از آن‌جایی که در مرکز تلفن ویپ، صدا از طریق اینترنت و بر اساس فناوری Vo-LTE منتقل می‌شود، بدیهی است که کیفیت مکالمات شما بالاتر از مراکز سنتی که صدا را از طریق کابل‌های آنالوگ مخابرات انتقال می‌دادند، خواهد بود.

چرا باید از مرکز تلفن ویپ استفاده کنیم؟

مرکز تلفن ویپ که آن را با نام مرکز تلفن تحت شبکه هم می‌شناسیم، در سالیان اخیر جایگزین مراکز تلفن سخت افزاری شده است. در این مرکز، کلیه اتصالات در بستر شبکه و از طریق کابل‌های LAN یا آی پی برقرار می‌شوند. مدیران کسب و کار اخیرا به شکل قابل توجه‌ای از این مراکز استقبال کرده‌اند. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است: یک مرکز تلفن ویپ امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهند و از نظر اقتصادی هم در مقایسه با مراکز قدیمی سخت افزاری، کاملا مقرون به صرفه هستند.

امروز و در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین قابلیت‌های یک مرکز تلفن ویپ آشنا کنیم. اگر به تازگی کسب و کار خود را راه انداخته‌اید یا به فکر توسعه و پیشرفت کسب و کار قدیمی خود هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

مرکز تلفن ویپ چیست؟

در مرکز تلفن ویپ، کلیه ارتباطات بر پایه تکنولوژی ویپ (VoIP) برقرار می‌شوند. VoIP یک فناوری است که به انتقال صدا از طریق اینترنت اشاره دارد. بنابراین برای راه‌اندازی یک مرکز ویپ، به تنها چیزی که نیاز دارید، خرید تلفن ویپ یک سرویس اینترنت و یک شبکه محلی است. خبر خوب این‌که می‌توانید از شبکه LAN و اینترنت فعلی خود استفاده کنید و نیازی به ارتقا یا خرید سرویس‌ها و تجهیزات جدید ندارید.

از آن‌جایی که در مرکز تلفن ویپ، صدا از طریق اینترنت و بر اساس فناوری Vo-LTE منتقل می‌شود، بدیهی است که کیفیت مکالمات شما بالاتر از مراکز سنتی که صدا را از طریق کابل‌های آنالوگ مخابرات انتقال می‌دادند، خواهد بود.

چرا باید از مرکز تلفن ویپ استفاده کنیم؟

برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن ویپ، به یک سرور مرکزی نیاز دارید. این سرور به ۳ شکل در دسترس مدیران کسب و کار قرار دارد:

۱. سانترال‌های تحت شبکه

۲. سرورهای نرم افزاری

۳. سرورهای ابری

سانترال‌های تحت شبکه همان باکس‌های سخت افزاری هستند که در مراکز تلفن آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند. البته با این تفاوت که این دستگاه‌ها، امکان پشتیبانی از تکنولوژی VoIP و تلفن‌های تحت شبکه را دارند. سانترال‌های سری TDE و NS پاناسونیک، بهترین انتخاب برای مرکز تلفن تحت شبکه سخت افزاری محسوب می‌شوند.

مزیت استفاده از سانترال‌های تحت شبکه پاناسونیک این است که تجهیزات راه اندازی سیستم تلفن voip مانند گیت وی (برای برقراری ارتباط میان تلفن‌های تحت شبکه و خطوط آنالوگ) را به صورت پیش‌فرض دارند و نیازی به خرید جداگانه آن‌ها نخواهید داشت.

سرورهای نرم افزاری از یک رایانه شخصی و یک نرم افزار (مانند ایزابل) تشکیل می‌شوند. این نرم افزار تمام پیش‌نیازهای لازم برای استفاده از مرکز تلفن ویپ را در اختیار شما قرار می‌دهند. مراکز تلفن تحت شبکه نرم افزاری پیاده‌سازی راحت‌تری دارند و از نظر هزینه هم مقرون به صرفه‌تر محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از روش‌های راه‌اندازی مرکز تلفن ویپ، استفاده از سرورهای ابری است که به این مراکز، CloudPBX گفته می‌شود. شما می‌توانید فضا را از شرکت‌هایی که این خدمت را ارائه می‌دهند اجاره کرده و مرکز تلفن مجموعه کاری خود را راه‌اندازی کنید.

قابلیت‌های مرکز تلفن ویپ

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مرکز تلفن ویپ، کاهش هزینه‌های ارتباطی مجموعه‌های کاری است. تصور کنید که شرکت شما دارای چند شعبه در چند شهر مختلف است. تصور کنید که فقط هزینه ارتباط‌های داخلی این شعبه‌ها در یک ماه، چقدر بار اضافه را به شرکت تحمیل خواهد کرد. مرکز تلفن ویپ این هزینه‌ها را به صفر می‌رساند. زیرا تا زمانی که شما نیازی به استفاده از خطوط شهری نداشته باشید، تمامی تماس‌ها کاملا رایگان بوده و تنها هزینه اینترنت از شما کسر خواهد شد. از آن‌جایی که مرکز تلفن ویپ شعبه‌های مختلف را (حتی در چند کشور) به هم متصل می‌کند، ارتباطات داخلی آن‌ها در بستر اینترنت و بدون دخالت خطوط شهری صورت می‌گیرند.

مرکز تلفن ویپ بسیاری از قابلیت‌ها را به صورت کاملا رایگان در اختیار مدیران کسب و کار قرار می‌دهد. به عنوان مثال، در مراکز قدیمی، برای استفاده از صندوق صوتی و اپراتور گویا، باید تجهیزات جداگانه‌ای را خریداری می‌کردید. این در حالیست که مراکز تحت شبکه این قابلیت‌ها را به صورت رایگان و بدون نیاز به تجهیزات جداگانه، در اختیار شما قرار می‌دهند.

چرا باید از مرکز تلفن ویپ استفاده کنیم؟

کنفرانس چند طرفه رایگان یکی دیگر از امکاناتی است که مرکز تلفن ویپ در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهد. به عنوان یک ویژگی جذاب، اگر تلفن تحت شبکه شما از دوربین داخلی برخوردار باشد یا از طریق موبایل یا رایانه‌های شخصی به سرور وصل شده باشید، می‌توانید از کنفرانس‌های تصویری و ویدیویی هم بهره‌مند شوید.

قابلیت انتقال آسان خطوط، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد مراکز تلفن تحت شبکه به شمار می‌رود. با راه‌اندازی یک مرکز تلفن ویپ، می‌توانید تنها با اتصال به اینترنت، در هر مکانی از خطوط شهری مجموعه برای برقراری تماس یا پاسخ دادن به تماس‌های ورودی، استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید حتی در مسافرت هم به خطوط شهری خود دسترسی داشته باشید و هیچ تماسی را از دست ندهید.

جالب است بدانید که در مراکز تلفن تحت شبکه، برای اتصال به خطوط شهری، نیازی به تلفن‌های رومیزی ندارید. بله درست شنیدید! شما به راحتی و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، می‌توانید رایانه، تبلت یا تلفن همراه خود را به خط شهری وصل کنید. به این ترتیب، می‌توانید با موبایل خود به تماس‌های مجموعه جواب داده یا از طریق خطوط شهری، با مشتریان تماس بگیرید.

استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی ویپ بسیار ساده است. این موضوع زمانی ارزش خود را نشان می‌دهد که بدانید تلفن‌های تحت شبکه روز به روز در حال ارتقا و افزایش قابلیت‌ها و امکانات هستند. علاوه بر این، با استفاده از مرکز تلفن ویپ، می‌توانید در صورت انتقال موقعیت مکانی شرکت، خطوط شهری خود را به سادگی به مکان جدید انتقال دهید.

با بررسی قابلیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، به راحتی متوجه می‌شویم که چرا استقبال از مرکز تلفن ویپ در سالیان اخیر، تا این حد افزایش پیدا کرده است.

نتیجه گیری

تکنولوژی VoIP یک انقلاب بزرگ در صنعت ارتباطات صوتی و تصویری ایجاد کرد. با توسعه و پیشرفت این فناوری، شرکت‌های تجاری مختلف، اقدام به راه‌اندازی مرکز تلفن ویپ و استفاده از قابلیت‌های این فناوری در مجموعه‌های کاری خود نمودند. اما بسیاری از مدیران کسب و کار، هنوز به اندازه کافی با قابلیت‌ها و امکانات این مراکز آشنا نشده‌اند.

به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده به بررسی مرکز تلفن تحت ویپ و امکاناتی که این مرکز در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهد بپردازیم. در پایان توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی در زمینه راه‌اندازی این مرکز تلفن، حتما راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید