قاعده بازگشایی مدارس با تصمیم ستاد کرونا تغییر کرد و مقرر شد که ابتدا مدارس متوسطه دوم بازگشایی شود؛ بر همین اساس از نیمه آبان، مدارس متوسطه دوم فرایند بازگشایی را آغاز کردند و قرار شد از اول آذر، مدارس متوسطه اول و دبستان‌ها به سمت بازگشایی بروند.

همه مدارس از امروز باز می‌شوند؟

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس از اول آذر بازگشایی می‌شوند اما هنوز برخی مدارس به خانواده‌ها برای حضور فرزندشان در مدرسه اطلاع‌رسانی نکردند و این سؤال پیش آمده است که آیا همه دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند؟

 قرار است از امروز مدارس کشور بعد از ۲۱ ماه تعطیلی، بازگشایی شود و آموزش‌ها در فضای حضوری البته در کنار آموزش‌های مجازی و تلویزیونی ارائه شود.

ناگفته نماند بازگشایی مدارس به معنای مدرسه رفتن تمام دانش‌آموزان از امروز نیست و همه مدارس هم باز نمی‌شوند؛ چرا که بازگشایی بر اساس قواعد و قوانینی است.

برای شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، الگوی بازگشایی پیش‌بینی شد و مقرر شده بود که در سه مرحله مدارس دایر شوند. مرحله اول مدارس کم جمعیت و پرجمعیت عشایری و روستایی، مرحله دوم، مدارس دارای کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز و مرحله سوم، مدارس بیش از ۳۰۰ دانش‌آموز هستند. البته دانش‌آموزان هنرستانی برای دروس مهارتی و دانش‌آموزان کلاس اولی هم برای آشنایی با معلم و مدرسه‌شان در مرحله اول بازگشایی قرار گرفتند.

بازگشایی مدارس هم به مدیر مدرسه و شورای مدرسه واگذار شده است که هر مدرسه باید شرایط بازگشایی را بررسی کرده و اعلام کند؛ مدیران مدارس موظفند با هماهنگی «کمیته سلامت مدرسه» بر اساس چک‌لیست‌های ابلاغی، نسبت به ارزیابی میزان آمادگی مدارس خود برای شروع فعالیت‌های حضوری اقدام کرده و ضمن درج نتایج خودارزیابی شاخص‌های کلیدی در سامانه نظارت به آدرس nezarat.medu.ir، تاریخ شروع فعالیت‌های حضوری مدرسه را پیشنهاد کرده و پس از تأیید منطقه یا ناحیه، به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

* الگوی حضور دانش‌آموزان در اختیار مدرسه است

قاعده بازگشایی مدارس با تصمیم ستاد کرونا تغییر کرد و مقرر شد که ابتدا مدارس متوسطه دوم بازگشایی شود؛ بر همین اساس از نیمه آبان، مدارس متوسطه دوم فرایند بازگشایی را آغاز کردند و قرار شد از اول آذر، مدارس متوسطه اول و دبستان‌ها به سمت بازگشایی بروند.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: مدارس پروتکل‌ها، دستورالعمل‌ها و تمام استانداردهای مدنظر را هم رعایت خواهند کرد تا نگرانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که « آیا حضور در مدرسه اختیاری است؟»، گفت: الگوی حضور و اینکه دانش‌آموزان یک روز، دو روز یا سه روز در مدرسه باشند در اختیار منطقه و مدرسه است، اما به طور کلی حضور دانش‌آموزان همانند دوره مجازی و روزانه است و فرقی نمی‌کند. در واقع تفاوتی بین آموزش حضوری و مجازی به لحاظ الزام برای شرکت در کلاس نیست. در این میان اگر دانش‌آموزی بیمار شد و کسالت داشت می‌تواند تا زمان بهبودی در مدرسه حضور نیابد.

* تکلیف دانش‌آموزانی که مدرسه اطلاعیه بازگشایی نداده است، چه می‌شود؟

آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس از اول آذر بازگشایی می‌شوند اما هنوز برخی مدارس به خانواده‌ها برای حضور فرزندشان در مدرسه اطلاع‌رسانی نکردند و این سؤال پیش آمده است که آیا همه دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند؟

علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه بازگشایی بر اساس برنامه‌ریزی که مدارس انجام دادند و قبلا به اطلاع دانش‌آموزان و خانواده‌ها رسیده شده است، انجام می‌شود، گفت: در طول هفته برای برخی دانش‌آموزان سه روز و برخی دانش‌آموز دو روز و در برخی مدارس هم ممکن است تمام روزها را برای فعالیت حضوری در نظر گرفته باشند؛ بر همین اساس یا به اطلاع دانش‌آموز و خانواده رسیده است که در اولین روز از آذر ماه باید دانش‌آموز وارد مدرسه شود یا روزهای دیگری را تعیین کردند و دانش‌آموزان بر اساس برنامه در مدرسه حاضر خواهند شد. 

وی تصریح کرد: نگرانی ما از این بابت هست که مبادا در جایی که کلاس‌های درس با تراکم مواجه هستند، دانش‌آموزان وارد مدرسه شوند و آن حد فاصله‌گذاری را نتوانیم رعایت کنیم؛ بر همین اساس خانواده‌هایی که هنوز به آنها اطلاع داده نشده است، لزومی ندارد که در روز اول آذر به مدرسه مراجعه کنند؛ این گروه فعلا آموزش خود را غیرحضوری دریافت می‌کنند اما این موضوع به معنای این نیست که در روزهای بعد، مدرسه نباید فعالیت حضوری خود را شروع کند. 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس تصریح کرد: در واقع ممکن است که آمادگی در مدرسه به وجود نیامده باشد و این مدرسه فعالیت حضوری خودش را از روزهای بعدی شروع کند اما به طور کلی زمان آغاز فعالیت‌های حضوری برای تمام مدارس، از امروز  اول آذر بر اساس هماهنگی با خانواده‌ها و دانش‌آموزان است. 

وی ادامه داد: دلیل اینکه فعالیت حضوری تمام وقت نمی‌توانیم داشته باشیم، این است که رعایت فاصله‌گذاری‌ها این امکان را فراهم نمی‌کند که تمام دانش‌آموزان را یکجا در کلاس درس داشته باشیم و نقض پروتکل خواهد شد و به همین دلیل ناچار هستیم که زمان آموزش را در هفته به روزهای معینی که از قبل به دانش‌آموزان اطلاع دادیم، اختصاص دهیم و آنها در مدارسی که پرجمعیت هستند، حضورشان نیمه‌وقت یا یک روز در میان است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید