وزیر دفاع استرالیا برای امضای توافقنامه‌ای که به سه کشور آمریکا، استرالیا و انگلیس مجوز تبادل "اطلاعات هسته‌ای دریایی" می‌دهد، به دیپلمات های آمریکا و انگلیس پیوست. 

استرالیا، آمریکا و انگلیس توافق تبادل اطلاعات هسته‌ای امضا کردند

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از روزنامه «استریتس تایمز» سنگاپور نوشت: استرالیا امروز (۲۲ نوامبر) با امضای توافقنامه تبادل اطلاعات هسته ای دریایی، برنامه تجهیز نیروی دریایی خود را با زیردریایی های هسته‌ای در ائتلاف جدید دفاعی با انگلیس و آمریکا (آکوس) Aukus آغاز کرد.

«پیتر دوتن» وزیردفاع استرالیا برای امضای توافقنامه‌ای که به سه کشور آمریکا، استرالیا و انگلیس مجوز تبادل "اطلاعات هسته‌ای دریایی" می‌دهد، به دیپلمات های آمریکا و انگلیس پیوست. 

این نخستین توافقی است که درباره این تکنولوژی به شکل عمومی امضا می شود. از ماه سپتامبر ۳ کشور شکل گیری ائتلاف دفاعی" آکوس" را  به منظور مقابله استراتژیک تنش ها در منطقه اقیانوس آرام اعلام کرده بودند. 

«پیتر دوتن» پس از امضای توافقنامه با «مایکل گلدمن» کاردار آمریکا و «ویکتوریا تریدل» نماینده عالی رتبه انگلیس در « کانبرا » گفت، این توافقنامه به استرالیا کمک می کند تا مطالعه ۱۸ ماهه درباره خرید و تهیه زیردریایی را کامل کند.  

جزئیات تصمیم خرید زیردریایی هنوز قطعی نشده است و هنوز مشخص نیست زیردریایی های هسته ای از آمریکا خریداری خواهند شد یا از انگلیس. 

وزیر دفاع استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد: «با دسترسی به اطلاعاتی که به واسطه این توافقنامه بدست می آید که حاصل دهه ها تجربه قدرت دریایی هسته ای شریکان ما یعنی انگلیس و آمریکاست، استرالیا نیز در این تکنولوژی با آنها شریک خواهد شد.»

پیش از امضای این توافقنامه، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در تفاهمنامه ای که جمعه گذشته امضا شد گفت این توافقنامه موجب پیشرفت ۳ کشور در موقعیت دفاعی مشترک می شود. 

براساس توافق آکوس، استرالیا ۸  فروند زیردریایی هسته ای با قابلیت حمل موشک های دور برد خریداری می کند. به علاوه این توافقنامه امکان به اشتراک گذاشتن قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی و کوآنتوم و امکانات نامشخص زیردریا را فراهم می کند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید