای رئیسی روی کار آمده اما مشاهده می‌کنیم اتفاقی در بورس نیفتاده است! 

میرزایی خاطرنشان کرد: امروز مردم از نمایندگان می‌پرسند مگر شما نمی‌گفتید برای بورس و حقوق سهام‌داران برنامه دارید، برای آنان چه کردید؟ اصلا به فرض دولت آقای روحانی مقصر است و کوتاهی کرده است، نمایندگان مجلس یازدهم برای جبران این اشتباهات غیر از این‌که شکایاتی را به قوه قضائیه ببرند، چه کاری انجام داده‌اند؟ مگر شما نگفتید برای بورس و سایر مشکلات برنامه دارید، آن برنامه‌ها کجاست؟ چرا نتوانستید مسئله بورس را حل کنید؟

این فعال سیاسی با اشاره به شکایت کمیسیون اصل ۹۰ از روحانی برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: موضوع ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی ارتباطی با امروز ندارد. توجه داشته باشید بودجه سال ۱۴۰۰ سال ۹۹ به مجلس داده شده است؛ نمایندگان هم طبق قانون می‌توانند در بودجه دخل و تصرف داشته باشند و این از اختیارات مجلس است و ۳ماه فرصت دارند بودجه را اصلاح کنند، اگر از نظر آقایان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مشکل داشت، چرا برای سال ۱۴۰۰ اصلاحش نکردند؟ چرا امروز که آقای رئیسی حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به صورت لایحه به مجلس ارائه داد نمایندگان با یک فوریتش موافقت نکردند؟ 

وی ادامه داد: نمایندگان نتوانسته‌اند در یکسال و نیمی که در مجلس بودند، کاری در قضیه بورس انجام دهند و گام مثبتی بردارند.

میرزایی تاکید کرد: اگر مجلسی‌ها امروز گام‌های مثبتی برداشته بودند، می‌توانستند پرونده رئیس دولت سابق و مسئولان را به قوه قضائیه ارجاع دهند و خواهان رسیدگی شوند و بگویند ما طی این مدت که مجلس روی کار آمده است توانسته‌ایم برای حفظ منافع ملی و بیت‌المال اقداماتی انجام دهیم که دولت سابق نتوانسته است در زمانی که اختیاراتی داشت انجام دهد و خساراتی هم به بیت‌المال زده است بنابراین باید نسبت به این خسارت‌ها پاسخگو باشد. 

وی افزود: هنگامی که خود نمایندگان هم اقدام قابل قبولی در این مدت انجام نداده‌اند برای چه پرونده‌های سیاسی را در خصوص عملکرد دولت به قوه قضائیه ارجاع می‌دهند؟ غیر از این است که  این‌گونه می‌خواهند خودشان را از پاسخگویی به مردم مبرا کنند و توپ را به زمین قوه قضائیه بیندازد و آن را درگیر مسائل سیاسی کنند؟

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن دوباره پرونده کرسنت گفت: در ارتباط با پرونده کرسنت معمولا سوالاتی که این روزها مطرح می‌شود این است که قیمت گازی که در قرارداد با شرکت کرسنت منعقد کرده بودیم پایین بوده و منافع کشور را تامین نمی‌کرده است. یا اینکه چه کسی کوتاهی کرده است و خساراتی به کشور وارد و میزان این خسارت‌ها چقدر بوده است، در حالی این سوالات هیچ کمکی به تامین منافع ایران در این پرونده‌ای که در حال رسیدگی است، نمی‌کند. 

وی افزود: راه حل اساسی‌این است که به راه اشتباهی که تاکنون در این پرونده رفته‌ایم، خاتمه دهیم. 

میرزایی خاطرنشان کرد: جریانی در داخل کشور برخلاف تعابیری که در خصوص این پرونده سر می‌دهد دغدغه‌ اصلی‌اش بهره‌برداری سیاسی از این قرارداد برای تسویه حساب داخلی است.

وی ادامه داد: چرا این قرارداد اجرایی نشده است؟ شرکت اماراتی یک مسئله حقوقی را مطرح کرد و با استفاده از متن قرارداد شکایت کردند و ایران هم طبق آن به پرداخت غرامت محکوم شد و اماراتی‌ها ضرر و زیان گرفتند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: ما هم به جای اینکه از این نقطه شروع کنیم به سمت سیاسی کردن پرونده حرکت کردیم که با این کار نه تنها مشکلات حل نشد بلکه اماراتی از این اختلافات داخلی بهره‌برداری کردند و اصلاً توجه نداشتیم این کاری که ما انجام می‌دهیم، زیان بیشتری به این مسئله وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که تحریم‌های آمریکا یکی از موانع اصلی اجرایی نشدن این قرارداد بود که باعث شد ایران نتواند به تعهدات خود عمل کند، متاسفانه جریانی هم در داخل کشور چنان عمل کردند که عدم این اجرای قرارداد به گردن کشور ما انداخته شود در حالی که ایران درگیر مسئله تحریم بود و نمی‌توانست به کارهایش برسد.

این فعال سیاسی ادامه داد: به واسطه تحریم‌های آمریکا ایران نتوانست از میادین گازی بهره‌برداری کند؛ اماراتی هم به تعهدات خود عمل نکردند؛ آمریکا باعث شد این میادین گازی توسعه پیدا نکند.

وی افزود: شرکت اماراتی بر خلاف تعهدات، اقدامات لازم را صورت ندادند و با بهره‌برداری از اختلافات داخلی، با استفاده از برخی اظهارنظرهای سیاسی مرتبط با این قرارداد در داخل ایران و با دستاویز قرار دادن برخی از اظهارنظرهای سیاسیون درباره ضرر و زیانی که باید پرداخت کنیم، آن‌ها را علیه خودمان در دادگاه به کار بردند. امروز هم این جریان دست‌بردار نیست بدون اینکه به بازخوردها که نه در داخل دستاورد داشته و نه در دادگاه توجه و دقت کند، هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید