دو مورد از مهم ترین عوارض ظاهری و عملکردی که زایمان طبیعی به همراه دارد، عبارتند از: گشاد شدن و خشکی در ناحیه واژینال.

اثرات زایمان طبیعی بر روی ناحیه تناسلی

حتما می دانید که در طول زایمان طبیعی فشار زیادی به واژن وارد می شود و ممکن است در پی این فشار، ظاهر و عملکرد ناحیه تناسلی بانوان دستخوش تغییراتی شود و از حالت طبیعی خود خارج گردد. در این مطلب می خواهیم توضیحات دکتر حبیبه احمدی، جراح زیبایی و متخصص زنان و زایمان در تهران در رابطه با ترمیم واژن بعد از زایمان را به اطلاع شما برسانیم.

آیا واقعا زایمان طبیعی روی ظاهر واژن تاثیر منفی می گذارد؟

در روند زایمان طبیعی، جنین از رحم به سمت دهانه آن حرکت می کند و از کانال واژن متولد می شود. در این حین، دهانه واژن کشیده شده و باز می شود. همین مسئله می تواند باعث بروز مشکل گشادی واژن شود.

البته در نظر داشته باشید که ناحیه تناسلی بانوان دارای ماهیچه های قدرتمندی است؛ به همین دلیل، گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی بعد از مدتی تا حد زیادی از بین می رود. اما همچنین ممکن است که این اتفاق نیفتد.

واژن بعد از زایمان چه تغییراتی می کند؟

دو مورد از مهم ترین عوارض ظاهری و عملکردی که زایمان طبیعی به همراه دارد، عبارتند از: گشاد شدن و خشکی در ناحیه واژینال. هر یک از این موارد می توانند تاثیر گسترده ای بر روی اعتماد به نفس و از همه مهم تر، کیفیت رابطه جنسی فرد بگذارند.

خشکی واژن بعد از زایمان

این طبیعی است که بعد از زایمان طبیعی احساس کنید دچار خشکی واژن شده اید. دلیل بروز این مشکل، کاهش سطح استروژن بعد از زایمان و بارداری است. می توان با استفاده از داروهای موضعی و لیزرهای واژینال به کاهش شدت مشکل خشکی واژن کمک کرد.

اثرات زایمان طبیعی بر روی ناحیه تناسلی

معمولا در صورتی که پیش از زایمان مشکل خشکی واژن نداشته باشید، بعد از مدتی این مشکل به صوت خود به خودی حل می شود. اگر خشکی واژن بعد از زایمان بیش از حد طول کشید با پزشک خود در تماس باشید.

گشادی واژن بعد از زایمان طبیعی

به گفته دکتر حبیبه احمدی، متخصص زنان و زایمان در تهران، دهانه و کانال واژن بعد از زایمان طبیعی گشاد می شوند. افزایش قطر واژن بعد از زایمان می تواند با علائمی همچون نازک شدن پوست واژن، باز شدن دهانه آن و احساس تورم در این ناحیه همراه باشد.

میزان گشادی واژن بعد از زایمان با گذشت زمان کاهش می یابد اما ممکن است ناحیه تناسلی شما دیگر به حالت اول خود باز نگردد.

گشاد شدن واژن چه معایبی دارد؟

کاهش میل جنسی، افزایش احتمال بروز بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم از جمله مهم ترین عوارض گشاد شدن واژن بعد از زایمان هستند. میزان این مشکل بعد از معاینه پزشک قابل تعیین است و اقدامات مختلفی را می توان برای رفع آن در دستور کار قرار داد.

گشادی واژن بعد از زایمان چگونه درمان می شود؟

راه های متفاوتی برای درمان گشادی واژن بعد از زایمان وجود دارند که بسته به میزان مشکل، انتخاب بهترین روش صورت خواهد گرفت. تنگ کردن واژن به صورت کلی به چهار روش زیر انجام می شود:

اثرات زایمان طبیعی بر روی ناحیه تناسلی

جراحی تنگ کردن واژن دائمی

عمل تنگ کردن واژن روشی تهاجمی اما موثر و دائمی برای رفع مشکل شل شدن واژن بعد از زایمان است. در این روش با استفاده از بخیه های استاندارد و مناسب، گشادی دهانه و کانال واژن از بین می رود.

تنگ کردن واژن با نخ

این روش هم تهاجمی است اما نتایج کوتاه مدت تری نسبت به جراحی کلاسیک در پی دارد. در روند تنگ کردن واژن با نخ، پزشک جراح با استفاده از نخ های لیفتینگ افتادگی ناحیه تناسلی را از بین می برد.

پرینورافی

پرینه ناحیه میان مقعد و واژن است که در حین زایمان طبیعی ممکن است دچار تغییرات ظاهری شود. جراحی پرینورافی می تواند به رفع همه مشکلات این بخش از بدن بانوان کمک کند. لازم به ذکر است که میتوان پرینورافی را همزمان با عمل لابیاپلاستی در بانوان انجام داد.

تنگ کردن واژن با لیزر

لیزرهای واژینال انواع مختلفی دارند اما عملکرد همه آن ها به این صورت است که با افزایش استحکام و قدرت عضلات متصل به ناحیه تناسلی، میزان افتادگی و گشادی واژن را کاهش می دهند. تاثیر و ماندگاری تنگ کردن واژن با لیزر به هیچ وجه به اندازه جراحی نیست.

نتیجه گیری

زایمان طبیعی کم خطر ترین روش به دنیا آوردن فرزند است اما بسیاری از بانوان به دلیل فشار زیادی که به واژن وارد می کند، از انجام آن واهمه دارند. برخی از خانم ها نمی توانند به دلایل مختلفی زایمان خود را به شکل سزارین انجام دهند و به همین دلیل مجبور به پذیرفتن عوارض زایمان طبیعی هستند. این افراد می توانند با مراجعه به بهترین متخصص زنان در رابطه با کاهش عوارض بعد از زایمان طبیعی و ترمیم واژن اقدامات لازم را به انجام برسانند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع جراحی های زیبایی واژن، تنگ کردن واژن و ... به وب سایت رسمی دکتر حبیبه احمدی  به آدرس  www.drahmady.com مراجعه فرمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید