حسن محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران از آمادگی مدارس تهران برای بازگشایی حضوری خبر داد و گفت: تمام تمهیدات و دستورالعملی‌های بهداشتی برای بازگشایی حضوری مدارس این کلانشهر اندیشیده شده و مدارس از پایتخت فردا (یکم آذر) میزبان دانش‌آموزان هستند.

آمادگی مدارس تهران برای بازگشایی حضوری

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، با توجه به اهمیت آموزش حضوری و جلوگیری از آسیب‌های آموزش مجازی از جمله افت کیفیت آموزشی، افت میانگین نمرات دانش‌آموزان، چاقی، کم‌تحرکی، آسیب‌های جسمی، روحی و روانی در شرایط شیوع کرونا، از ۱۵ مهر تسریع واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در برابر کرونا پس از معلمان در دستور کار قرار گرفت.

اکنون امکان ثبت‌نام و دریافت نوبت متولدان ۱۳۸۸ و قبل از آن در سراسر کشور در سامانه salamat.gov.ir امکان‌پذیر است و برای بازگشایی مدارس لازم است که هر دو دُز واکسن تزریق شود.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین اقدامات برای تزریق واکسن کرونا به دانش‌آموزان سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: تا ۱۵ آبان، ۹۰.۱۹ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این آمار پنج میلیون و ۷۳۰ هزار و ۵۷۶ دانش‌آموز را شامل می‌شود.

اعظم گودرزی افزود: ۳۵.۲۹ درصد دانش‌آموزان در این رده سنی دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند تا از این طریق ایمنی خود را در برابر ویروس کرونا افزایش دهند و هم زمینه سلامتی بیشتر آنان فراهم شود.

وی آمار دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله برای تزریق واکسن کرونا را ۶ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: برای این دانش‌آموزان از واکسن سینوفارم استفاده شد و تاکنون عوارضی برای دانش‌آموزان این رده سنی در کشور نداشته است.

گودرزی خاطرنشان کرد: برای حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان باقیمانده که تاکنون برای تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده‌اند، همچنان تعدادی از پایگاه‌های تجمیعی وزارت آموزش و پرورش و مراکز جامع سلامت وزارت بهداشت فعال است تا در صورت تمایل این افراد نیز نسبت به واکسینه شدن خود اقدام کنند.

براساس آمارها استان تهران دارای یک میلیون و ۸۶ هزار دانش‌آموز در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال است که تاکنون براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش کار واکسیناسیون این افراد نیز به صورت جدی در حال پیگیری است.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: آماری که از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال شهر تهران موجود است، ۸۵.۸۱ درصد دُز اول با آمار ۴۵۴ هزار و ۴۷۲ نفر نسبت به واکسینه شدن خود اقدام کرده‌اند.

گودرزی افزود: همچنین ۳۸.۶۶ درصد از دانش‌آموزان شهر تهران تاکنون دُز دوم واکسن کرونای خود را تزریق کرده‌اند، البته تزریق دز دوم برای همه دانش‌آموزان در حال انجام است.

وزارت آموزش و پرورش امسال در الگوی طراحی شده برای استمرار آموزش، سه مسیر مدرسه تلویزیونی ایران، آموزش در بستر فضای مجازی (شاد) و بازگشایی آرام و تدریجی با اطمینان از سلامت دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده است.

پس از ۲ سال تعطیلی مدارس و آموزش مجازی، مدارس دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی شدند و قرار است دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسط دوره اول از دوشنبه (یکم آذر) آموزش حضوری را آغاز کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها درباره چگونگی بازگشایی مدارس اظهارداشت: همه مدارس ما شرایط بازگشایی را دارند و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نیز به همه مدارس ابلاغ کردیم.

علیرضا کاظمی گفت: تعداد کلاس‌های حضوری مدارس در اختیار مدرسه است و حضور دانش‌آموزان در این کلاس‌ها الزامی است، دانش‌آموزانی که علائم بیماری داشته و یا اعضای خانواده آنان بیمار هستند می‌توانند همچنان به صورت مجازی دروس خود را دنبال کنند.

وی بیان کرد: براساس نظرسنجی معتبری که کرده‌ایم ۷۰ درصد خانواده‌ها موافق تشکیل کلاس‌های حضوری هستند، ۹۰ درصد مدارس وضعیت خود را در سامانه بازگشایی مدارس اعلام کرده و مجوز بازگشایی گرفته‌اند.

کاظمی اظهارداشت: آموزش صرف مجازی در همه مدارس از یکم آذر ممنوع است و باید مدارس حداقل هفته‌ای یک یا ۲ روز آموزش حضوری داشته باشند. به مدارس گفته‌ایم که جلسه اول را به رعایت شیوه نامه‌ها اختصاص دهند.

آمادگی بازگشایی حضوری مدارس تهران

در این رابطه حسن محمدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره چگونگی بازگشایی مدارس در شرایط کرونا اظهارداشت: از نیمه شهریور که موضوع بازگشایی مدارس مطرح شد، همکاران ما بررسی میدانی وضعیت فضای فیزیکی مدارس از لحاظ زیرساخت‌ها، وضعیت بهداشتی، تهویه مناسب کلاس‌های درس برای حضور دانش‌آموزان را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: در این راستا مراقبان سلامت و مسئولان بیش از سه هزار بازدید با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتند و تلاش می‌کنیم آمادگی لازم را برای حضور دانش‌آموزان به صورت تدریجی و محدود در مدارس داشته باشیم.

محمدی درباره فعالیت پایگاه‌های‌ تغذیه سالم مدارس در ایام بازگشایی حضوری در شرایط کرونا گفت: این پایگاه‌ها براساس دستورالعمل ابلاغی به هیچ عنوان اجازه بازگشایی ندارند حتی در مورد آبخوری‌های سنتی هم ممنوعیت استفاده از آنها تاکید شده است، همچنین مدارس اجازه سرو غذای گرم برای دانش‌آموزان و معلمان را ندارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: تمام تمهیدات اندیشیده شده که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیت قابل کنترل‌تری در مدارس داشته باشیم و شاهد بروز پیک‌های کرونا در آنها نباشیم.

وی اظهارداشت: اگر خانواده‌ها و دانش‌آموزان با مواردی از جمله رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس مواجه شدند این موضوع را از طریق سامانه‌های نظارتی گزارش کنند تا ما و شبکه‌های بهداشتی مناطق وضعیت را بررسی و پیگیری کنیم و در صورت نیاز تذکرات لازم به مدیران مدارس داده شود.

محمدی درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های درس تربیت‌بدنی گفت: حدنصاب برگزاری کلاس‌های تربیت بدنی و فوق برنامه حداکثر ١۵ نفر تعیین شده است و با توجه به وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا اگر مجاز به تشکیل کلاس‌های درس تربیت بدنی باشیم، این کلاس‌ها برقرار خواهد بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران افزود: کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران شب گذشته براساس اطلاعیه‌ای محدودیت را برای فعالیت‌های بدنی در فضای باز اعلام کرد، امروز هم قرار بود بعد از ۲ سال شاهد یکی از رویدادهای ورزشی دو صحرانوردی برای دانش‌آموزان باشیم که لغو شد، به طو کلی  فعالیت‌های ورزشی تابع دستورالعمل‌های کمیته اضطرار بوده و هست.

وی درباره امکان بازگشایی مدارس با توجه به آلودگی هوا بیان کرد: هنوز در این مورد ابلاغیه‌ای اعلام نشده است، تعطیلی مدارس در ایام آلودگی برای کاهش آلاینده‌ها و ترددها بود و با توجه به اینکه مدارس به صورت گروه‌بندی و محدود بازگشایی خواهند شد، به نظر نمی‌رسد بازگشایی تغییر کند.

اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی در دوره ابتدایی

همچنین وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از چاقی و کم‌تحرکی دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا، طرح‌هایی همچون «کوچ» و «ارتقای سواد حرکتی» را در دستور کار قرار داده است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح «ارتقای سواد حرکتی» در دوره ابتدایی گفت: این طرح در ادامه طرح‌های تحولی حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی اجرا می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران افزود: گروه هدف در طرح «ارتقای سواد حرکتی» ٣٠ درصدی دانش‌آموزان است که در شهر تهران حدود ١٨٠ هزار نفر و در کشور حدود ۲میلیون دانش‌آموز با هدف تشخیص و ارتقای میزان سواد حرکتی، زیر پوشش قرار می‌گیرند، اجباری هم برای شرکت در این طرح نیست.

وی درباره چگونگی اجرای طرح «ارتقای سواد حرکتی» بیان کرد: وضعیت جسمی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در این طرح مورد ارزیابی اولیه و ثانویه قرار می‌گیرد، ارزیابی‌ها در پیش آزمون با چهار تست مهارتی به تفکیک دوره‌ها توسط خانواده‌ها انجام و اطلاعات در سامانه پادا ثبت می‌شود و توسط معلمان و متخصص تربیت بدنی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، برای ارتقای افزایش سواد حرکتی برنامه‌هایی از سوی معلمان ارائه می‌شود و در پایان دوره سه ماهه مجدد آزمون‌ها برگزار و نتایج بررسی و تحلیل می‌شوند.

محمدی با اشاره به اجرای طرح «کوچ»(کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان) در سال تحصیلی گذشته گفت: این طرح با جامعه آماری حدود ١٣ میلیون دانش‌آموز نقش بسزایی در سلامتی دانش‌آموزان داشت.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران افزود: طبق نتایج طرح «کوچ»، میانگین کشوری چاقی دانش‌آموزان ۳۰ درصد و در شهر تهران حدود ۴٢ درصد بود که نشان دهنده شرایط نامطلوب سبک زندگی دانش‌آموزان تهرانی است البته شرایط کرونا موجب تشدید این موضوع شد و بعد از اجرای طرح «کوچ» توانستیم سه درصد چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان را کاهش دهیم و این آمار به ۳۹ درصد رسید.

وی درباره برگزاری کلاس‌های درس تربیت بدنی در سال تحصیلی جاری خاطرنشان کرد: کلاس‌های درس تربیت بدنی جزو کلاس‌های مهارتی محسوب شده و براساس دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و در صورت امکان فراهم نبودن شرایط برای برگزاری این کلاس‌ها، معلمان همچون سال گذشته محتواهای آموزشی را از طریق شبکه «شاد» در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهند داد.

محمدی درباره کمبود نیروی انسانی در حوزه تربیت بدنی گفت: طبق اطلاعات ارائه شده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هر ۵۶۰ دانش‌آموز یک معلم ورزش دارد در حالی که به طور عادی هر ۳۲ دانش‌آموز باید یک معلم ورزش داشته باشد، این تفاوت بسیار زیاد است و با توجه به اهمیت سلامت جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان باید توجه ویژه‌ای به این موضوع شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید