ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام فیلمی کوتاه از صدای یک سحابی زیبا منتشر کرد.

صدای جالب و عجیب یک پروانه در فضا / فیلم

به گزارش سلام نو، در این فیلم کوتاه می‌توانید به صدای سحابی پروانه که همانند یک پروانه بال‌هایش را گشوده گوش کنید. ان‌جی‌سی ۶۳۰۲ یا سحابی پروانه یا سحابی حشره یا کالدول ۶۹، نام یک سحابی سیاره‌نمای دوقطبی است که در صورت فلکی کژدم واقع شده‌است. ساختار این سحابی، یکی از پیچیده‌ترین ساختارهایی است که در سحابی‌های سیاره‌نما مشاهده شده‌ است. طیف نوری سحابی پروانه، نشان می‌دهد که ستاره مرکزی آن یکی از داغ‌ترین ستاره‌ها در کهکشان است.

تصویر باشکوه سحابی پروانه که از یک ستاره در حال مرگ ایجاد شده توسط تلکسوپ فضایی هابل ثبت شده است.

بال‌های این سحابی که بیش از سه هزار سال نوری هستند لایه‌هایی از گاز از یک ستاره‌ی در حال مرگ واقع در مرکز این سحابی را به سمت بیرون پرتاب می‌کنند.

ستاره مرکزی در حال مرگ این سحابی به طرز باورنکردنی بسیار داغ است و نور فرابنفش نیز به زیبایی بر قسمت بالایی بال‌های پروانه می‌درخشد و همین امر نیز باعث درخشش لایه‌هایی از گاز شده است.

دانشمندان در این فیلم کوتاه صوتی سازی شده(sonification)، از برخی سیم‌ها و آهنگ‌های مصنوعی برای نمایش صدای سحابی استفاده کرده‌اند. در این فیلم جذاب صدای ستارگان به صورت صدای چنگ دیجیتالی درآمده است و صدای شکل ساعت شنی کج شده آن نیز به صورت "کِرشِندو" در سراسر سحابی شنیده می‌شود. کِرشِندو(Crescendo) از اصطلاحات موسیقی به معنای قوی شدن یا قوی کردن تدریجی صدا است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید