در هر شهری که زمین تامین شود چه برای اولین بار و چه برای چندین بار ما سعی خواهیم کرد ظرفیت‌های مختلفی را تامین کنیم و هر فردی که واجد شرایط باشد بتواند در این طرح ثبت نام کند.

شرط ثبت نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون وزیر راه وشهرسازی درباره شرط ثبت نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: با تصویب هیات وزیران امکان ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده بود، اما پیشنهاد ثبت‌نام سایر مجردها که سن کمتری دارند چندی پیش در شورای عالی مسکن نیز مورد تصویب قرار گرفت که شرط تاهل در زمان تحویل ملک به آن‌ها مهمترین تبصره این مصوبه است.

محمود محمود زاده بیان کرد: شورای عالی مسکن با کلیات ثبت‌نام همه مجردها در طرح نهضت ملی مسکن موافقت کرده است.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد هنوز وارد بررسی جزئیات نشده و در حال تهیه آن هستیم، اما ثبت‌نام سایر مجردها در نهضت ملی مسکن مشروط است به این معنی که موقع تحویل واحد مسکونی باید متاهل باشند در غیر این صورت، خانه به آنان تحویل داده نمی‌شود.

معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۲۰ شهر برای ثبت نام متقاضیان در شهرهای مختلف فراهم شده است، گفت: در هر شهری که زمین تامین شود چه برای اولین بار و چه برای چندین بار ما سعی خواهیم کرد ظرفیت‌های مختلفی را تامین کنیم و هر فردی که واجد شرایط باشد بتواند در این طرح ثبت نام کند.

کشورهای دیگر برای ساخت مسکن به ایران می‌آیند؟

او همچنین درباره حضور سازندگان کشورهای دیگر در طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: در حال حاضر برای حضور کشورهای دیگر ما در حد مذاکره پیش رفتیم و در صورتی که مذاکرات ما هم به نتیجه برسد تنها در بحث انتقال تکنولوژی فعالیت خواهیم کرد.

محمود زاده اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح تنها کاهش قیمت تمام شده و همچنین کاهش زمان ساخت و افزایش کیفیت است و حاشیه‌هایی که در این خصوص هم ایجاد شده از سوی افرادی است که در این خصوص اطلاعی ندارند.

در این مصوبه ۵ گروه از مجردها امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارند که شامل خانم‌های مجرد با سن بالای ۳۵ سال، معلولان جسمی و حرکتی، آقایان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص می‌شود.

براساس این گزارش ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن که از ۲۸ مهر ماه ثبت نام آغاز و مقرر شده بود تا ۲۸ آبان ماه ظرف مدت یک ماه سایت برای ثبت نام کنندگان باز باشد، اما به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی با توجه به استقبال بسیار زیاد متقاضیان مهلت ثبت نام تمدید شد و افراد می‌توانند تا ۱۵ آذر ماه در این طرح ثبت نام کنند.

درطرح نهضت ملی مسکن مقرر شده ظرفیت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ایجاد شود و این ۴ میلیون واحد ظرف مدت ۲ سال کلید زده شود.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه ثمن که برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

در زمینه کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد در اجرای برنامه نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ و به منظور کمک به تامین مسکن فاقدان مسکن این طرح برنامه ریزی شده است.

در این مرحله برای ثبت‌نام متقاضیان بر اساس ظرفیت‌های احصاء شده در تعدادی از شهرهای واقع در استان‌های کشور برنامه‌ریزی شده است. متقاضیان این شهرها می‌توانندتا پایان ۱۵ آذر نماه در این طرح ثبت نام کنند.

متقاضیان تایید نهایی پس از پالایش و احراز شرایط از طریق سامانه ساماندهی خواهند شد. متقاضیانی که می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند باید دارای شرایطی از جمله دارای فرم ج قرمز باشند و متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار، و دارای ۵ سال سابق سکونت در شهر مورد تقاضا باشند همچنین متقاضیان باید دارای عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا کنون باشند.

از همه مهم‌تر افرادی که ثبت نام می‌کنند باید دارای شرایط زیر از جمله نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...) و توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت را داشته باشند.

 پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تعیین سقف تسهیلات نهضت ملی ملی در شهرهای مختلف به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده به طوری که متقاضیان مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت (کلان‌شهرها) ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد و رقم این تسهیلات در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و برای مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان است.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات ۱۸ درصد است و با استفاده از امکاناتی که «صندوق ملی مسکن» از طریق «قانون جهش تولید» در اختیار می‌گذارد، برای دهک‌های درآمدی پایین وابسته به استطاعت و توان مالی بخشی از درصد از طریق صندوق تامین خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در طرح نهضت ملی مسکن مطرح شده مربوط به آورده متقاضیان است.

میزان آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن مشخص و برای متقاضیان معمولی ۴۰ میلیون تومان و برای دهک‌های دو تا سه هم ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

متقاضیان در ۴ یا ۵ مرحله باید آورده خود را پرداخت کنند و ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن براساس قیمت تمام شده واحد مسکونی است که این میزان آورده به غیر از تسهیلاتی است که تعلق می‌گیرد و مابقی هرچه باقی بماند در قالب قراردادی است که بین سازندگان و متقاضیان منعقد می‌شود و متقاضی باید با تامین مالی پرداخت کند.

 طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در چندین شهر کشور کلید خورده و به گفته وزیر راه و شهرسازی در طی یک ماه گذشته ساخت حدود ۷۰۰ واحد مسکونی این طرح آغاز شده و امیدوار هستیم تا سال ۱۴۰۴ ما شاهد بهره برداری از این ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور باشیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید